Fidesz;TV2;reklám;állami pénz;

Tele zsebbel könnyebb a tévés élet FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- Már tavaly kitömte az állam a TV2-t

Majd' 400 millió forint értékben szerződött a TV2-vel a Miniszterelnökség és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs feladatokra 2015-ben. Polyák Gábor szerint ebből világosan látható, hogy a Fidesz már régóta azzal számolt, hogy megszerzik a csatornát. A médiajogász szerint a Tóbiás József családját gyalázó 888.hu cikk csupán manipulálni akarta a közbeszédet, hogy ne legyen téma az alkotmánymódosítás.

A Fidesz mindenképp azzal számolt, hogy megszerzi a TV2-t, így ezzel gyakorlatilag mentőövet dobtak az anyagi gondokkal küszködő csatornának, ami elég volt a tavalyi túléléshez - vélekedett lapunknak Polyák Gábor, miután a napi.hu kiszúrta, hogy csaknem 400 millió forint értékben kötött kommunikációs szerződéseket a TV2 Média Csoport Kft.-vel a Miniszterelnökség és a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint kérdéses, milyen jogcímen számolták el ezeket a megrendeléseket: a kormányzati tévés hirdetéseknek ugyanis szigorú jogi szabályozása van. Polyák szerint a kormány ezzel torzította a piacot is, hiszen a TV2-vel versengő RTL Klub nem kapott állami megrendelést. A szakember kiemelte, hogy ha az állam egy veszteséges vállalkozás finanszírozásába közpénzekkel száll be, az uniós jogszabályokba is ütközhet.

A közzétett szerződésekből kiderült, hogy Lázár János kancelláriaminiszter tárcája tavaly júniusban két kontraktust írt alá a csatornát üzemeltető céggel miniprogramok, stúdióbeszélgetések, miniportrék, kisfilmek előállítására és sugárzására 180 millióért. Az NGM tematikus kampányfilmek bemutatása céljából 194,8 millióért vásárolt műsoridőt egy EU-s program keretében.

Az Együtt közölte: közérdekű adatigénylésben fogják kikérni a tárcák által megrendelt műsorokat, és azok dokumentációit, mert a magyar polgároknak joguk van tudni, mire költik el a fideszesek az ő pénzüket. Hozzátették, arcpirító, hogy a kormánypárt már azelőtt elkezdte „kitömni” a TV2-t, hogy annak tulajdonosváltása befejeződött. Ezzel kapcsolatban Polyák is hasonló véleményen van: kifejtette, hogy már a reklámadóval is az lehetett a kormány célja, hogy a vállalkozókat "elriassza" a tévés piactól, a csatorna pedig "biztos jó kezekbe kerüljön".

A TV2 korábban is részesült állami kommunikációs pénzekből: a csatorna kaphatta meg annak a 140 millió forintnak a jelentős hányadát, amit a kormány a menekültellenes nemzeti konzultáció népszerűsítésére költött. Az Átlátszó által közzétett lista szerint a TV2-n 382 alkalommal jelent meg az adott hirdetés. A csatorna részt vett a „Magyarország erősödik” című kampányban is, amiből 64 milliós bevétele származott. Ehhez kapcsolódóan Polyák megjegyezte, hogy a TV2 már régebb óta jó viszonyt ápol a kormánnyal: "a Tényekben nagyon kevés a politika, és ha van is, az kevésbé kritikus".

A minisztériumok Széles Gábor Echo TV-jével is szerződtek. A Miniszterelnökség áprilisban 80 millió forintot fizetett műsorszámok készítésére és sugárzására. Az NGM pedig 4,8 milliót adott a Sikeresek, vállalkozók című műsor gyártására és a hónap vállalkozója díj díjazottjainak bemutatására. Felmerül a kérdés, miért érheti meg az államnak egy szinte mérhetetlen nézettségű csatornán reklámozni. Polyák szerint Széles és a kormány kapcsolata oda-vissza szívességeken alapul: "az Echo TV és a Magyar Hírlap eléri a Fidesz számára releváns közönséget, cserébe pedig a kabinet kompenzálja az orgánumok veszteségeit". A szakember aggályosnak tartja, hogy nem tudni, a csatorna mi alapján kap állami megbízásokat. Hozzátette, a kormány ezen gyakorlata is torzítja a kisebb hírtelevíziók piacát.

