Malév;nemzeti légitársaság;orosz gépek;

Orosz segédlettel mégis lehet Malév-utód?

Nem sok esélye van egy új budapesti székhelyű légitársaságnak piacot szereznie, ennek ellenére egy új magyar "Malév" alapításáról tárgyalt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékese és az orosz Szuhoj repülőgépgyártó képviselője hétfőn Budapesten.

Az ellenzéki pártok közül az Együttnek máris gyanús a dolog, szerintük a Fidesz-kormány csak a korrupció és a lopás újabb lehetősége miatt akar az oroszokkal szövetkezni. Az NFM becslése szerint a magyar bruttó hazai termékhez (GDP) évente 110 millió euróval (34 milliárd forinttal) járulhat hozzá egy nemzeti légitársaság létrehozása. Ez azonban erősen megkérdőjelezhető, mert nem látszódnak olyan piac rések, amelyeket csak egy új cég lenne képes betölteni, amelyiknek ráadásul nincsenek különleges ismeretei, méretgazdaságossági előnyei - írja a Portfolió.

A tervek szerint a gyártó hat új repülőgépet és pénzt is adna a légitársaság létrehozásához. Jevgenyij Andrasnyikov, a Szuhoj polgári repülőgépek gyártásáért felelős vezérigazgató-helyettese azt mondta, a cégnek és Superjet 100-as gépének kiváló ugródeszka lenne a magyar nemzeti légitársaság, ugyanakkor megbízható partnerek lennének, nem csak az új vállalat sikereit, hanem a kockázatait is vállalnák.

A sajtóban hivatkozott repülőgép azonban nem egy bejáratott típus, hanem egy szinte kizárólag Oroszországban használt gyártmány. A Malév csődje kapcsán az oroszok már egyszer megégették magukat, az orosz állami Vnyesekonombanknak 120 millió eurós követelése volt a légitársasággal szemben a felszámolás pillanatában. Úgy tűnik leginkább az új gép európai piacra vitele jelenthet vonzerőt. A konfigurációtól függően 78-98 utas szállítására alkalmas gépből eddig 368-at adtak el.

A Népszavának nyilatkozó légiközlekedési szakértő szerint ha egyáltalán létrejön az üzlet, a cégnek legföljebb a Malév egykori balkáni útvonalaira lenne érdemes összpontosítania, mert a fontosabb légikikötőkbe irányuló forgalomban rendkívül erős a verseny. A közeli balkáni fővárosokba viszont a Szuhoj Suoerjet nem repíthető gazdaságosan. Ráadásul egy új légitársaság menetrendjéről a magyar és az uniós légi irányítási szervezetek döntenek, s évente kétszer foglalkoznak ilyen kérelmekkel. Ha pedig az orosz félnek többségi tulajdonrésze lenne az új cégben, akkor csak külön szerződések megkötésével landolhat uniós légikikötőkben.