Orbán Putyin csodálója lett

Publikálás dátuma
2016.02.19. 07:27

ARD

A német közszolgálati tévé szerint Orbán moszkvai látogatását az magyarázta, hogy a magyar fél veszélyben látja a kétoldalú energetikai szövetséget, bármekkora felzúdulást is váltott ki az út az uniós partnerek részéről. A kormányfő már idejekorán megteremtette a jogi feltételeket, hogy Paks ügyében ki tudja játszani az EU kereskedelmi és versenyjogát. Tavaly vörös szőnyeggel várta Putyint, amikor azt Kelet-Ukrajna miatt sehol sem láttán szívesen a földrészen. Mesterházy, a korábbi szocialist pártelnök azt nyilatkozta, abban önmagában nincsen semmi különös, hogy Oroszország jó kapcsolatokra törekszik a magyar féllel, ám félő, hogy Orbán sokkal messzebbre elmegy, mint ami a jó gazdasági és politikai együttműködéshez szükséges. Az MSZP politikusa hozzáfűzte, hogy a magyar vezető az euroatlanti szolidaritást veszélyezteti, élesen bírálja Brüsszelt és az USÁ-t, ellenben soha nem támadja az oroszokat, illetve Putyint. Orbán az elnök csodálója lett, ám idáig ezzel együtt mesteri hintapolitikát folytat az unió és Moszkva között: udvarol az orosz államfőnek, de úgy, hogy közben ne nagyon sértse meg a Nyugatot sem.

Szerző

Nyártól lehívható a paksi hitelkeret

Az oroszok teljes mellszélességgel kiállnak a paksi kapacitásfenntartási projekt mellett, amelyben egyébként akár nyugati cégek is részt vehetnek majd - közölte a moszkvai legmagasabb szintű tárgyalásokról beszámolva a tegnapi Kormányinfón Lázár János.

Reálisan az év közepén kezdődhet meg a hitelkeret lehívása - fűzte hozzá a kancelláriaminiszter. Hozzátette: 2017-2018-ban éves szinten már 250-500 milliárd forint lesz a lehívott volumen - amint azt a vonatkozó költségvetési kitekintő is mutatja - jelezte Lázár János. A paksi építkezéstől is még legalább 2 évre vagyunk örülnék, ha csak 2 évre lennénk - fűzte hozzá. Elmondta, hogy az ő mandátuma a paksi kapacitásfenntartás témájában az első kapavágásig terjed.

Lázár János emlékeztetett arra, hogy Putyin elnök a sajtótájékoztatón is megerősítette elköteleződését a paksi projekt melletti kitartásban, amelynek a kormány örül - jegyezte meg. Az orosz félnél rendelkezésre áll a mintegy 10 milliárd eurós hitel. Így a beruházás műszaki előkészítése halad tovább, az oroszok maradéktalanul teljesítik a paksi bővítésében vállalt kötelezettségeit, így nekünk is ezt kell tennünk, így indulnak a tendereztetés további lépései.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint nem került szóba a nyugati cégek konkrét bekapcsolódása a beruházásba, most a tendereztetés elindításáról beszéltek a Roszatommal. Emlékeztetett arra, hogy már december közepén minden műszaki kérdésben megállapodtak Budapesten az orosz cég vezetőivel, és elmondása szerint azt rögzítették, hogy 60 százalékos arányban az európai közbeszerzési szabályoknak kell megfelelni a beruházás során. A most is zajló brüsszeli vizsgálatokról a miniszter azt mondta, hogy azok nem jelentenek megvalósítási kockázatokat, azt viszont érzi, hogy "olykor van gazdasági nyomásgyakorlás nagy nyugati cégek felől az Európai Bizottságra, a 12 milliárd euró nagy pénz, itt van nyomás, lökdösődés."

A Greenpeace tegnapi reagált Lázár János bejelentésére, álláspontjuk szerint munkahelyeket és gazdasági fellendülést valójában a megújuló energiaforrások hoznak. Magyarország energetikai függetlensége így teremthető meg, és nem Paks II-vel, ahogy az a magyar miniszterelnök és az orosz elnök mai moszkvai találkozóján elhangzott.

A Paks II beruházással csak tovább növekednék energiafüggőségünk Oroszországtól, és a 80 százalékot is elérhetné. A beruházáshoz előnytelen feltételekkel nyújtott 10 milliárd eurós hitel felvétele politikai, a világszerte hanyatló atomenergiához való ragaszkodás pedig technológiai kényszerpályára állítaná az országot. A fűtőanyag-ellátást, az erőmű üzemeltetését, vagy akár a kiégett üzemanyagok kezelését illetően ez a függő viszony több mint fél évszázados kiszolgáltatottságot eredményezne Oroszországtól. Ráadásul a projektben a Roszatom lenne a partner, amely egyebek mellett a korrupciós ügyeiről, a gyakran késedelmes és a tervezettnél drágább teljesítéseiről híresült el -Perger András, a Greenpeace energiakampányosa..

Mindeközben a magyarok kétharmada tiszta energiát akar orosz energiafüggőség helyett. Ez egybevág az uniós trendekkel, melyek alapján a megújulók működőképes alternatívának bizonyulnak és számos munkahelyet teremtenek. 2014-ben a termelt villamos energia több mint negyedét szolgáltatták tiszta energiaforrások, 2015-ben az unióban üzembe helyezett új erőművek 77 százaléka volt megújuló alapú, és a trendek az energiahatékonyság növekedéséről szólnak. A paksi atomerőmű-bővítéssel Magyarország így a múltba betonozná be az energiarendszerét, és veszélyeztetné az ország jövőbeli versenyképességét.

