Trükkel csökkent az adósságunk

Akárcsak az elmúlt években minden alkalommal, 2015 december 31-re ismét csak trükkel sikerült a kormánynak csökkenteni a megelőző évhez viszonyítva az államadósságot. Karácsony és szilveszter között egy hét alatt eltűnt a központi költségvetés adósságából 427,6 milliárd forint, a csökkentés érdekében. 

Ezeket az adatokat hozta most nyilvánosságra az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) Zrt. Már a korábbi jegybanki számok is arra utaltak, hogy az adósságcél elérése érdekében komoly pénzügyi műveletek zajlottak az év utolsó heteiben - derült ki a Napi.hu cikkéből.

A múlt év utolsó napján a központi költségvetés adóssága - amely nagyságrendileg lefedi az államadósság 96-97 százalékát - 24 699,72 milliárd forint volt - közölte a végleges adatokat az ÁKK. Eszerint a központi költségvetés adóssága alig 818,6 milliárd forinttal emelkedett, ami elegendő volt a csökkenő adósságpálya eléréséhez. Az ÁKK Zrt. heti adatai szerint a központi költségvetés adóssága 2015. december 23-án még 25 127 milliárd forint volt - ez csökkent december 31-re 24 699,72 milliárd forintra, itt tűnt el a 427,6 milliárd forint.

December 11. és december 31. között 1212 milliárd forinttal csökkent az adósság, ami alapján aligha lehet arról beszélni, hogy az államadósság a gazdasági teljesítménye által csökkent volna. Pedig az államadósság valódi csökkenéshez tavaly adott volt a három százalékot közelítő gazdasági növekedés, így a GDP-arányos mutató a növekedésnek köszönhetően csökkent.

Ennek ellenére láthatóan nem sikerült csökkenő pályán tartani az államadósságot, ezért volt szükség a GDP 3-3,5 százalékára rúgó mesterséges adósságcsökkentésre - csak így tudta a kormány az alkotmányban rögzített adósságcsökkentést prezentálni.

Nem ez az első adat arra, hogy a kormány tavaly is kozmetikázta az adósságmutatót: erre utal a jegybank korábbi adatközlése, miszerint 2015 decemberében a kincstári egységes számla (az államháztartás főszámláján levő) egyenlege egyetlen hónap alatt 1416 milliárd forinttal történelmi mélységbe, 659,6 milliárd forintra csökkent - olvasható az Index értékelésében. Mindezek alapján az idei év elején a tartalékok feltöltésével egy időben az államadósság növekedésére is lehet számítani.

Szerző

Tarlós még ütközhet a kormánnyal

Megnyugodhatnak az ingázók, a főváros határán kívüli is zavartalanul közlekednek az agglomerációs járatok - legalábbis a hivatalos közlés szerint. Seszták Miklós, a nemzeti fejlesztési tárca vezetője a szombati egyeztetésen Tarlós István főpolgármesternek azt ígérte, az elővárosi közlekedés költségeit január elsejétől kész viselni a kormány. A tárgyalásról kiadott közlemény szerint az egyeztetések hamarosan folytatódnak.

A Főváros Közgyűlésnek ugyanakkor holnap kellene rábólintania a megállapodásra, ám az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatásokkal kapcsolatos egyes kérdések kezeléséről szóló előterjesztést tegnap még nem kapták meg a képviselők. Forrásaink szerint ebben Tarlósék azt javasolják majd, hogy az agglomerációs járatok működtetéséről szóló vitát február 17-ig zárják le és ezt legfeljebb március végéig finanszírozza a főváros.

Megírtuk: Tarlós január 8-án jelentette be, visszaadják a kormánynak az elővárosi közösségi közlekedés üzemeltetését, a járatok azonban február 17-ig, a főváros költségvetésének elfogadásáig biztosan közlekednek. A főpolgármester akkor arra is emlékeztetett, hogy az Orbán Viktorral folytatott decemberi egyeztetésen ígéretet kapott az agglomerációs járatok visszavételére, a finanszírozás ugyanis az állam feladata, Budapestnek erre már nincs pénze. A BKV finanszírozása, illetve a decemberben elfogadott "salátatörvény" kapcsán Tarlóst elgondolkodtatta, hogy ott volt a Fidesz kongresszusán, együttműködő beszédet mondott és tudták, hogy másnap külföldre utazik, mégsem szólt neki senki, hogy két nap múlva "a hátába fogják vágni a kést". Kiderült ugyanis, az állam 2015-ben egy fillért sem utalt át a fővárosnak az agglomerációs közlekedés finanszírozására, ezért a BKK felszólító levelet küldött a fejlesztési minisztériumnak, amiben a szolgáltatás lehetséges rendkívüli felmondásáról is írtak. Lázár János ezután jelentette be, hogy a kormány átveszik az agglomerációs közlekedést, melyet a MÁV, illetve a Volán fog üzemeltetni. Bár Tarlós akkor még abban bízott, hogy a BKV hosszú távú finanszírozásáról a miniszterelnökkel egyeztethet, a kancelláriaminiszter tudatta, hogy a főpolgármesternek Sesztákkal kell tárgyaló asztalhoz ülnie.

