Forma-1;Alonso;Ausztrál Nagydíj;2016 szezon;

Kérdés, meg tudják-e idén közelíteni a többiek Nico Rosberget (balra) és Lewis Hamiltont (jobbra) FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/A

- Barcelonai tesztek - A Mercit nehéz lesz megfogni

Vége a böjtnek a Forma-1 szerelmesei számára: vasárnap elrajtol a 2016-os szezon első futama. A barcelonai tesztek alapján ismét úgy fest, hogy a Mercedest nehéz lesz megfogni. Talán az időmérő edzés lebonyolításának és a gumiszabályoknak a megváltoztatása segít majd az üldözőknek.

Hétvégén újra felbőgnek a motorok a Forma-1-ben, melynek a legnagyobb kérdése, hogy idén ki és milyen eszközökkel tudja megállítani a két éve domináló Mercedest. Habár a teszten a Ferrari biztatóan gyorsan száguldozott, úgy fest, a német istálló idén is messze a legmegbízhatóbb versenygépet rakta össze. Éppen ezért a kihívó csapatoknak kvázi segített a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azzal, hogy olyan szabályokat hozott a szezonra, melyek felboríthatják az erőegyensúlyt.

Már az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon is láthatják a nézők az időmérő edzés új lebonyolítási módját. Továbbra is három szakaszból áll majd a kvalifikáció: az első 16, a második 15, míg a harmadik 14 perces lesz. Azonban a korábbi rendszerhez képest nem az etapok végén egyszerre esnek ki pilóták, hanem bizonyos idő eltelte után félpercenként. Eszerint a Q1 hetedik perce után a legrosszabb idővel álló versenyző búcsúzik, és így folytatódik majd ez 90 másodpercenként, így a 22 indulóból 15-en maradnak a második szakaszra. A Q2-ben a hatodik perc után esik ki az utolsó helyezett, és félpercenként újabb versenyzőtől búcsúznak. Az utolsó etapban – melyben nyolcan indulnak majd – ez a procedúra az ötödik perc végétől kezdődik el, így az utolsó 90 másodpercre csak ketten maradnak.

Az új kvalifikáció kívülről nézve bonyolultnak tűnhet, de a McLaren-Honda versenyzője, Fernando Alonso szerint a pilóták és a csapattagok rögtön alkalmazkodnak majd. „Olyan sok tehetséges és okos ember van a bokszutcában, hogy mindannyian tökéletesen érteni fogjuk az új szabályokat – állította a kétszeres spanyol világbajnok. – A versenyzők szempontjából eleve nem sok minden változik: egyszerűen csak kimegyünk a pályára, és futunk néhány nagyon jó kört, amikor eljön az ideje.”

A 2016-os rajtrács
Mercedes: Lewis Hamilton (brit), Nico Rosberg (német)
Ferrari: Sebastian Vettel (német), Kimi Räikkönen (finn)
Williams: Felipe Massa (brazil), Valtteri Bottas (finn)
Red Bull: Daniel Ricciardo (ausztrál), Danyiil Kvjat (orosz)
Force India: Nico Hülkenberg (német), Sergio Pérez (mexikói)
Renault: Kevin Magnussen (dán), Jolyon Palmer (brit)
Toro Rosso: Max Verstappen (holland), Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Sauber: Marcus Ericsson (svéd), Felipe Nasr (brazil)
McLaren-Honda: Fernando Alonso (spanyol), Jenson Button (brit)
Manor: Pascal Wehrlein (német), Rio Haryanto (indonéz)
Haas: Romain Grosjean (francia), Esteban Gutiérrez (mexikói)

A gumiszabályok is változtak erre a szezonra. Eddig minden nagydíjra a Pirelli abroncsszállító négy keverékből kettőt kiválasztott, amit el kellett használni az istállóknak a futamon. Mostantól öt keverékből hármat visz magával az olasz cég. A csapatok választhatják majd ki, melyik kettőt akarják feltenni a futamon. Az a bizonyos ötödik, új keverék a lila sávval jelölt ultralágy lesz. A további abroncsok megkülönböztető színei: kemény (narancssárga), közepes (fehér), lágy (citromsárga), szuperlágy (piros).

