Fónagy János;Nemzeti Közlekedési Hatóság;Uber;személytaxi-szolgáltatás;

2016-02-26 06:12:00

Besárgítanák az Ubert

Nyilvánosságra hozta honlapján a jelenleg hatályos személytaxi-szolgáltatás szabályait a közlekedési hatóság. Céljuk, hogy a leendő Uber-sofőrök tisztában legyenek azzal, milyen szabályokat kell követniük. Az alternatív személyszállító cég erre reagálva kijelentette: ők nem taxitársaság, amiből arra lehet következtetni, hogy továbbra is a megszokott formában végzik majd tevékenységüket.

Nyilvánosságra hozta a személytaxi-szolgáltatás pontos szabályait a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) honlapján. Ezzel minden leendő Uber-sofőr tisztában lehet a gépkocsivezetőkkel és a járművekkel szemben támasztott követelésekkel. A felsorolás szerint a jövőben kötelező lesz a tevékenység végzéséhez a szükséges személytaxi-igazolvány és a sárga alapszínű rendszám is. Minden sofőrnek be kell töltenie a 21. életévét a legális munkavégzéshez, és legalább kétéves "B" kategóriás jogosítvánnyal kell rendelkeznie. Az NKH megszabta azt is, hogy a leendő sofőrök számára kötelező a pályaalkalmassági vizsga második kategóriájának elvégzése, gépkocsijuk életkora pedig nem haladhatja meg a 10 évet.

Az autók motorjának továbbá legalább az EURO IV-es környezetvédelmi osztályba kell sorolódnia. Felhívták a figyelmet: a járműben fel kell tüntetni a viteldíjakat, az autók tetején pedig kivétel nélkül "taxi szabadjelzőt" kell elhelyeznie minden sofőrnek. A fővárosi fuvarozókra többletfeltételek is vonatkoznak. Az új szabályozás értelmében minden uberes járművet sárga színűre kell fóliáztatni, valamint kötelező lesz a járművekben bankkártyaterminált elhelyezni. Egy fuvar díjának kiszabásakor a fix hatósági árat kell alkalmazni. A hatósági áras szabályozást Fónagy János a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára sem gondolja hosszabb távon fenntarthatónak. Az államtitkár az index.hu-nak adott interjújában a sárga taxisokat és az ubereseket dzsungelharcos társaságnak minősítette, akiknek véleményét az utcák nyugalmának megőrzése érdekében fokozottan érdemes figyelembe venni.

Jogi segítség van, autó nincs

- Mi is értesültünk arról, hogy történt egy ellenőrzés, ahol a hatóságok leszerelték a rendszámot, a sofőr fel is vette velünk a kapcsolatot. Sajnálatosnak tartjuk az esetet, mert az érintett hölgy mindenben meg akar felelni az elvárásoknak - mondta az Uber szóvivője. Szerinte a megbírságolt sofőr rendelkezik vállalkozói adószámmal, számlát ad az utakat követően és a személyszállítói tanfolyamra is jár. - A cég ezért biztosította őt arról, hogy mindenben segíteni fogja. Elsősorban jogi segítségre számíthat a helyzet értelmezésében, célunk pedig az, hogy minél gyorsabban visszakaphassa a rendszámát - mondta a szóvivő.

Sokan a fenti szabályok alapján arra következtetnek, hogy az Uber jelenlegi formájában eltűnhet az utakról, a szolgáltatást csak hivatásos taxisok végezhetik majd. Lapunk megpróbált utána járni, hogy ez a feltételezés igaz-e, s hogy pontosan mire számíthatnak azok a sofőrök, akik a fenti szabályokat megkerülve fuvarozzák utasaikat. Egyelőre ezekre a kérdésekre az NKH-tól választ nem kaptunk. Az Uber azonban markáns választ fogalmazott meg érdeklődésünkre. - Nem vagyunk taxitársaság, hanem elektronikus piactér. És éppen ezt igazolja, amit az NKH korábban a honlapján is leírt: "az Ubernél nincs készpénzmozgás, diszpécser, leintés vagy taxi droszt" - reagált Bíró Borbála az Uber Hungary Kft. szóvivője. Hozzátette, ők közösségi személyszállítást végeznek, melyben szerinte teljesen más koncepció érvényesül. Így náluk online nyomon követhető az útvonal, a fizetés is virtuálisan történik.

Utasaikat minden esetben biztosítják, másfél milliárd forint értékben. Egy fuvart követően pedig kivétel nélkül elektronikus számlát állít ki a cég. A sofőrökre vonatkozó szabályokkal kapcsolatban Bíró kijelentette: minden esetben mint egyéni vállalkozók vesznek részt a munkában, akik személyszállítói tanfolyamot végeznek, autójukat személyszállításra vizsgáztatják. A kérdésre, hogy mindezek alapján teljesíteni fogják-e az NKH által leírtakat, Bíró kitérő választ adott. - Február 1-je óta a sofőröknek vállalkozói adószámmal kell rendelkezniük, mint ahogyan a személyszállítói és pályaalkalmassági vizsgákat is el kell végezniük - mondta, amiből arra lehet következtetni, hogy nem tekintik irányadónak a hatóság által megszabottakat.

Az "ellenállás" nem túl célravezető: múlthét pénteken ugyanis életbe lépett a drasztikus szankciókat kilátásba helyező kormányrendelet. Eszerint ha egy közösségi személyszállítást végző sofőr nem felel meg a taxisokkal szemben támasztott személyi és tárgyi feltételeknek, abban az esetben a gépkocsiról egy ellenőrzés során az intézkedő levetetheti a rendszámot. Emellett a sofőrök kisebb hiányosságok esetén (személyszállításra használt jármű taxi igazolólapjának hiánya, az autón és az utastérben nem látható díjtáblázat) tetemes összegű bírságra is számíthatnak, akár 600 ezer forintos pénzbírságot is kiszabhatnak rájuk.

Az utasokat is büntetnék?
Az Uber tevékenységével kapcsolatban az NKH hét elején közölte: a szolgáltatást igénybe vevők is megsértik az előírásokat, amennyiben nem a rendeletben meghatározott a feltételeknek megfelelő vállalkozások szolgáltatásait veszik igénybe. Később, a Népszabadság megkeresésére, a hivatal cáfolta, hogy bírságot szabnának ki az utasokra. Az Uber ezzel kapcsolatban lapunknak annyit mondott: a hivatal korábbi kijelentéséről ők is csak a sajtóból értesültek, s a riogatás ellenére sok új felhasználójuk van Budapesten. A regisztrált utasok száma meghaladja a 110 ezret.