A TV2 jelentette fel az RTL-t?

A TV2 kezdeményezte a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) azt az RTL Klub elleni eljárást, amely a csatorna reklámértékesítéseit vizsgálja – mondta Vidus Gabriella a Kreatívnak.

Az RTL vezérigazgatója leszögezte, hogy a csatorna a saját árazásának kialakításakor maximálisan figyelembe veszi a GVH szabályait, így meggyőződése, hogy semmi szabályellenes nincs a gyakorlatukban, amelynek során úgynevezett közös csatorna átlagáron értékesítették az RTL Klub és az RTL3 csatornacsomag (az RTL-csoport három kábelcsatornája, a Film+, a Cool, és az RTL2) reklámidejét a hirdetőknek. A GVH szerint ez aggályos, mivel a társaság a kábelcsatornáit kiemelte a száz magyar nyelvű kis adó közül, s az RTL Klub szintjére helyezte. Vidus véleményét Kolosi Péter programigazgató nem kívánta lapunknak kommentálni.

Eközben kiderült, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda két hónap alatt 1,5 milliárd forintot kötött kommunikációs szerződésekre. A legnagyobb értékű megbízást a kabinetirodát vezető Rogán Antal Pasa parki szomszédjának, Csetényi Csabának a cégei kapták: a minisztérium 1,2 milliárd forint értékben szerződött a Network 360 Reklámügynökség Kft.-vel és az Affiliate Network Kft.-vel. A nyáron az akkor még HG360 néven futó Network is győztesen került ki a Rogán tárcája alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) évi 25 milliárdos keretösszegű kommunikációs tenderén. Ezen felül Csetényi cége népszerűsítette a kormányablakokat 1,5 milliárd forintért, és 900 millió forintot kapott a kormány két bevándorlás ellenes kampányára. Csetényiéken kívül az FWD Affairs Kft.-vel is szerződött Rogán minisztériuma. A magyarországi lakcímmel rendelkező amerikai politikai tanácsadó-jogász, Patrick Egan érdekeltségébe tartozó cég 14 millió forintot nyert el a Kabinetirodától „nemzetközi kommunikációs tevékenység támogatása” címszó alatt. A Kabinetiroda költségvetésébe került Deutsch Tamás internetes nemzeti konzultációjának, az Internetkonnak a szervezése 13 millióért, és a Századvég Politikai Alapítvány vezette nemzetközi konzorcium támogatása is, amely a kormány politikájának észak-amerikai képviseletét, és lobbitevékenységét végzi 1,36 milliárdért. Érdekes, hogy Rogán tárcája azzal a Mernyó Ferenccel is 7,2 milliós informatikai szerződést kötött, aki felfuttatta a „Mondjunk le az augusztus 20-i tűzijáték élményéről az árvízkárosultak javára” címmel futó facebookos gerillakampányt – a kezdeményezést a kormány is napirendre tűzte. Kiderült az is, hogy a Kabinetiroda 2015 januárja és 2016 júniusa között 3,2 millió forintot fizet Kovács Zoltán lakásbérlésére. Így a kormányszóvivő albérlete havonta nagyjából 180 ezer forintba kerül.

Az NKH tenderének egy másik győztese, Kuna Tibor Trinity Communications Kft.-je is szépen gyarapszik: Szijjártó Péter barátjának vállalata a napokban két közbeszerzést is elnyert, összesen 48,9 millió forint értékben a Dunántúli Regionális Vízmű (DRV) Zrt.-nél. Kuna 1999-től 2003-ig az Ifjúsági és Sportminisztérium munkatársa, majd 2003-tól 2008-ig a Fidesz-frakció kabinettitkára volt. Érdekeltségei 2010 óta mintegy 50 milliárd forint értékben nyertek el közbeszerzéseket – szedte össze az Átlátszó. Ezzel kapcsolatban az Együtt közölte: ízléstelen, hogy miközben tavaly igen komoly létszámleépítések voltak a DRV-nél, amelynek vezérigazgatója tiltakozásul le is mondott, arra simán kerül ötvenmillió, hogy a fideszes cég kommunikálja a vállalatot. A párt szerint ebből az összegből 15 munkahelyet lehetett volna megmenteni a cégnél.

