dokumentumfilm;Meryl Streep;Arany Medve díj;Tűz a tengeren;

Gianfranco Rosi és Pietro Bartolo FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/CLEMENS BILAN

- Arany Medve a migránsfilmért

Lelkes ováció fogadta a Meryl Streep bejelentését: a Berlinale nemzetközi játékfilm zsűrije a fesztivál nagydíját, az Arany Medvét az olasz dokumentumfilmnek ítélte oda. Már bemutatója pillanatától érzékelni lehetett, hogy a sajtó Berlinben folyamatosan a kedvencnek kijáró tisztelettel emlegeti Gianfranco Rosi Tűz a tengeren (Fuokoammare) című dokumentumfilmjét, s a legnagyobb elismeréssel veszi körül a különlegesen időszerű és fontos témát.

Rosi a kis olasz szigetről, Lampedusáról forgatta filmjét, a szigetlakók és a naponta tömegesen érkező migránsok életéről, kapcsolatáról. Erre a kis szigetre igyekeznek az Afrikából menekülők, s nagyon sokan már csak holtan érkeznek a célhoz. Rosi az óriási emberi tragédia bugyrába fészkelte be magát, mintegy 80 órányi anyagot forgatott, s mint egy interjúban a Cineuropának elmondta, 40 napot a tengeren töltött. Elmondta, a szigetlakók és a migránsok világ két külön univerzuma, amely szinte soha nem kapcsolódik egymáshoz. „Mindig azt veszem fel, ami a valódi életben történik. Képmutatás lenne, ha a filmem olyasmiről szólna, ami a valóságban nem létezik. A film minden pillanatát a véletlen formálta, s tudjuk a valóság mindig izgalmasabb, mint azok a mozzanatok, amiket előre elterveznek.”

Rosi tehát ugyanazzal a kizárólagossággal kereste a valóságos mozzanatokat, mint ahogyan a nálunk is bemutatott különleges dokufilmjében, a Róma körül címmel végigjárt hatalmas körgyűrű mentén élők élet ábrázolta. A tragikus migráns-témában három központi színhely köré szervezte a felvett eseményeket. Egyrészt a sziget lakóinak életét mutatja be, másrészt a befogadó központ működését, harmadrészt azt, ahogyan a csónakok, lélekvesztők megérkeznek a partokra.

Elmondta, a partotérés módjában az évek során nagy változások történtek. Korábban a csónakok egyenesen a szigetre érkeztek. Most, hogy a határt kitolták, a csónakokat feltartóztatják a nyílt tengeren. A szervezett megérkezés és a befogadó központba vezetés miatt végképpen megszünt a szigetlakók és a migránsok közötti kapcsolat. A módszeréről elmondta, nagyon sok csónakot, lélekvesztőt követett a tengeren, a legszörnyűbb az volt, amikor testeket látott a vízben, halálra váltan, s hallotta a lélegzetvételük sípoló hangját. Egy alkalommal leereszkedett a migránsokat szállító teherhajó mélyébe, szemtől-szembe találta magát a nyers tragédiával, de úgy gondolta, meg kell örökítenie ezt tanúságként. E felvételek után befejezte a forgatást, abból vágta össze a filmet, amit addig felvett. „Nem volt erőm folytatni.”

Ami a Schengeni egyezmény megszüntetésének tervét illeti, Rosi szörnyűnek tartja. „De ami a legjobban fáj, a fejekben uralkodó elzárkózás, amit sok embernél tapasztalok. Felidézi egy nigériai menekült csoporttal való találkozását. „Kérdeztem, hogy adhatták a fejüket egy ilyen szörnyen veszélyes útra. Hisz meg is halhattak volna.” Azt válaszolták, a magyarázat a „volna” szóban volt. Ahonnan menekültek, ott a biztos halál várt rájuk. Rosi hozzátette: „Semmi nem tudja megállítani azokat az embereket, akik a halál elől menekülnek.

A Berlinale nyertesei
Az európai menekültválságról szóló Fuocoammare (Tűz a tengeren) című olasz-francia dokumentumfilm kapta a legjobb filmnek járó Arany Medvét a 66. Berlin Nemzetközi Filmfesztiválon (Berlinale) szombaton. Az Arany Medvéért és a főbb alkotói kategóriákban kiosztandó Ezüst Medvékért 18 alkotás pályázott a 66. Berlinalén. A zsűri nagydíjával - egy Ezüst Medvével - a többi között a Senkiföldje című Oscar-díjas alkotásáról ismert bosnyák rendező, Danis Tanovic Smrt u Sarajevu (Halál Szarajevóban) című filmjét tüntették ki.
A legjobb rendezésért járó Ezüst Medvét a francia Mia Hansen-Loeve kapta L'avenir (A jövő) című filmjéért. A legjobb női alakításért járó Ezüst Medvét Thomas Vinterberg dán rendező Kollektivet (A kommuna) című filmjének egyik főszereplője, Trine Dryrholm kapta meg. A legjobb férfi alakítás díját az Inhebbek Hedi című tunéziai versenyfilm főszereplője, Majd Mastoura vehette át. A legjobb forgatókönyvnek járó Ezüst Medvét a Zjednoczone Stany Milosci (A szerelem egyesült állama) cím lengyel film rendező-forgatókönyvírójának, Tomasz Wasilewskinek ítélte oda a zsűri.
A fesztivál alapítójának nevét viselő Alfred Bauer-díjjal egy 482 perces fekete-fehér filmet, Lav Diaz fülöp-szigeteki rendező Hele Sa Hiwagang Hapis (Altatódal a szomorú misztériumnak) című munkáját tüntették ki. Ezt az elismerést évről évre olyan filmek kapják meg, amelyek a mindenkori zsűri szerint új távlatokat nyitnak a filmművészetben. A valamely alkotói területen - zene, díszlet, vágás, kosztüm vagy kameramunka - mutatott kiemelkedő teljesítményért járó Ezüst Medvét a Chang Jiang Tu (Keresztáram) című kínai film operatőre, Mark Lee Ping-Bing kapta.
(MTI)



Egész életünk nem más, mint egyetlen zarándoklat, hogy visszaszerezzük a bennünk elveszett gyermeket - ez Kurtág György gondolata a minden ember által újra és újra megfejtendő rejtélyről, az életről, amiről pedig a kétszeres Kossuth-díjas magyar zeneszerzőnek, zongoraművésznek bőven van tapasztalása, hiszen pár napja, február 19-én ünnepelte 90. születésnapját.