Demján Sándor lett az Év Embere

Publikálás dátuma
2016.01.06. 13:08
Forrás: Figyelő
A Figyelő gazdasági hetilap tavaly hagyományteremtő szándékkal megalapította az Év embere díjat, amelynek idei kitüntetettje Demján Sándor nagyvállalkozó lett. A díjazott személyére mindig a megelőző esztendő őszén megrendezett Figyelő TOP 200 rendezvény vállalkozó meghívottai tehetnek javaslatot, és a kitüntetést a következő év elején adják át. (Az első kitüntetett tavaly Hosszú Katinka többszörös világbajnok úszónő volt.)

Az elismerést mindig olyan személy kapja - tudtuk meg Lambert Gábortól, a Figyelő főszerkesztőjétől, aki a magyar gazdasági, kulturális, tudományos vagy sportéletben kiemelkedőt alkotott, teljesítménye nemzetközileg is elismert, és üzletileg transzparens módon, a szabadpiaci verseny szabályai szerint mérhető eredményt tudott felmutatni. Ezúttal kézenfekvő volt Demján Sándor díjazása, hiszen nemcsak a belkereskedelemben, a bankvilágban vagy ingatlanberuházóként nyújt évtizedek óta csúcsteljesítményt, hanem 2015-ben az év üzleteként a nemzetközi TPG csoportnak értékesítette a TriGranit csoport mintegy harmadát, a hírek szerint több mint félmilliárd euróért.

Forrás: Figyelő

Forrás: Figyelő

De nem csak Magyarországon ismerik el a nagyvállalkozó munkásságát. Tavaly Lengyelországban is életműdíjat kapott egy nemzetközi zsűritől, főként a TriGranit ottani fejlesztéseinek elismeréseként, és az Év ingatlanvállalata kitüntető címet is elnyerte a World Finance Award-on. Demján Sándorról közismert, hogy rendszeresen hatalmas összegeket szán jótékony célokra. Ennek egyik kiemelkedő aktusa volt, amikor tavaly egymillió eurót ajánlott fel a menekült gyerekek ellátására. Emlékezetes, hogy a Lomnici Zoltán vezetésével működő Emberi Méltóság Tanácsa tavaly októberben ugyancsak kitüntette Demján Sándort a művészet, a kultúra önzetlen támogatásáért és a rászorulók, a hátrányos helyzetű gyerekek felkarolásáért. A nagyvállalkozó csak ez utóbbira hétmilliárd forintot költött magánvagyonából. A Legfelsőbb Bíróság volt elnöke a tegnapi Év Embere díjátadáson felszólalva emlékeztette az újságírókat erre a példamutató cselekedetre.

Demján Sándor a napi politikáról a 24.hu-nak nyilatkozva elmondta: Orbán Viktort rendkívül tehetséges politikusnak tartja, de nem tudja, hogy jobboldali-e vagy baloldali, hiszen az úgynevezett baloldali programokat sorban elvitte. Meggyőződése, hogy sok dologban nagyon rossz tanácsadói vannak Orbánnak. De van, amit ösztönösen eltalált, függetlenül a politikai vitáiktól - tette hozzá. A nagyvállalkozó Orbán jó tanácsadói között Varga Mihályt, Matolcsy Györgyöt és Lázár Jánost említette. Demján Sándortól megtudtuk, hogy üzletemberként a jövőben kizárólagosan az ingatlanberuházásokra kíván koncentrálni. De továbbra sem hanyagolja el a civilszervezetekben betöltött vezető funkcióit, amelyeket egyébként fizetség nélkül végez a VOSZ, illetve a takarékszövetkezetek szövetségének élén.

Tőkeemelés a Gránit Banknál
A díjátadáson Demján Sándor elmondta, hogy a Gránit Bankban a cég értékének növelésével részvény kivásárlási jogot adott a pénzintézeti menedzsmentnek, ugyanis nem szeretett volna egy tőkeemelés után kisebbségi tulajdonban maradni, ezért kiszállt tulajdonosként. Kedden jelentették be, hogy Demján Sándor, a korábban létrejött megállapodás alapján eladta tulajdonában lévő részvényeket Hegedüs Évának, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatójának. Ugyancsak ekkor vált ismertté, hogy a bank a további fejlődésének finanszírozására 3,1 milliárd forintos tőkeemelést hajtott végre 2015. december 30-án, amiből a magyar állam 1,7 milliárd forint, a Pannónia Nyugdíjpénztár 1,4 milliárd forint befektetést vállalt. A tőkeemelést követően Hegedüs Éva tulajdoni részesedése 33,8 százalék, a többi magánbefektető 16,23 százalékot birtokol. Az állam tulajdonrésze 49,97 százalékra nőtt, a Nemzetgazdasági Minisztérium a befektetést pénzügyi és gazdaságpolitikai szempontból is sikeresnek tartja.



Szerző
Frissítve: 2016.01.06. 20:11

Jó évet zárt a BÉT

A Budapesti Értéktőzsde indexe, a BUX index teljesítménye 2015-ben felülmúlta a régiós és európai tőzsdeindexeket. Az egy év alatt 43,8 százalékos növekedésével sikerült behozni az elmúlt évek lemaradásait. Az azonnali forgalom is 14,6 százalékkal növekedett.

