GVH;bírság;bankszövetség;

2016-01-12 13:30:00

Durva bírságot kapott a bankszövetség

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) négymilliárd forint bírságot szabott ki a Magyar Bankszövetségre és 15 millió forintra bírságolta a Nemzetközi Bankárképző Központ Zrt-t információs kartell miatt - közölte a hivatal. 

A tájékoztatás szerint a bankszövetség - a bankárképző közreműködésével - 12 éven át a verseny korlátozására alkalmas módon működtette a BankAdat adatbázist, így lehetővé tette a bankok számára, hogy egyedi, üzleti titoknak minősülő, stratégiai adatokat osszanak meg egymással. A hatóság álláspontja szerint a BankAdat keretében megvalósult információáramlás horizontális információcserének minősül, amely sérti mind a magyar, mind az uniós versenyjogi szabályokat.

A GVH indoklása szerint a bankszövetség tagjai által az adatbázisban megosztott egyedi, üzleti titkoknak minősülő, stratégiai adatok - például mennyiségekre, költségekre, keresletre, nyereségességre vonatkozó adatok - biztosították, hogy a pénzintézetek naprakész információval rendelkezzenek a piacról, a piaci folyamatokról, versenytársaik teljesítményéről, üzletpolitikájáról, illetve stratégiájáról. Az elérhető információkat az érintett pénzintézetek elsősorban az üzleti tervezésnél, a stratégiaalkotásnál és a termékfejlesztésnél használták fel.

A GVH az adatot szolgáltató, és így a jogsértő döntések meghozatalában részt vevő bankszövetségi tagok közvetlen versenyjogi felelősségét nem állapította meg, mert az adatbázis létrehozásáról és működtetéséről szóló döntéseket a bankszövetség hozta meg. A GVH ugyanakkor mögöttes felelősként nevezte meg azokat a pénzintézeteket, amelyekkel szemben a kiszabott bírság behajtása iránt intézkedik, ha a bankszövetséggel szemben a végrehajtás nem vezetne eredményre. A hatóság elfogadta a bankszövetség részletfizetés engedélyezése iránti kérelmét, mert annak tagdíjbevételei nem fedezik a kiszabott bírságot, így a tagjai számára pótbefizetést, vagy a tagdíjak felemelését szükséges előírnia - áll a közleményben.

A bírság összegének meghatározása során a GVH a bankszövetség esetében az adatot szolgáltató tagoknak 2001-től az adatszolgáltatásuk idején keletkezett érintett piaci forgalmának a lakossági és vállalati szegmenshez sorolt kamat, díj és jutalékbevételei összegéből indult ki, míg a bankárképző esetében az adatbázis működtetésével összefüggésben elért árbevételt tekintette releváns forgalomnak.

A GVH súlyosító körülményként vette figyelembe egyebek mellett, hogy a feltárt információcsere kifejezetten széles körű egyedi adatmegosztáshoz vezetett, és az árverseny, a minőségi verseny és az innovációs verseny dimenzióit is érintette, valamint azt is, hogy a BankAdatban részt vevő tagvállalkozások szinte teljes egészében lefedték a hazai bankrendszert, együttes piaci részesedésük meghaladta a 80 százalékot. Enyhítő körülményként értékelte a GVH egyebek mellett, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítását követően a bankszövetség és a bankárképző önkéntesen felhagyott az adatbázis működtetésével, valamint azt, hogy az adatbázis csak részben minősül jogsértőnek.

A GVH megszüntette az eljárást a BankAdat adatbázisból aggregáltan lekérdezhető adatok esetében, valamint a Kinizsi Bankkal, a KELER-rel, az Exim Bankkal, az MFB-vel és a Mohácsi Takarékbankkal szemben.

A Bankszövetség megdöbbent

Az alábbiakban közöljük a szövetség közleményét.

A Magyar Bankszövetség a mai napon megdöbbenéssel értesült a Gazdasági Versenyhivatal BankAdat témában eljáró tanácsának elmarasztaló döntéséről.

A BankAdat szolgáltatás az egyes bankok portfólió szintű, gyakran és széles körben kommunikált adatait összesítette. Ez a szolgáltatás tette lehetővé, hogy az egyes bankok jogszabály által előírt minősítése, a gazdasági növekedés tervezése, a piaci rések feltárása és új pénzügyi termékek fejlesztése hatékonyan valósuljon meg.

A BankAdat szolgáltatást 2000 nyarán kormányzati igényre alakította ki a magyar bankszektor, a szabályozó hatóságok tudtával, a felügyelet pénzügyi támogatásával és jogkövető szándékkal. Működését a bankfelügyelet adatokkal segítette, kimutatásait a gazdasági kérdésekkel foglalkozó minisztériumok is rendszeresen kérték és felhasználták.

A BankAdat rendszerhez hasonló adatbázisok létjogosultságát a Magyar Országgyűlés is elismerte, amikor 2015-ben jogszabályt alkotott, és lehetővé tette, hogy ilyen adatbázist a Magyar Bankszövetség is működtessen.

Az adatok között ügyfélszintű, banktitoknak minősülő vagy árazásra vonatkozó információk sohasem szerepeltek.

A GVH eljárás során versenyjogsértés vagy káros piaci hatás sem került bebizonyításra. A BankAdat versenysemleges, sőt működtetése a piaci versenyt segíti. A lakossági és a vállalati ügyfelek az egyre bővülő banki szolgáltatásokon keresztül haszonélvezői voltak ennek a korszerű adatszolgáltatásnak. Mindezeket a versenyjoggal foglalkozó magyar ügyvédi irodák sora és a versenyjogi szempontból Európában mérvadó szervezet (az RBB Economics) szakértői véleménye is megerősítette.

A fentiek alapján a GVH mai döntése jogilag és szakmailag értelmezhetetlen, olyan hibás feltételezéseken és következtetéseken alapul, amelyek figyelmen kívül hagyják a piaci verseny működését.

A büntetést fizető bankszektor és a Magyar Bankszövetség a döntésből eredő kötelezettségeinek eleget tesz, de a döntést elfogadhatatlannak tartja, ezért igénybe fog venni minden hazai és nemzetközi jogorvoslati lehetőséget.

Bízunk abban, hogy a bíróságok a szakmaiság, előítélet-mentesség és pártatlanság talaján a fenti döntést érvényteleníteni fogják.