ÁSZ;egészségügy;kórház;

2016-02-11 12:58:00

Egészségügy - Újabb gondok két budapesti kórháznál

A pénzügyi és vagyongazdálkodást érintően, valamint a belső kontrollrendszer kialakításában és működtetésében tárt fel hiányosságokat az Állami Számvevőszék (ÁSZ) két budapesti kórház, a Péterfy Sándor utcai és a Jahn Ferenc-kórház ellenőrzésekor - közölte a szervezet.

 A közlemény szerint az ÁSZ a Péterfy Sándor Utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központ, valamint a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház és Rendelőintézet 2008 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését végezte el. A két intézmény fölötti irányítói hatásköröket 2011 végéig a Fővárosi Közgyűlés, 2012. január 1-jétől - amikor állami tulajdonba kerültek - az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) gyakorolta, egyes fenntartói, irányítói jogok gyakorlását pedig a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) vette át - emlékeztettek.

A számvevőszék mindkét kórházra vonatkozóan megállapította, hogy az irányítói hatásköröket 2008 és 2011 között a közgyűlés részben szabályszerűen, 2012 és 2013 között az Emmi pedig szabályszerűen gyakorolta, a GYEMSZI azonban a jogszabályi előírásokat hiányosan érvényesítette. A tulajdonosi és fenntartói jogutódlás tekintetében a jogszabályi előírások hiányosan érvényesültek, mivel az ellenőrzött időszak végéig nem született meg az önkormányzat és a kormány közötti megállapodás, valamint az önkormányzat és a GYEMSZI közötti átadás-átvételi megállapodás.

A hatékony gazdálkodáshoz sem a közgyűlés, sem a GYEMSZI nem alakított ki mérhető teljesítmény-követelményeket. Az ellenőrzési jogosultságait a minisztérium és a GYEMSZI szabályszerűen gyakorolta, a közgyűlés viszont csak részben gyakorolta az előírásoknak megfelelően - írták a két kórházzal kapcsolatosan. A csaknem 450 ezer budapesti lakost ellátó Péterfy Sándor utcai kórházról ezeken felül megállapították, hogy a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése nem biztosította a szabálytalanságok megelőzését, feltárását, továbbá nem biztosított megfelelő feltételeket a szervezet integritását veszélyeztető korrupciós kockázatokkal szemben.

Az ellenőrzött időszakban nem volt biztosított az intézmény fizetőképessége, a szállítói és egyéb kötelezettségeknek határidőn túl tudott eleget tenni - folytatták. A szállítói kötelezettség állománya a 2008. január 1-jei mintegy 600 millió forintról 2013 végére több mint 2,6 milliárd forinttal nőtt, annak ellenére, hogy a kórház a szállítói kötelezettségek csökkentésére csaknem 3,2 milliárd forint fenntartói, illetve konszolidációs támogatást kapott. A lejárt szállítói tartozásállomány újratermelődött, a késedelem mértéke az ellenőrzött időszak végére emelkedett.

A Péterfy Sándor utcai kórház az erre vonatkozó jogszabályt megsértve nem folytatott le közbeszerzési eljárást mintegy 500 millió forint értékben (gyógyszer és élelmiszer beszerzés, informatikai eszközök bérlése, takarítási szolgáltatás). A GYEMSZI a közbeszerzéssel kapcsolatos jogszabályi előírásokat hiányosan érvényesítette, így nem használhatták ki a központosított közbeszerzésekből fakadó előnyöket. Az intézmény vagyona mintegy 9,4 milliárd forintról 2013 végére 8,3 milliárd forintra csökkent. A végrehajtott beruházások nem ellensúlyozták az eszközök elszámolt amortizációjában megjelenő avulást, az eszközök használhatósági foka minden eszközcsoportnál csökkent - összegeztek.

A 400 ezer lakos ellátásáért felelős Jahn Ferenc-kórház ellenőrzési tapasztalataira rátérve azt írták, a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése részben volt szabályszerű: a kórház ugyan kialakította a kontrollrendszert a szervezet integritását veszélyeztető kockázatokkal szemben, azonban annak megfelelő működését az ellenőrzés tapasztalatai nem támasztották alá. Az intézmény fizetőképessége 2011-től nem volt biztosított, a kórház szállítói kötelezettségeinek részben határidőn túl tudott eleget tenni. A szállítói kötelezettség állománya az ellenőrzött időszakban 451,8 millió forinttal (93,7 százalékkal) emelkedett annak ellenére, hogy a 2010-2013 években a szállítói kötelezettségek csökkentésére 780,3 millió forint konszolidációs támogatást kapott. A lejárt szállítói tartozásállomány és a késedelem mértéke az ellenőrzött időszak végére emelkedett.

A GYEMSZI ezt a kórházat érintően sem gondoskodott teljes körűen a közbeszerzések központosított lefolytatásáról. A végrehajtott beruházások nem ellensúlyozták az eszközök elszámolt amortizációjában megjelenő avulást, az eszközök használhatósági foka csökkent. A mérlegben kimutatott eszközök és források értékének megállapítása, nyilvántartása nem felelt meg az előírásoknak. A számvevőszék a GYEMSZI utódjaként működő Állami Egészségügyi Ellátó Központ főigazgatójának a két ellenőrzés alatt négy, a Péterfy Sándor utcai kórház főigazgatójának öt, a Jahn Ferenc-kórház főigazgatójának pedig hat javaslatot tett, amelyek alapján 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

A közlemény szerint a számvevőszék az ellenőrzéskor nem a feladatellátást vagy a jogi környezetet vizsgálja, hanem a gazdálkodás szabályszerűségét, illetve hogy a pénzügyi és vagyongazdálkodás megfelelt-e a jogszabályi előírásoknak és a belső szabályzatoknak, valamint hogy érvényesült-e a gazdálkodási folyamatokban az integritási szemlélet, a korrupcióval szembeni veszélyeztetettség csökkentése érdekében.

A kórházak ellenőrzésének tapasztalatai alátámasztják az ÁSZ korábban megfogalmazott állásfoglalását, amely szerint a nem megfelelő vezetésnek, illetve az elégtelen tulajdonosi kontrollnak súlyos következményei lehetnek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok intézménynél a feladatellátásban érintett, csak az alap szaktudással rendelkező dolgozókra bízzák a gazdálkodást, pedig lényeges, hogy ezt a feladatot felkészült pénzügyi-gazdasági szaktudással irányítsák.