A washingtoni kormány autónként 32 500 dolláros bírságot fizettetne a gyárral a 2009 előtti, és 37 500 dollárt a 2009 utáni jogsértésekért. Ez alsó szinten is 18,85 milliárdot jelent, ami négyszer több, mint amennyit korábban a Bloomberg szakértői jósoltak. Igaz, kicsi a valószínűsége annak, hogy a bíróság helyben hagyja az amerikai kormány által kért összeget, - legalábbis így nyilatkoztak névtelenül igazságügyi minisztériumi források - az mégis valószínűsíthető, hogy az autógyárnak, ha nem is nyolcvanat, de mindenképpen több tíz milliárd dollárnyi bírságot kell majd fizetnie. Nem zárható ki a peren kívüli megegyezés sem, de nyilván ez a lehetőség sem lesz ingyenes a VW számára.
Az emissziós botrányban az Egyesült Államokban 600 ezer autó érintett. Az igazságügyi minisztérium arra építi a vádat, hogy a német autógyártó megsértette a káros anyag kibocsátást szabályozó, a köznyelvben csak “Tiszta Levegő Törvényként” emlegetett jogszabályt. A polgári per hírére a Volkswagen részvények tőzsdei árfolyama nagyarányú, 5 százalékot meghaladó áreséssel reagált.
A VW-botrány szeptember végén az Egyesült Államokban robbant ki az ottani környezetvédelmi hatóság vizsgálata nyomán. Ekkor derült ki, az autógyár olyan szoftverrel szerelte fel dízeljárműveit, amelyek csak a környezetvédelmi ellenőrzések során adnak megfelelő eredményt, a hétköznapokban viszont a megengedettnél akár negyvenszer több káros anyagot bocsátanak ki.