oktatás;Palkovics;

2016-03-02 09:58:00

Önkritika, vagy porhintés? - Palkovics bírálja az oktatást

Mint már többször megírtuk, az oktatás jelenlegi állapota ellen fellépő pedagógusok is tüntetésre készülnek március 15-én. Nem állíthatjuk, hogy emiatt is hallani több engedékenynek tűnő, önkritikus hangot a kormányoldalról, de ami biztos: ma az oktatásért felelős államtitkár rukkolt elő azzal a megállapítással, hogy az oktatásban nem megfelelő a jelenlegi túlcentralizáltság, mert a döntések túl távol kerültek az iskoláktól. ( Mint emlékezetes, az azóta szólássá nemesült "túltoltuk a biciklit"  Balog Zoltán bonmot-ja volt az oktatással kapcsolatban megfogalmazott önostorozások sorában.)

Palkovics László ezt ráadásul az állami televízió reggeli adásában mondta, ám azt is jelezte, hogy továbbra is ragaszkodnak a Klik fenntartásához, noha a lázongó tanerők egyik fő követelése a központ megszüntetése.  Ami persze nem csoda, hiszen a minap jelentették be, hogy Áder János húgát nevezték ki a Klik élére. Annak átalakítására hajlandó a szaktárca, és hogy ezt miképp tegyék, azt az oktatási kerekasztalon határozzák meg - közölte az államtitkár.

Palkovics szerint a magyar oktatás nincs csődben - és itt, a megfelelőnek ítélt dramaturgiai pillanatban annak egyre inkább szánalmas volta ellenére elmúltnyolcévezett egyet -  szemben a korábbiakkal, amikor az önkormányzati fenntartású iskolák is hozzájárultak ahhoz, hogy 1300 milliárd forintnyi adósságot halmoztak fel a települések. Az adósság egy része nyilván az oktatásból származott - tette hozzá.

Mit követel az Oktatói Hálózat?
A szervezet - csatlakozva a Civil Közoktatási Platformhoz - 5 pontban fogalmazta meg követeléseit a felsőoktatással kapcsolatosan.
1. Nyitott, befogadó, a társadalmi mobilitást elősegítő felsőoktatást!
Véget kell vetni a felsőoktatásba való bejutást tudatosan szűkítő oktatáspolitikának.
Magyarországnak hosszú távon is be kell tartania a diplomások arányára vonatkozó európai vállalását. Vissza kell vonni egyes szakok diszkriminációját, fizetőssé tételét.
2. Autonómiát, minőséget!
Helyre kell állítani az egyetemi oktatás és a kutatás autonóm működésének garanciáit,
meg kell szüntetni a kancellár és a konzisztórium intézményét.
Az oktatók minősítéséhez a jelenlegi, esetleges és önkényes kritériumok helyett szakmailag megalapozott, új szempontokat kell kidolgozni.
A minőségbiztosítási szabályozásnak minden intézmény és minden képzés tekintetében
érvényt kell szerezni.
3. Európai szintű oktatásfinanszírozást!
Az oktatás költségvetési támogatását fel kell emelni legalább a GDP 6%-áig, ezen belül a felsőoktatásét 1%-ig.
4. Tisztességes béreket!
Az oktatók, kutatók és az őket segítő dolgozók fizetése minden kategóriában érje el legalább a visegrádi országok átlagát.
5. Társadalmi párbeszédet!
A felsőoktatás és a kutatás feltételeit meghatározó minden kérdésben legyen szava
az érintettek szakmai és érdekvédelmi szervezeteinek.
És végül:
Semmit rólunk nélkülünk!