Embert szomszédjáról
A kormányzati kommunikációs költések javát tavaly az összesen 900 millió forintos keretösszegű menekültellenes kampányok adták. Ezeket a Csetényi Csabához köthető HG 360 Reklámügynökség Kft. (ma Network 360 Kft.) nyerte el. A Rogán Antal szomszédjaként emlegetett vállalkozó cége az Átlátszó összesítése szerint 3,1 milliárd forint értékben nyert el állami közbeszerzéseket 2015-ben. Érdemes megjegyezni, hogy a tavalyi 7 megnyert tender egyike sem volt nyílt eljárású. A közbeszerzéseket októbertől már a Rogán vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) írta ki. A migrációval kapcsolatos reklámok mellett 1,5 milliárdért népszerűsítették a kormányablakokat, 360 millió forintért a budapesti olimpiai pályázatot, valamint 275 millióért elnyerték az Emmi családbarát kampányát is. Csetényi cégének sikereiről a múlt héten az ATV-ben faggatták Rogánt: a miniszter kifejtette, hogy szomszédjának cége már a Fidesz kormányra kerülése előtt is kapott állami megbízásokat, és sikeres piaci szereplő volt. A HG360-at azonban 2011-ben alapították, így nehezen kaphatott volna megbízást a második Orbán-kormány előtti időkben. Csetényi ügynöksége alapítása óta 5,1 milliárd forint értékű közbeszerzést nyert el.



Figyelemelterelés a Tóbiás gyalázó cikk

A kormány nem szerződik közvetlenül médiumokkal hirdetésekre; a tájékoztató kampányok során a hirdetési feladatokat hirdetési ügynökségek végzik - válaszolta a Kormányzati Tájékoztatási Központ arra a kérdésünkre, hogy az állam mennyiért hirdet a Tóbiás József MSZP elnök családját gyalázó 888.hu weboldalon, illetve, hogy felmondják-e a szerződéseket, ahogy arra a szocialisták felszólították őket. Polyák Gábor szerint azonban ez csupán egy időzített gumicsont volt: "hiba lenne alábecsülni G. Fodorék képességeit. Pontosan tudják, hogy miként kell valamiről elterelni a közbeszédet. Esetünkben például az alkotmánymódosításról". Ugyanakkor a médiajogász szerint a 888 cikke "még a médiatörvény keretein belül is" az emberi méltóság megsértése. A Századvég stratégiai igazgatójának weblapját Rétvári Bence államtitkár is erősen bírálta az ATV-n: mint mondta, jó érzésű ember nem olvas szívesen ilyen cikket. Azzal kapcsolatban, hogy G. Fodor a konzervatív újságírással azonosította a cikket az államtitkár úgy fogalmazott: ez egy sértő cikk, amit senki nem gondol konzervativizmusnak, pláne nem értékkonzervativizmusnak. A Habony Árpádhoz köthető portáltól még Bayer Zsolt is elhatárolódott. A fideszes publicista szerint nem konzervatív újságírás, amit a 888 csinál. Németh Szilárd nem értette a felháborodást. A Fidesz alelnöke kifejtette: voltak olyan baloldali portálok, amelyek "a miniszterelnököt és családját kezdték ki ugyanilyen penetráns stílusban".

Állami sportközvetítő jöhet
A Gazdasági Versenyhivatal engedélyezte az Antenna Hungária Zrt.-nek (AH), hogy felvásárolja a közvetetten Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Liga TV Kft. mobil közvetítési üzletágát - írta az Origo. Az üzletág elsősorban mobil eszközökkel történő sport és kulturális eseményközvetítést végez magyarországi és külföldi televíziós társaságoknak, és bérbe is adja közvetítő eszközeit. Mindez azért érdekes, mert a közmédia a hetekben jelentette be, hogy eszközhiány miatt a legtöbb élő közvetítését kiszervezi az AH-nak.

Már az oktatásirányításban sem hagyhatják figyelmen kívül az orbáni oktatáspolitikával szembeni országossá nőtt tiltakozást: Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere úgy döntött, ma elutazik a tanári elégedetlenség első számú helyszínére, Miskolcra.