kormányablakok;hivatali ügyintézés;okrmányirodák;új személyi igazolványok;

2016-01-14 06:12:00

Káosz a kormányablakoknál

Tumultuózus jelenetek, idegeskedés, tanácstalanság. Ez jellemzi az okmányirodák, kormányablakok működését az elmúlt napokban – elsősorban a fővárosban, és környékén. Az ügyintézőket váratlanul érte az új személyi igazolványok iránti megnövekedett igény is. Meghosszabbított munkarendet azonban eddig sehol sem vezettek be. Úgy tűnik, a gyorsabb, kényelmesebb hivatali ügyintézésre még várni kell.

Hosszú várakozásra számíthatnak azok, akik az év elején próbálják elintézni hivatalos dolgaikat. Budakeszin például konténerekben dolgoznak a hivatalnokok, mivel az okmányiroda új épülete nem készült el. De ott sem megy minden simán, ahol az ügyfeleknek nem a hidegben kell várakozniuk – tudósított a VS.hu. Az új típusú személyi miatt a legtöbb helyen elviselhetetlen hosszúra nyúlt a várakozási idő, de van, aki az új kormányablakos rendszerre panaszkodik. Ennek – egyebek mellett - az is az oka, hogy az év végi ünnepek miatt hosszabb munkaszünet volt az irodákban, és feltorlódtak az ügyek.

A Népszava által megkérdezett néhány fővárosi ügyfél elsősorban arra panaszkodott, hogy „nem tapasztaltak kellő munkakedvet”, azaz az alkalmazottakat nemigen érdekelte a zsúfoltság. Egy okmány-ügyintéző szerint viszont hiába a sürgetés, a gépi ügymenetet nem lehet felgyorsítani, bárhányan állnak is sorban. Kétségtelen, hogy a korábbiakhoz képest lassítja az eljárást az új igazolványokhoz igényelhető ujjlenyomat-vétel, amiben még sokszor ügyetlenkednek a munkatársak is. A január 4-e óta ingyenes és bővített szolgáltatást nyújtó új személyi igazolványra 2-2,5-szeres igény jelentkezett, ez is hozzájárult a megemelkedett várakozási időhöz. Öt nap alatt 39 204 új igazolványt igényeltek.

A Miniszterelnökség arról is beszélt a VS.hu-nak: a tumultushoz hozzájárult az is, hogy nőtt a kormányablakokban intézhető ügytípusok száma. Budakeszin az okoz gondot, hogy a rendőrséggel közös épületben lévő okmányirodában épp most kezdődött meg a kormányablak kiépítése. Hogy miért épp télvíz idején álltak neki a munkáknak, azt nem tudni. Ottjártunkkor Budakeszin négy-öt ember üldögélt csak az "ügyfélváró konténerben".

Győri Ottilia polgármester (Fidesz-KDNP) a Népszavának elmondta, a kormányablak kialakításáért a Pest Megyei Kormányhivatal felel, abba beleszólásuk nincsen. Az ügyfelek érdekében a város azt azonban megoldotta, hogy ideiglenesen a pár lépésre lévő autóbusz-végállomásra költöztették az eddig az okmányirodában működő kis postahivatalt. Így a polgároknak legalább nem kell a jóval távolabbi központi postát felkeresniük az esetleges befizetések teljesítésére.

„A fővárosban tavaly tíz kormányablak nyílt, az átalakítások idején költözések, átszervezések zajlanak, amelyek időszakosan növelhetik a várakozási időt” - írta a Miniszterelnökség a VS.hu-nak a konténeres megoldásról – nem említve, hogy Budakeszi legkevésbé sem a fővárosban található. A Népszava megkereste a Budakeszi Járási Hivatal vezetőjét, dr. Szelenczy Gabriellát is, aki azonban felhatalmazás hiányában nem nyilatkozhatott. A kormányhivatalhoz is kérdésekkel fordultunk, egyebek mellett arról is érdeklődtünk, nem sejtették-e, hogy az új személyi igazolvány bevezetése jelentős pluszforgalmat generál. Lapzártánkig nem érkezett válasz. Amint reagálnak, olvasóinkat is tájékoztatjuk.