A versenynaptár
Március 20.: Ausztrál Nagydíj (Melbourne)
Április 3.: Bahreini Nagydíj (Szahír)
Április 17.: Kínai Nagydíj (Sanghaj)
Május 1.: Orosz Nagydíj (Szocsi)
Május 15.: Spanyol Nagydíj Barcelona)
Május 29.: Monacói Nagydíj (Monte-Carlo)
Június 12.: Kanadai Nagydíj (Montreal)
Június 19.: Európa Nagydíj (Baku, Azerbajdzsán)
Július 3.: Osztrák Nagydíj (Red Bull Ring)
Július 10.: Brit Nagydíj (Silverstone)
Július 24.: Magyar Nagydíj (Hungaroring)
Július 31.: Német Nagydíj (Hockenheim)
Augusztus 28.: Belga Nagydíj (Spa-Francorchamps)
Szeptember 4.: Olasz Nagydíj (Monza)
Szeptember 18.: Szingapúri Nagydíj (Marina Bay)
Október 2.: Maláj Nagydíj (Sepang)
Október 9.: Japán Nagydíj (Szuzuka)
Október 23.: Amerikai Nagydíj (Austin)
Október 30.: Mexikói Nagydíj (Mexikóváros)
November 13.: Brazil Nagydíj (Interlagos)
November 27.: Abu-Dzabi Nagydíj (Jasz Marina)

A száguldó cirkusz döntéshozói úgy gondolták, hogy a csapatok túl sok információval látják el a versenyzőiket. Ezért amellett, hogy kevesebb adattal látják majd el a pilótákat a versenyprocedúránál, a rádiózást is szigorították. Mostantól a mérnökök azt sem mondhatják meg versenyzőiknek, riválisaik mikor állnak ki kereket cserélni, milyen stratégián vannak, továbbá nem jelezhetik előre, ha változás történik saját taktikájukban, és nem is indokolhatják meg részletesen, miért hívják ki őket a megbeszéltnél korábban vagy később. Ahhoz, hogy elkerüljék a félreértéseket, a résztvevők kódnyelv kifejlesztésére kényszerülhetnek, vagy egyszerűen a hagyományos bokszutcai táblákon informálják majd versenyzőjüket. „Eléggé bosszantó, mert nagyon sok dolgot kell mostantól megjegyezned és észben tartanod – magyarázta Kevin Magnussen a Renault festésének tegnapi bemutatóján. – Véleményem szerint jobb lenne csak a versenyzéssel foglalkozni, egyszerűen gyorsan vezetni.”

Ausztrál Nagydíj
Első verseny: 1985 (1996 óta Melbourne-ben)
Legtöbb győzelem: Lex Davison (ausztrál), Michael Schumarcher (német) 4-4
Körök száma: 58
Pálya hossza: 5303 kilométer
Körrekord: Michael Schumacher 1:24.125 (2014)
Tavalyi végeredmény: 1. Lewis Hamilton (Mercedes), 2. Nico Rosberg (Mercedes), 3. Sebastian Vettel (Ferrari)

A hétvégi Ausztrál Nagydíjon hárman debütálnak: Jolyon Palmer a Renault, míg a 2015-ös német túraautó-világbajnokság győztese, Pascal Wehrlein és a sportág első indonéz versenyzője, Rio Haryanto a Manor alkalmazottjaként kap lehetőséget. Egy új csapattal is bővült a mezőny: az amerikai Haas megszerezte magának Romain Grosjeant a Lotustól, illetve „aktiválta” a Sauber színeiben 38-szor induló Esteban Gutiérrezt.

A szezonnyitó első időmérő edzését – magyar idő szerint – szombaton 7.00 órától rendezik, míg a futamot vasárnap 6.00 órától. Az eseményekről az M4 Sport közvetít.

Az elmúlt tíz év győztesei
2015: Lewis Hamilton
2014: Nico Rosberg
2013: Kimi Räikkönen
2012: Jenson Button
2011: Sebastian Vettel
2010: Jenson Button
2009: Jenson Button
2008: Lewis Hamilton
2007: Kimi Räikkönen
2006: Fernando Alonso



Egy eddig kevéssé ismert terrorszervezet, a Kurdisztáni Szabadság Sólymai (TAK) vállalta magára a vasárnapi újabb ankarai merényletet, amelyben 37 személy vesztette életét, s több tucatnyian megsérültek. A csoport közleménye szerint így akarták megbosszulni a török hadsereg délkelet-törökországi manőverét, amellyel a Kurd Munkáspártot (PKK) célozza.