hulladék;F-1;Mercedes;autóverseny;

2016-03-08 06:51:00

Az idén is nehéz lesz megállítani a Mercedest

Sokszor csalóka következtetéseket lehet levonni a Forma-1-es tesztidényből, hiszen nem elég az, ha valaki sorra futja meg a leggyorsabb köröket. Az előző két évben megállíthatatlan Mercedes pilótái egyetlen gyakorlás során végeztek az élen, viszont nem volt még egy olyan csapat a mezőnyben, mely 6000-nél több kilométert teljesített volna a nyolc nap alatt.

Természetesen nem szabad hosszútávú következtetéseket levonni a Forma-1-es szezont megelőző tesztekből, de összehasonlítva a 2015-ös és 2014-es felkészülési időszak eredményit az ideivel, sajnos rossz előérzete lehet az embernek. Persze csak abban az esetben, ha az illető nem Mercedes szurkoló, hiszen ismét száguldoztak a bajnokcsapat versenyzői.

A nyolc barcelonai tesztnapot figyelembe véve (február 22-25. és március 1-4. között) mindössze egyszer futotta a leggyorsabb kört a német istálló valamelyik pilótája. Név szerint Nico Rosberg diadalmaskodott az ötödik napon, pedig a Ferrari ötször nyert (Sebastian Vettel háromszor, Kimi Räikkönen kétszer), a Williams és a Force India pedig egy-egy sikert könyvelhetett el (előbbi alakulat Valtteri Bottas, utóbbi Nico Hülkenberg révén).

Csakhogy egy nagy különbséggel hajtotta végre mindezt a Mercedes: nem használta a leggyorsabb keveréknek számító ultralágy gumikat. Az abroncsok olasz beszállítója, a Pirelli szerint akár egy másodperc különbség is lehet egy lágy és egy ultralágy gumin futott kör között (a kettő között még létezik szuperlágy keverék is). Ha ekkora különbség nem is lenne a két keverék között, akkor is figyelemreméltó, hogy az összesített eredmények terén Rosberg csak háromtized másodperccel futott lassabb időt Kimi Räikkönennél. Igaz, a finn versenyző legjobb lágy gumis köre jobb volt a Mercedes teszten futott rekordjánál.

Lewis Hamiltonék inkább a motor megbízhatóságának a tesztelésére mentek rá. A német istálló egyedüliként a mezőnyből képes volt 6000-nél több kilométert teljesíteni, mely a 66 körös Spanyol Nagydíjat alapul véve 19 versenytávnak felel meg. Ez a tendencia tetten érhető volt az előző két szezont megelőző tesztidőszakban is, és utólag már tudjuk: mindkét évben toronymagasan nyerte meg a bajnokságot a Mercedes. A 2014-es és a 2015-ös felkészülés még 12-12 napból állt. Két éve a Mercedes, a McLaren – amely akkor még Mercedes erőforrásokat használt – , és a Force India is 3-3 gyakorlást nyert meg, míg tavaly a Ferrari és a Lotus diadalmaskodott a legtöbbször. A futott körök és kilométerek tekintetében viszont akkor is a Rosberg és Hamilton fémjelezte istálló teljesített a legjobban. 2014-ben 4973 km-t mentek, míg a második Williams 4893-at, 2015-ben pedig 6121 km-rel végeztek az élen, megelőzve 5709-et teljesítő Saubert.

Ettől függetlenül úgy fest, a néhány megbízhatósági probléma ellenére a Ferrarinak lehet keresnivalója a tavalyi bajnokcsapat mellett. A versenyszimuláció során futott köridők átlaga ugyanis hasonló a két istállónál. Mögöttük úgy fest, hogy a Williams, Force India, Red Bull hármas vívhat egymással ádáz küzdelmet. Bár előbbi kettő a legjobbnak számító Mercedes-motorokkal indulhat, a Renault-erőforrást használó osztrák csapat – szokásához híven – versenyképes kasznit rakott össze.

Az első futamot jövő héten vasárnap (március 20.) rendezik meg Ausztráliában.

Összesített teszteredmények

Legjobb idő (pilóták):

1. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:22,765 (a 7. tesztnapon)

2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:22,810 (2.)

3. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:23,022 (5.)

4. Nico Hülkenberg (német, Force India) 1:23,110 (3.)

5. Carlos Sainz (spanyol, Toro Rosso) 1:23,134 (8.)

6. Felipe Massa (brazil, Williams) 1:23,193 (7.)

7. Valtteri Bottas (finn, Williams) 1:23,229 (5.)

8. Max Verstappen (holland, Toro Rosso) 1:23,382 (7.)

9. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:23,525 (2.)

10. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:23,622 (6.)

Legtöbb megtett kör és kilométer (csapatok):

1. Mercedes 1294 kör (6024 kilométer)

2. Toro Rosso 1049 (4883)

3. Williams 856 (3985)

4. Ferrari 854 (3975)

5. Sauber 838 (3901)

6. Red Bull 817 (3803)

7. Force India 779 (3626)

8. Renault 776 (3612)

9. McLaren-Honda 706 (3286)

10. Manor 484 (2253)

11. Haas 474 (2206)

Mennyire jó az új fejvédő?
A szurkolók többsége ellenzi azt fejvédő keret bevezetését, melyet Kimi Raikkönen autójára tettek fel a barcelonai teszt során. A fő indok az eszköz mellett, hogy ha egy nagyobb tárgy csapódna be a vezetőülés fölé, megóvja a pilóta fejét. Ellene szól viszont, hogy nehéz kijutni tőle az autóból segítség nélkül, emelkedőn még nem tudni, mennyire zavarja a kilátást, csak a nagyobb tárgyaktól véd, és ráadásul nem túl esztétikus.
FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES

FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES