Totális, kínzó szétesettség

Publikálás dátuma
2016.01.19. 06:45
Kiváló színészek megfeszített erővel dolgoznak a deszkákon, de keveset játszanak FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
A teljes reményvesztésről, a rémítő káoszról, a jövőkép szertefoszlásáról próbál beszélni Mikó Csaba Apátlanok című darabja. De sajnos kevéssé szólal meg Gáspár Ildikó rendezésében, az Örkény Színházban. Roppant fontos dolgokról van pedig szó.

Kicsit olyan az előadás mintha egyszerre többen is feküdnének a pszichoanalitikus díványán, és „keresztbe-kasul” mondanák a feltörő emlékfoszlányaikat, szabadasszociációikat. Az emléktöredékek hol összeérnek, hol elmennek egymás mellett, kijön belőlük egy-egy hangulat, életérzés, vagy nem nagyon jön ki belőlük semmi. Gyakran az az érzésem, hogy a szereplők nem csupán egymás mellett, hanem a mi fejünk felett is elbeszélnek. Ki akarják ordítani magukból, hogy valami cefetül nincs jól, nemigen tudnak így már létezni, azoknak az eszméknek, amiket beléjük neveltek annyi, és nincs helyettük más, lógnak a levegőben.

A család összetartó ereje, és akár mint az élet fő értelme szép eszme, de számukra biztosan nem működik. Pedig szeretnék egymást szeretni, és valamennyire teszik is, de nem értenek szót, és legfőképpen nem érzik egymást. Nádas Péter Találkozás című, mély, gyötrő vallomással felérő darabja arról regél, hogy az ő korosztálya apátlan nemzedék volt, mert a történeteiket, a háborút, az 1956-os forradalmat, nem mesélték el a szüleik, hallgattak és hallgattak, nem adták át a tudásukat, a gyermekeiknek utólag kell valahogy szert tenniük arra, ami szükséges a lelki higiéniához, a létezéshez, a tovább építkezéshez. Mikó Csaba, saját édesapja korai halálától is érintetten, már egyenesen arról beszél, hogy nincsenek is apák, tán nincs is mit tovább adniuk, és ez fájó hiányhoz, totális, kínzó szétesettséghez vezet.

Az előadás is megkínozza a nézőt, de valószínűleg nem úgy, ahogy Gáspár Ildikó rendező szeretné. Gyakran ugyanis roppant fontos dolgokról van szó fárasztóan unalmasan. A valós élet szétesettsége átragad a színpadra is. Mikó Csaba drámatechnikája, melyben monológok, párbeszédek, narratív részek vegyülnek, sokszor káoszhoz vezet megfelelő rendezőelv híján. Milyen lényeges pedig, hogy a rendszerváltás környékéről, az utána következő időszakról, és a máról is szó van, konkrét eseményeket is megnevezve. De inkább közhelyekbe torkolló, felénk fordulva akár mikrofonba belebeszélve, elidegenítetten előadott, olykor közhelyes kinyilatkoztatásokat kell meghallgatnunk, mint valódi jellemek igazi drámai összecsapásait.

Kiváló színészek megfeszített erővel dolgoznak a deszkákon, de keveset játszanak. Figuráik is inkább egy-egy tételt képviselnek, mint összetett jellemek. De tán még ez a tétel is mozaikokra hull. Ezt egyébként jól kifejezi Boros Lőrinc lépcsőzetes díszlete, ami tökéletesen megmutatja, hogy amikor bizonyos alkalmakkor sikerül összetrombitálni a család tagjait, akkor is meglehetősen elkülönülnek egymástól. De eléggé megnehezíti a színészek kommunikációját is. A díszlet elemei a Gazdálkodj okosan! nevű családi társasjáték grafikai mozzanataiból állnak össze. Ez volt az a játék, amelyik nem nevelt ügyességre, eszes gazdálkodásra, csak nagy általános szentenciákat hirdetett, és jóformán csupán a szerencsére épült. Vagyis az egymás után következő korosztályokat a nagy büdös semmibe avatta be, ellentétben a közkedvelt Monopolyval és a Capitalyval, melyek azért valamennyire modellezik a társadalmat.

A Gazdálkodj okosan! díszletté avatása erőteljesen jelzi, hogy most is mekkora a nihil és az illúzióvesztés. Szanaszét foszlottak a rendszerváltáshoz fűzött illúziók, hogy fölzárkózunk, hogy valódi demokráciát formálva, tényleg szabadok leszünk. Ezen azt a szabadságot is értve, amihez bizonyos jólét szükséges, és ami a magánélet kiteljesedéséhez is fontos. Mindez nincs, helyette vannak az ábrándképek, hogy például a Nagy Zsolt által megformált figura Supermannek képzeli magát, holott autószerelőként gürizik. Tenki Rékát Dodaként nem az egyetemi tananyag izgatja, hanem hófehér ruhás királylánynak igyekszik hinni magát.

Takács Nóra Diána Fesztere olyan világmegváltó gondolatokat szajkóz, melyekkel garantáltan nem lehet megváltani a világot. Polgár Csaba figurája addig-addig képtelen bármi kenyérkereset után nézni, míg a börtönben nem köt ki. Patkós Márton fiatalemberének a fő tevékenysége a kallódás, pedig neki kellene a jövőt képviselnie. Az anyának, Kerekes Éva megszemélyesítésében, nem marad sokkal több, mint fontos dolgok elhallgatása és a reménytelenség. Ahogy a közönségnek sem, így akadnak, akik a szünetben menekülőre fogják. Nagy munka van az előadásban, amiben sorjáznak a trendi színházi elemek. De elemek maradnak. Nem áll belőlük össze nemhogy ütős, de működőképes produkció sem.