Energetikai szempontból továbbá nincs is szükség Paks II-re. Az energiafogyasztás racionalizálásával, energiahatékonysági fejlesztésekkel, a megújuló energiaforrások nagyarányú felhasználásával és rugalmas, decentralizált energiarendszer kiépítésével biztonságosan kielégíthető lenne Magyarország jövőbeli energiaigénye.

„Itt az ideje belátni, hogy energetikai szempontból nem megoldás Paks II. A világban zajló energetikai átalakulással összhangban Magyarországnak is el kell kezdenie kiépíteni tiszta, versenyképes, az energiahatékonyságon és a megújuló energiákon alapuló energiarendszert” – figyelmeztetett Perger András.

Szerző

Szabálysértő földmutyi

Publikálás dátuma
2016.02.19. 06:22
A földprivatizáció nagy nyertesei a szerződéskötéssel megbízott ügyvédi irodák FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Márciusban újabb állami földek árverése indulhat meg, miközben még teljes a bizonytalanság, hogy a tavaly novemberben elkezdődött, és az év végéig tartó privatizáció nyertesei még egyáltalán nem lehetnek biztosak abban, hogy valóban az övék lesz a megvásárolt terület. A vesztesek a nagy, állattartó agrárcégek lesznek.

Botrányhullámokat vert az állami földek tavaly ősszel kezdődött árverése, mert a kormányzat ígéreteivel szemben elsősorban nem a családi gazdaságok, hanem a kormány-, illetve Fidesz-közeli politikusok, barátok, családtagok nyerték a legtöbb és legjobb állami földeket. Ráadásul, a szerződéseket a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA) árverési hirdetményében, illetve az erre vonatkozó más jogszabályokban előírt módon ki kell függeszteni. Ha a nyilvánosságra hozatal nem a törvények szerint történt, akkor az egész folyamat érvényteleníthető. Már pedig sok helyen ez mind a mai napig nem történt meg. Csak a nyertesek neve, a megvásárolt terület nagysága, és a helyrajzi szám olvasható az NFA honlapon, illetve az önkormányzatoknál. A jogszerűséget a földhivataloknak kellene ellenőriznie, de kétséges, hogy a magyar állammal, mint eladóval szemben jogsértés esetén ezek a hivatalok eredményesen felléphetnének-e.

A a földművelésügy kormányzat, vagyis tulajdonképpen NFA már azzal is törvényt sértett, hogy 30 napon belül nem tette közzé a szerződések szövegét, így az a 60 napos időszak sem kezdődhetett meg, amely alatt az elővásárlásra jogosultak bejelenthetik igényüket az árverésen másnak értékesített volt állami földre - mondta a Népszava érdeklődése Sallai R. Benedek. Az LMP országgyűlési képviselője, aki maga is gazda emlékeztetett arra, hogy mivel két fél polgári szerződéséről van szó, külső beavatkozó nem indíthat pert, de egy kormányváltás esetén az államnak, mint eladónak, a törvénysértések miatt lehetősége lesz - az LMP értelmezése szerint - a jogszerűtlen szerződések megsemmisítését kezdeményezni. Az agrártárca véleménye viszont az, hogy csak a pályázatok esetében érvényes a 30 napos határidő, az árverési értékesítési forma nem is szerepel a jogszabályban! Az ellenzéki politikus szerint ha ez így van, akkor nem lehetett volna kiírni az árveréseket, vagy pedig a pályázati szabályokat kellett volna alkalmazni. Sallai R. Benedek ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a földalapkezelő törvénysértett azáltal is, hogy a jogszabályokkal ellentétben nem csak családi gazdáknak értékesítette az árveréseken a földeket.

Ha elkészülnek majd ezek a dokumentumok, és végre kifüggesztik azokat, akkor indulhat majd csak el a már említett 60 napos türelmi idő, így ez akár április-májusig is eltarthat, miközben már a márciusi árverések szerződéseit is ki kellene függeszteni.

Sok jelenlegi nyertest érhet kellemetlen meglepetés, mert ha végül mégsem az övé, hanem az elővásárlási jogosulté lesz a föld, ő viszont azért nem licitál a márciusi árveréseken mert abban a hiszemben él, hogy neki már van földtulajdona, akkor a két pad között a földre eshet.

Képviselőtársa véleményét erősítette meg Harangozó Gábor is. Az Országgyűlési bizottságának szocialista alelnöke, a jelenlegi nyertesek nem lehetnek biztosak abban, hogy végül valóban az övék lesz-e a a megvásárolt birtok? Az NFA törvénysértése mögött az húzódhat meg, hogy a szervezet kijelölt majdnem három tucat ügyvédi irodát, a több ezer szerződés elkészítésére, ám azok - a jelek szerint - képtelenek voltak mind a mai napig a rájuk bízott feladat határidőre történő elkészítésére - vélekedett Harangozó Gábor. Ugyanakkor olyan információ is kering szakmai körökben, hogy az NFA mindössze egyetlen ügyvédi irodát bízott meg a szerződések elkészítésével, a többi iroda csak alvállalkozóként "bedolgozik" ennek az ügyvédi irodának. Somogy megyében például akad olyan iroda, amelyik azért vállalt szerepet az árverésben, mert arra számított, hogy majd a szerződéskötéseket is elvégezheti. Azonban nem így történt. A központilag kijelölt ügyvédi irodák eddig 1,5 milliárd forintot kaszáltak az állami földárverések szerződéseinek megkötésekor.

Szerző