RTL;médiatörvény;Simicska Lajos;

2016-03-19 06:03:00

Simicska és az RTL rosszul járhat - Újabb médiaháború jön?

Egy hamarosan a parlament elé kerülő törvényjavaslat megint alaposan felbolygathatja a reklám- és médiapiacot, hiszen megtiltanák, hogy egy médiavállalat tulajdonosa sales house-t is működtessen, azaz sem közvetlenül, sem kapcsolt vállalkozásokon keresztül nem lehetne érdekelt a reklámból származó bevételeket hozó kereskedőházakban. A PM szerint a kormány ezzel fel akar számolni minden olyan médiumot, amely kormánypropaganda helyett az ország valós helyzetét mutatja be.

Orbán Viktor retteg attól, hogy az oktatás és az egészségügy helyzete a 2018-as választásokig napirenden marad, ezért felszámolna minden olyan médiumot, amely a kormánypropaganda helyett az ország valós helyzetét mutatja be – közölte a Párbeszéd Magyarországért (PM) miután a Népszabadság megszellőztetett egy olyan törvénytervezetet, amely megtiltaná, hogy egy médiavállalat tulajdonosa sales house-t is működtessen, azaz sem közvetlenül, sem kapcsolt vállalkozásokon keresztül nem lehetne érdekelt a reklámból származó bevételeket hozó kereskedőházakban. A kezdeményezésre állítólag Rogán Antal is rábólintott, így hamarosan az Országgyűlés elé kerülhet. A PM szerint a propagandaminisztérium esetleges beavatkozása tehát jelentős bevételkiesést okozna például az RTL cégcsoportnak, miközben a Vajna-Habony-Matolcsy hármas érdekeltségeit, így többek között a TV2-őt és az Origót sem érintené. Az Együtt a javaslatra reagálva közölte: "az Orbán-rezsim célja a sajtószabadság további csorbítása, a versengő médiacsoportok gazdaságos és hatékony hirdetési tevékenységének ellehetetlenítése révén". Hozzátették, a médiapiacon tisztességes versenyre lenne szükség. Ez a törvénytervezet azonban éppen ennek korlátozására született.

Az új helyzet leginkább az RTL-nek fájna, az R-Time nevű sales house ugyanis a cég nyolc csatornáját értékesíti csomagban, jobb bevételt garantálva így minden adója számára. Emellett az R-Time más cégek csatornáit és értekesíti, így többek között a Viacomhoz tartozó Comedy Central is hozzájuk tartozik. Tavaly a vállalat 7 milliárdos forgalom mellett 608 milliós nyereséget ért el. A tervezet, amennyiben valóban létezik a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Class FM -et, az Indexet működtető CEMP-et és a Centrál Médiacsoportot is hátrányosan érintheti. Ugyanis a Class reklámidejét a SonitusMedia Kft. értékesíti, amelynek tulajdonosa az a Megapolis Media Zrt., ami közvetetten a rádióban is érdekelt. Tiltólistára kerülne az Index kiadója is, mivel a CEMP Sales House-ban érdekelt közvetve. A jogszabály a Nők Lapját és számos magazint, valamint a 24.hu portált is működtető Centrál Médiacsoportot is nehéz helyzetbe hozhatja. Persze az új törvény megkerülhető lenne például úgy, ha a cégek kiszerveznék maguk alól a sales house-okat, és nem lenne tulajdonosi kapcsolat a vállalatok között.

A kormány intézkedése nem érintené a TV2 és a közmédia reklámidejét értékesítő Atmedia sales house-t, hiszen annak formálisan nincs köze sem Andy Vajna csatornájához, sem az állami médiához. Ugyanakkor lapunk információi szerint az Atmedia mögött közvetetten nem más áll, mint Habony Árpád titokzatos miniszterelnöki tanácsadó, illetve Rákosi Tamás. Mindez azért is fontos, mert a szakmában keringő pletykák szerint a TV2 ügyeit is közvetve Habony felügyeli és irányítja. Érdekes, hogy a Rako óvszer gyártójaként elhíresült Rákosi a kezdetektől nagy befolyással bírt a TV2 legnagyobb vetélytársának számító RTL-ben. Vagyonát tavaly 84 milliárd forintra becsülték. A vállalkozó 2004-ben előbb kivásárolta a Raiffaisent az RTL-ből, majd közös holdingot hozott létre a társaságban a tulajdonos Matávval. Időközben cége, az IKO a csatorna első számú műsorbeszállítója lett. Formálisan sosem volt az igazgatótanács tagja, ám üzleti kérdésekben ő segítette Dirk Gerkens akkori vezérigazgatót, akit azóta Andy Vajna kinevezett a TV2 élére. Rákosi 2011-ben adott túl 31 százalékos tulajdonrészén, a német anyacég mintegy 160 millió euróért vásárolta ki a csatornát üzemeltető M-RTL Zrt.-ből. 2010-ben még úgy tűnt, hogy egy a Simicska köréhez tartozó Nyerges Zsolthoz és Stumpf István mostani alkotmánybíróhoz köthető társaság veszi meg Rákosi részesedését - Nyerges az igazgatótanácsba is bekerült -, ám ez az üzlet végül nem jött létre. Az IKO egyébként a TV2-nél is házon belül van, hiszen a cég gyártja például a csatorna Édes Élet című műsorát december eleje óta.