Szerző

A Saul fia nyert Santa Monicában

Publikálás dátuma
2016.01.18. 11:07
FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images
Nemes Jeles László Saul fia című alkotása kapta a legjobb idegen nyelvű film díját az észak-amerikai film- és televíziós kritikusok legfontosabb díjainak gáláján helyi idő szerint vasárnap este Santa Monicában.

A Saul fia alkotói az idei hollywoodi díjszezonban már a Golden Globe-díjat is átvehették, és holokasztdrámát a napokban a legjobb idegen nyelvű film kategóriában Oscar-díjra jelölte az amerikai filmakadémia. Az amerikai és kanadai filmkritikusokat tömörítő Broadcast Film Critics Association (BFCA) és az észak-amerikai televíziós kritikusok szervezete, a Broadcast Television Journalists Association (BTJA) vasárnap először adta át közös gálaest keretében a díjait. A háromórás Critics' Choice Awards-ceremónián 51 kategóriában osztották ki a trófeákat, a Spotlight - Egy nyomozás részletei kapta a legjobb film elismerését, a legfontosabb színészi díjakat pedig A szoba főszereplője, Brie Larson és A visszatérő sztárja, Leonardo DiCaprio nyerte el.

A filmkritikusok a tényfeltáró újságírók munkáját bemutató Spotlightnak adták a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb színészgárda díját is. A Mad Max - A harag útja 13 jelöléséből kilencet váltott díjra: a produkció lett a legjobb akciófilm, George Miller a legjobb rendező, Charlize Theron és Tom Hardy pedig a legjobb akciófilmes színésznő és színész. A számos kategóriában Oscarra is jelölt film több technikai díjat is átvehetett vasárnap.

Sylvester Stallone a Golden Globe után a kritikusok díját is megszerezte legjobb férfi mellékszereplőként a Creed - Apollo fia című bokszfilmben nyújtott alakításával. A színész Ryan Coogler rendezőnek és kollégájának, Michael B. Jordannak mondott köszönetet. Cooglert "géniusznak", Jordant pedig "nagy tehetségnek" nevezte beszédében.

A legjobb női mellékszereplő A dán lány sztárja, Alicia Vikander svéd színésznő lett. A Critics' Choice Awards szervezői zsánerfilmes kategóriákban is díjazzák az év legjobb produkcióit. Az animációs mezőnyből az Agymanók győzött, a vígjátékoknál A nagy dobás, a sci-fi-horror kategóriában az Ex Machina kapta az elismerést. A legjobb filmzene díját Ennio Morricone Aljas nyolcashoz komponált muzsikája nyerte el.

Ridley Scott Mentőexpedíció című, Marson játszódó filmje és a Star Wars - Az ébredő erő alkotói üres kézzel távoztak a gáláról. J. J. Abrams, az űreposz VII. részének rendezője díjátadóként lépett a színpadra: tőle vehette át John Knoll, az Industrial Light & Magic vezetője a Genius-díjat.

A televíziós díjakat a legfontosabb színészi kategóriákban Jeffrey Tambor (Transparent), Idris Elba (Luther), Rachel Bloom (Crazy Ex-Girlfriend) és Rami Malek (Mr. Robot) kapta. A Fargo a legjobb limitált sorozat díjával gazdagodott, Kirsten Dunst a sorozatban nyújtott játékáért kapott díjat. 

A legjobb drámasorozat díja a Mr. Robotnak jutott, a vígjátéksorozatok közül a pedig a Master of None vitte el a pálmát.  Amy Shumer, a Kész katasztrófa forgatókönyvírója és sztárja, aki a filmkritikusoktól a vígjátékban szereplő legjobb színésznő díját is átvehette, az estén a MVP-díjat is megkapta nagyszerű komikaként.

Szerző

Putyint is eljátszaná DiCaprio

Publikálás dátuma
2016.01.18. 10:46
FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images
Komoly terveket dédelget az idei Oscar-díj egyik legfőbb várományosa, Leonardo DiCaprio. A 41 éves színész elmondta, hogy egyszer szíveden eljátszaná Vlagyimir Putyin orosz elnököt. Ez a szerep számára „rendkívül érdekes lenne” – nyilatkozott a Welt am Sonntagnak. 

Mint mondta, néhány évvel ezelőtt személyesen is megismerkedett az orosz elnökkel. „Egy a szibériai tigrisek védelméről szóló konferencián találkoztunk Szentpéterváron. Az alapítványom finanszírozott is néhány ezzel kapcsolatos akciót” – fogalmazott.

DiCaprio, aki A visszatérő című, 153 perces dráma főszereplője, kifejtette, hogy az orosz történelemből másokat is „hihetetlenül szívesen” eljátszana. Példaként említette Vlagyimir Iljiscs Lenint. „Szerintem a moziban több az orosz történelemről szóló filmnek kellene lennie” – hangoztatta. Oroszország „majdnem Shakespeare-i minőségű történelmet” mondhat magáénak – tette hozzá.

Szerző