Szerző

Trükköző közlekedési cég Miskolcon

Bírósághoz fordultak a miskolci közlekedési dolgozókat képviselő szakszervezetek, miután a munkáltató válasz nélkül hagyta az elégséges szolgáltatások mértékéről szóló ajánlatukat - értesült a Népszabadság.

A szakszervezetek az elmúlt hetekben több alkalommal is egyeztettek a sztrájk feltételeiről a Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt.-vel, eredménytelenül. Zelenka László, a Miskolci Autóbusz- és Villamosvezetők Érdekvédelmi Szervezetének elnöke szerint csak időhúzás zajlik. A törvényi szabályozás szerint a munkabeszüntetés esetén a minimum, 66 százalékos elégséges szolgáltatást biztosítaniuk kell a munkavállalóknak, az érdekképviseletek ajánlatában 68 százalék áll.

A szakszervezetek múlt csütörtökig vártak választ, ami még hétfőn sem érkezett meg. A türelem elfogyott, a közlekedésiek kedden benyújtották a bíróságnak az eddigi dokumentumokat. Így már a bíró dönthet arról, hogy milyen mértékben korlátozhatják a szakszervezetek sztrájk idején a közlekedést. Mindeközben az MVK-nál sem tétlenkednek, Singlár Zsolt vezérigazgató különböző trükkökkel próbálja elkerülni a sztrájkot. Például levelet küldött a munkavállalóknak, amelyben arra kéri őket, írják alá új munkaszerződésüket, amely a szakszervezet által is követelt 3 százalékos béremelést is tartalmazza.

Csakhogy - mint arra Zelenka korábban már felhívta a figyelmet - a szerződésben az emelés idén januártól esedékes, holott az egy korábbi szerződés szerint már 2015 januárjától járna visszamenőlegesen, a szakszervezet is épp ezért küzd. Nem sokkal később Singlár már egyenesen azt állította, nincs is semmiféle megállapodás-szöveg a szakszervezetek és az MVK között. A minap.hu-nak elmondta: "az egyébként legitim béremelési vitában elég erkölcstelen átkokat szórni ránk egy olyan megállapodás kapcsán, ami nem is létezik". Nyilatkozatát követően nyilvánosságra kerültek a megállapodás dokumentumai az eszakhirnok.hu hírportálon.

Szerző

Útban lesznek a taxisok

Publikálás dátuma
2016.01.20. 06:12
Az uberesek a sárga taxik fuvardíjának körülbelül a háromnegyedéért szállítják az utasokat FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Szerda éjfélig biztosan folytatódik a taxis tüntetés a fővárosban, igaz immár legálisan. A demonstrálók száma a kezdeti nagy érdeklődés ellenére keddre visszaesett, csupán 35-40 taxi maradt a Bajcsy-Zsilinszky út, József Attila út és Andrássy út kereszteződésénél. Idő közben a taxis szervezetek is felszólaltak, akiknek képviselői a sofőrök tüntetési módszerével nem, de céljukkal egyet értenek. Az illegális személyszállítás előnyeivel maguk is tisztában vannak, de veszélyesnek tartják. Az ügy megoldását a tárgyalásokban látják, így levelet fogalmaztak, melyben magától Orbán Viktor miniszterelnöktől várnak segítséget.

Továbbra is folytatódik a forgalomlassító taxis tüntetés a fővárosi Bajcsy-Zsilinszky út, József Attila út és Andrássy út kereszteződésénél, a demonstrációt szerda éjfélig meghosszabbították.

A "taxisblokád" résztvevői már nem csak némán demonstrálnak. Hétfőn este a tilos jelzésnél álló autókat fürkészték, Uber-sofőrök után kutattak. Helyszíni tudósítások szerint, ha sikerült rábukkanniuk egy uberesre, akkor szidalmazni kezdték. Volt, hogy körbeálltak egy autót, majd leköpték, vagy megpróbáltak kárt okozni benne. Sok esetben lefotózták a járműveket, de azt nem tudni mit kezdenek majd a képekkel. 