Európai tekintetben is kiemelkedően jó mutató, hogy a részvények forgási sebessége 46,2 százalékos volt. A legnagyobb forgalmat tavaly is az OTP részvényei bonyolították le. Mindez olyan körülmények között történt, amikor a régiós mozgásokat összesítő CETOP20 index alacsonyabb szinten zárta 2015-öt, mint amilyen 2014-ben volt, de az európai trendeket mutató Dow Jones STOXX 600 is csak alig tudott emelkedni.

Szerző

Használt autó a sláger

Publikálás dátuma
2016.01.06. 06:22
Az újautó-eladásban továbbra is a céges kocsik viszik a prímet FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES
Idén is több használt gépkocsit importáltak Magyarországra, mint újat. Ráadásul várhatóan 2016-ban mérséklődik az új autó piac növekedése. Bevezetik viszont az elektronikus szervizkönyvet, amit az adott autó tulajdonosának inkognitóját megtartva bárki megnézhet az interneten.

Nemcsak tulajdonosváltáskor, hanem a műszaki vizsga, szervizelés, biztosítási események alkalmával is hivatalosan rögzíteni kellene a gépkocsik kilométeróra állását, így követhetőbb lenne a valós futásteljesítmény - javasolta egyebek mellett a magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Erdélyi Péter, a szervezet ügyvezető elnöke azt is hozzátette, hogy változtatni kellene a gépjárművek adóztatási gyakorlatán is, mert most a kilowatt alapján kivetett adó a korszerű, nagyobb teljesítményű, a környezetet kevésbé terhelő autókat bünteti, míg az idősebb, kisebb teljesítményű, de több káros anyagot kibocsátó járművek tulajdonosainak előnyösebb.

A használtatók piacát biztonságosabbá teheti, ha egy tavaly elfogadott jogszabály alapján valóban bevezetik az elektronikus szervizkönyvet - értesült a Világgazdaság. Ezt egy nyilvános adattárba helyezi a közlekedési hatóság és az adott gépkocsi tulajdonosa inkognitóját megőrizve, bárki által nyomon követhető lesz az autó "előélete", a javítások és a futásteljesítmény is.

Az MGE ügyvezető elnöke szerint helyes, hogy a kormányzat 2020-ra szeretné elérni, hogy a hazai utakon 50 ezer elektromos gépkocsi guruljon, azonban ennek nem sok a realitása. Ezek az autók jelenleg drágábbak a benzines, illetve dízelüzemű társaiknál és külföldi példák alapján támogatni kellene a vásárlásukat.

Erdélyi Péter elmondta, tavaly 77 ezer új személygépkocsi értékesítettek a márkakereskedések. Idén a növekedés dinamikája lassulhat, de így is 80 ezer, esetleg ezt meghaladó darabszámú új kocsit adhatnak el az autószalonokban. A hazai új autó piacot továbbra is a céges, vagy flotta vásárlások mozgatják. Ám ezek jelentős része valójában magánvásárlás, sokan élnek azzal a lehetőséggel, hogy a vállalkozás nevére vásárolt gépkocsi áfája visszaigényelhető. A szakember hangsúlyozta, tavaly a 122 600 importált használt autó negyede idősebb volt 10 évesnél.

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke az érem másik oldalát tárta fel a Népszavának. Azt a szakember sem cáfolta, hogy a 10 évnél idősebb használt gépkocsik aránya, száma emelkedett az elmúlt évben is. Ám ez növelte a kínálatot és sokaknak lehetővé tette, hogy régi, korszerűtlen autójukat mégiscsak az ezredforduló táján gyártott modellekre cserélje. Fojt Attila szerint tavaly 4-5 százalékkal drágultak a használt gépkocsik és ennél nagyobb mértékben idén sem emelkedik az áruk.

Az árakat több tényező is emelte. Egyebek mellett a forint gyengélkedése és az is, hogy Nyugat-Európában is növekedett az olcsóbb használt kocsik iránti igény.

Versenyhátrányt okoz a vállalkozásoknak, hogy magánimport esetén, ha magánember helyezi forgalomba a behozott használt kocsit, nem kell környezetvédelmi termékdíjat fizetnie a céges importőrrel ellentétben. Emiatt sokan magánimportnak álcázzák a továbbértékesítésre szánt gépkocsi behozatalát. Ilyenkor a vevők az esetek többségében nem tudják érvényesíteni a szavatossági, garanciális és egyéb jogaikat. A használt személygépkocsi import növekedésének az egyik lényeges oka, hogy a fizetendő regisztrációs adót elfogadható mértékűre csökkentették. Ennek következtében munkahelyek keletkeztek és növekedett a kínálat - mondta Fojt Attila.

A hazai használt autó piacon továbbra is keresettek a prémium márkák, illetve a 2-6 éves alsó-közép, középkategóriás modellek. Tavaly a jövedelmek valamelyest nőttek, így az 1-1,5 milliós árkategória feljebb kúszott és ma már az 1,5-2 millió forintos árkategóriájú autók a legnépszerűbb. A kereslet élénkülésében a korábbinál jobb hitelkondíciók is szerepet játszottak.

Fojt Attila 2016-ban 135-140 ezer használt autó importjára számít és a hazai utánpótlás is 4-5 százalékkal növekedhet az új autó eladások bővülésével.

Szerző