Trieszti Filmfesztivál;Saul fia;Irène Jacob;Veronika kettős élete;Román hajnal;

2016-01-20 06:46:00

Kelet-európai szemmel

A második legfontosabb európai szemle Karlovy Vary után a Trieste Film Festival, amelyen a kelet-európai filmek mérkőznek. 27. alkalommal rendezik meg a ma nyíló mustrát, ezen magyar filmek is a nézők és a zsűri elé kerülnek.

A trieszti filmfesztivál díszvendégeként várják a francia színésznőt, Irène Jacobot a húsz éve meghalt Krzystof Kieślowski emlékére rendezendő retrospektívre. A Tízparancsolat mellett Jacob két filmjét is újra nézheti a közönség, a Veronika kettős élete és a Cannes-ban legjobb női alakítás díjával kitüntetett Három szín – Vörös című filmeket. A nyitófilm versenyen kívül a Cannes-i Certen Regard szekcióban díjazott Magas nap, Dalibor Matanić alkotása lesz, amely egy nemzetiségi és vallási alapon tiltott szerelem történetét meséli el. A zárófilm is versenyen kívüli alkotás, Otar Joszeliani Téli dala. Kaotikus és egyben elbűvölő film a szerelemről, barátságról és egy jobb jövő reményéről.

A versenyfilmek közé válogatták Horváth Lili tavaly elkészült filmjét, a Szerdai gyereket, amelynek főszereplője az állami gondozásból egy éve kikerült 19 éves lány. Egy vasutastelepen él az intézetben megismert férjével, de gyermekükért képtelenek felelősséget vállalni, így a kicsi is oda kerül, ahol szülei felnőttek. Ugyancsak helyezésért küzd, de már a dokumentumfilmek sorában Visky Ábel Román hajnal (Romanian sunrise) című 16 milliméterese, amelyben apa és fia kapcsolatát követi nyomon. A Born in Trieste (körülbelül azt jelenti: Triesztben született) szekcióban egy másik magyar filmet is láthatnak a nézők: a Trencsényi Klára rendezte Reményvasút című dokumentumfilmet, amely Lipcsében már díjat kapott. Három kiskamaszt követ a film, akik szerint a világon a legjobb dolog a Hűvösvölgy és a Széchenyi-hegy között zakatoló Gyermekvasúton szolgálni.

A nemzetközi nagyjátékfilm válogatásába került filmek közül a lett Laila Pakalnina A hajnal (Ausma) című moziját kell megemlíteni, amely a sztálini idők Szovjetuniójának atmoszféjárát eleveníti fel. Oleg Novković Haza (Otadžbina) című munkája annak a trilógiának második darabja, amelyet a volt Jugoszlávia úgynevezett elveszett nemzedékének szentel. Rendezőként debüttánsnak számít a lengyel Marcin Koszałka Vörös pók (Czerwony pająk) című egész estés művével, de neve már jól ismert dokumentarista operatőri múltja miatt. Valós, de sejtelmes történetet mond el egy hatvanas évekbeli krakkói sorozatgyilkosról.

Egyszerre borzongató és ugyanakkor kifinomult alkotásnak tartják. Idegborzoló címmel jelentkezett a megélénkült fiatal bolgár filmet képviselő Dimitar Dimitrov: Hullagyűjtő (Subirach na trupove). A litván Alanté Kavaïté Sangailé című mozija a tavalyi Sundance Film Festiválon a legjobb rendezés díját kapta. Két 17 éves lány szerelmi történetét vitte vászonra.

A Speciális Események (Eventi Speciali) szekció premier előtti vetítésén látható majd Andrzej Żuławski Cosmos című alkotása, amely a tavalyi Locarnói Fesztiválon már elnyerte a legjobb rendezés díját. Witold Gombrowicz regényét dolgozta fel, s a rendező meghatározása szerint “egyszerre thriller, szerelmi történet és az ifjú emberi lélek feltárulkozása. Kicsit ijeztő de nagyon szórakoztató.” A dokumentumfilm kategóriában a már említett magyar mű versenytársai egyebek mellett Kristina Grozeva és Petar Valchanov. A Híd nélküli folyó (Reki bez mostove) egy kis bolgár falu, Dinkovo pusztulását mutatja be két elválaszthatatlan jóbarát kapcsolatán keresztül.

Szintén elválaszthatatlanok egymástól a 90 éves fivérek, Mieczysław és Alfons a Testvérek (Bracia) című filmben. A rendező, Wojciech Staroń az egykor családostól Szibériába hurcolt testvérpár sorsát térképezi fel, akik csak a 90-es években térhettek vissza szüklőhazájukba, Lengyelországba, s ma már egymáson kívül senki másban nem bíznak. Az egyik legsikeresebb dokumentumfilmnek tűnik a Chuck Norris vs. communism. Rendezője, Ilinca Calugareanu azt a nőt mutatja be, aki fittyet hányva a Ceaucescu rendszer cenzúrájának, több tucat amerikai filmet szinkronizált, hogy a nyolcvanas évek akciófilmjein keresztül megmutassa honfitársainak a nyugati világot és azok hőseit, Jean Claude Van Damme-tól Sylvester Stallonéig.

A magyar dokumentumfilmhez hasonló témát – apa-fiú kapcsolatot – dolgozott fel több rendező is: az Európai Film Awarddal díjazott horvát Jure Pavlović Piknik, az orosz Taisia Deeva Saša és a német Patrick Vollrath Minden rendben lesz (Alles wirt gut) címmel. Második alkalommal jelenik meg Triesztben a Lux Prize, amellyel az EP díjaz egy európai filmet. Versenyen kívül vetítenek számos, fesztiválokon már sikert aratott filmeket, mint az Oscarra jelölt Nemes Jeles László Saul fia és Deniz Gamze Ergüven Mustang című alkotása.