Kedd reggelre kissé alább hagyott lelkesedésük. Ekkor csupán 35-40 taxi állt a helyszínen, többségük a Deák téri templom és az Andrássy út között a Bajcsy-Zsilinszky úton. A megbénított szakaszon így nem volt nagyobb fennakadás a reggeli órákban, csupán a szokásos torlódást lehetett tapasztalni. 

A helyszínen a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ellenőrei is jelen vannak, hogy ellenőrizzék a tüntetőket. Egyikük tegnap, a hvg.hu munkatársának jelenlétében bírságolt meg egy taxist, mert kifogyott a hőpapír a számlablokkja nyomtatójából, amit sima papírral helyettesített. Ezt a BKK ellenőr szabálytalannak vélte. A sofőrt megrótta azért is, mert nem volt munka kész állapotban, de taxilámpája világított, így ezt le is vetette vele. 

A tüntetés ügyében megszólaltak a kamarák, az érdekképviseletek és a nagyobb fuvarszervező társaságok is tegnap. Délelőtt tartott budapesti sajtótájékoztatójukon úgy fogalmaztak, módszerük ugyan eltér az utcán fagyoskodó taxisokétól, céljuk mégis közös. A kormánynak világossá kell tennie, hogy a magyar törvényeket minden piaci szereplőnek be kell tartania. 

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke hangsúlyozta, tisztában vannak az Uber előnyeivel, de attól az még nem legális, amit tavaly decemberben már a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) is megerősített. Az Uber hétfői sajtóközleményére reagálva kijelentette, hogy a cég által hiányolt modern szabályozás tavaly augusztusban már megszületett, csak el kellene olvasni és be kellene tartani.

Eszerint a fuvarszervezéssel foglalkozó cégeknek komoly feltételrendszernek kell megfelelniük:

  • honlapot kell üzemeltetniük, melyen szerepelnie kell minden cégadatnak,
  • vonalas telefonnal és mobil szolgáltatással is kell rendelkezniük,
  • webes rendelési lehetőséget kell biztosítaniuk,
  • 24 órás diszpécser szolgáltatást kell üzemeltetniük,
  • be kell tartaniuk az adatvédelmi szabályzatokat,
  • talált tárgyak osztályát kell fenntartaniuk,
  • nyomkövető rendszert és pánik gombot kell helyezniük minden autóba
  • működésükhöz autónként 100 ezer forintot kell elkülöníteniük.

A feltételek teljesültét a BKK, az NKH, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és egyéb más szerv ellenőrzi. Metál szerint ennek a szabályozásnak az Uber nem felel meg, s mivel fuvarjairól semmiféle bizonylatot nem ad, mindenféle számlaadástól elzárkózik, így költségvetési csalást követ el. Egyes becslések szerint az Uber ezzel évi 3 milliárd forint kárt okoz a költségvetésnek – fűzte hozzá. 

Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára szerint a törvények betartatása igen nehéz, mivel az ellenőrzésre jogosult hatóságok komoly létszámhiánnyal küzdenek. A hatósági ellenőrök jó, ha összesen 500-an vannak, így ha a területen nem bővítik a létszámot, akkor az alternatív személyszállító cégeket nem lehet majd megfogni - jelentette ki.

A sajtótájékoztatón elhangzott: levelet fogalmaztak, amiben Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordultak segítségért. Azt kérték tőle, hogy jelöljön ki egy hatóságot, amely megfelelő jogosítványokkal rendelkezve koordinálhatja a taxis vállalkozások tevékenységét. A szabályok áthágása esetén kiszabhatja a bírságokat, valamint eljárásokat indíthat. 

Lázár János ígérete szerint a kormány mai ülésén tárgyalja a taxisok ügyét. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt is közölte: mindenkivel konzultálnak, és a közlekedési államtitkárság már több alkalommal is egyeztetett a taxisok képviselőjével. Mérlegelni fognak minden javaslatot.

Szerző