Tarlós - aki legutóbb épp Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető minisztert cáfolta tételesen a tárgyalások ügyében - azt szeretné, ha a buszok közlekedését továbbra is a BKK bonyolítaná, a szolgáltatási díjat viszont az üzemeltető Volánnak fizetné az állam. A fővárosi bérleteknek várhatóan két változata lesz, az egyikkel a HÉV-en is lehet majd utazni, és ennek nyilván más lesz a díjszabása. A főpolgármester a legutóbbi Budapestinfón arról is beszélt, hogy a BKV-nál 200 fős létszámleépítésben gondolkodnak. A társaság tegnap be is jelentette, 96 embertől megválnak, de 2016-ban további költség-racionalizálások várhatók.

Szerző

Tarlós még ütközhet a kormánnyal

Megnyugodhatnak az ingázók, a főváros határán kívüli is zavartalanul közlekednek az agglomerációs járatok - legalábbis a hivatalos közlés szerint. Seszták Miklós, a nemzeti fejlesztési tárca vezetője a szombati egyeztetésen Tarlós István főpolgármesternek azt ígérte, az elővárosi közlekedés költségeit január elsejétől kész viselni a kormány. A tárgyalásról kiadott közlemény szerint az egyeztetések hamarosan folytatódnak.

A Főváros Közgyűlésnek ugyanakkor holnap kellene rábólintania a megállapodásra, ám az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatásokkal kapcsolatos egyes kérdések kezeléséről szóló előterjesztést tegnap még nem kapták meg a képviselők. Forrásaink szerint ebben Tarlósék azt javasolják majd, hogy az agglomerációs járatok működtetéséről szóló vitát február 17-ig zárják le és ezt legfeljebb március végéig finanszírozza a főváros.

Megírtuk: Tarlós január 8-án jelentette be, visszaadják a kormánynak az elővárosi közösségi közlekedés üzemeltetését, a járatok azonban február 17-ig, a főváros költségvetésének elfogadásáig biztosan közlekednek. A főpolgármester akkor arra is emlékeztetett, hogy az Orbán Viktorral folytatott decemberi egyeztetésen ígéretet kapott az agglomerációs járatok visszavételére, a finanszírozás ugyanis az állam feladata, Budapestnek erre már nincs pénze. A BKV finanszírozása, illetve a decemberben elfogadott "salátatörvény" kapcsán Tarlóst elgondolkodtatta, hogy ott volt a Fidesz kongresszusán, együttműködő beszédet mondott és tudták, hogy másnap külföldre utazik, mégsem szólt neki senki, hogy két nap múlva "a hátába fogják vágni a kést". Kiderült ugyanis, az állam 2015-ben egy fillért sem utalt át a fővárosnak az agglomerációs közlekedés finanszírozására, ezért a BKK felszólító levelet küldött a fejlesztési minisztériumnak, amiben a szolgáltatás lehetséges rendkívüli felmondásáról is írtak. Lázár János ezután jelentette be, hogy a kormány átveszik az agglomerációs közlekedést, melyet a MÁV, illetve a Volán fog üzemeltetni. Bár Tarlós akkor még abban bízott, hogy a BKV hosszú távú finanszírozásáról a miniszterelnökkel egyeztethet, a kancelláriaminiszter tudatta, hogy a főpolgármesternek Sesztákkal kell tárgyaló asztalhoz ülnie.

Tarlós - aki legutóbb épp Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető minisztert cáfolta tételesen a tárgyalások ügyében - azt szeretné, ha a buszok közlekedését továbbra is a BKK bonyolítaná, a szolgáltatási díjat viszont az üzemeltető Volánnak fizetné az állam. A fővárosi bérleteknek várhatóan két változata lesz, az egyikkel a HÉV-en is lehet majd utazni, és ennek nyilván más lesz a díjszabása. A főpolgármester a legutóbbi Budapestinfón arról is beszélt, hogy a BKV-nál 200 fős létszámleépítésben gondolkodnak. A társaság tegnap be is jelentette, 96 embertől megválnak, de 2016-ban további költség-racionalizálások várhatók.

Szerző