A törvénymódosítás Matolcsy György unokatestvérének, Szemerey Tamásnak portáljait, a VS.hu-t és az Origót sem érintheti hátrányosan, hiszen az oldalakat működtető és Szemereyhez köthető New Wave Media Kft. nem működtet önálló reklámértékesítő vállalatot. A Népszabadság cikkének megjelenése után a Kormányzati Tájékoztatási Központ közölte: "reklámfelületeket értékesítő kereskedőházakról szóló törvényjavaslatot sem a közigazgatási államtitkári értekezlet, sem a kormány nem készített elő és nem tárgyalt".

Csúsztatással védik a közmédiát

Egyre többen állnak ki a közmédia szükségessége mellett - állapította meg a Nézőpont Intézet kutatása, amelyet pénteken juttattak el az MTI-hez. Az egy évvel ezelőtti 35 százalék után az idén márciusban másfélszer többen, a teljes felnőtt népesség 53 százaléka vélte úgy, hogy szükség van közszolgálati hírcsatornára Magyarországon. A kormánypárti szimpatizánsok közül 21 százalékponttal többen (a Fidesz-KDNP szimpatizánsok 74 százaléka), míg az ismeretlen pártpreferenciával rendelkezők közül 19 százalékponttal többen (e csoport 47 százaléka) tartják szükségesnek a közszolgálati hírcsatornát. Az ezer fő megkérdezésével végzett telefonos reprezentatív kutatás megállapította, hogy a baloldali (MSZP, DK, Együtt, PM) és az LMP-szimpatizánsok körében 59 százalékos, a Jobbik-támogatók körében 42 százalékos a közszolgálati hírcsatorna elutasítottsága.

A felmérés kérdése - Ön szerint szükség van, vagy inkább nincs szükség közszolgálati hírcsatornára? - meglehetősen félrevezető, mert nem konkrétan a pártállamosított M1-re vonatkozik. Meglehet egy valóban közszolgálati tévécsatornára szükség lenne, de hogy a magyarra nincs azt a nézettségi - inkább: nézetlenségi - adatok is igazolják (- a szerk.).

Juhász feljelenti a TV2-t

Tiltott adatszerzés bűncselekménye miatt feljelentette a TV2 egyik stábját Juhász Péter, mivel a csatorna munkatársai engedélye nélkül készítettek felvételeket az otthonáról. Az Együtt alelnöke azt is kérte, hogy foglalják le a TV2-sök kameráját. Juhász megjegyezte, a stáb vélhetően hosszú ideje követte, hiszen csak nemrég költözött be új albérletébe, címét még nem jelentette át sehol. A Kökény-Szalay Vivien hírigazgató vezetése alatt álló Tényekben riportban járták körbe, hogyan lakhat a politikusa három gyermekével és barátnőjével egy 130 négyzetméteres budai albérletben. A stáb magával Juhásszal is interjút készített, amelyben a Hír TV Célpont című műsorából a Napi Gazdasághoz (Magyar Idők), a 888.hu-hoz, majd a TV2-höz igazolt Kunfalvi Nóra riporter azt mondta, „a városban járva” látták, milyen impozáns környéken él Juhász. Az V. kerületi képviselő emlékeztetett, hogy az utcában lakik Andy Vajna is egy 2000 négyzetméteres villában - igaz maga még nem tudta rendezni albérleti díját. Juhász álszentnek nevezte a Fideszhez mindig is közelálló Kunfalvit: "ön egy híradónak dolgozik és amikor felvetem, hogy a miniszterelnök irreális módon vagyonosodott, 13 hektár területen él öt kastélyban, akkor ön arról kérdez engem, hogy miből nincs pénzem". A politikus arra is emlékeztette a legújabb lakájmédia munkatársait, hogy Vajna közpénzből, „a mi pénzünkből” vásárolta meg a csatornát, a kormánybiztos egy politikai stróman. A 13 perces beszélgetésből csupán annyi ment le a Tényekben, hogy Juhászék ugyan "luxusban élnek", de nehezen jönnek ki a pénzükből, és az alelnök Facebookon gyűjt adományokat magának.