A kétszeres világbajnok spanyol pilóta a melbourne-i futamon több mint 300 kilométer/órás sebességgel haladva felfutott az előtte haladó Esteban Gutiérrez autójára, száz métert repült a levegőben, majd a gumifalban állt meg, fejjel lefelé. A ripityára tört McLaren-Hondában 93 millió forintos kár keletkezett, Alonso azonban szinte sértetlenül megúszta a balesetet.
Az eset másnapján csak annyit mondott a 34 éves versenyző, hogy rosszul aludt és sajognak a bordái. Max Mosley, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) előző elnöke szerint 15-20 évvel ezelőtt Alonso nem biztos, hogy túlélte volna a balesetet. "Általánosságban elmondható, hogy az efféle balesetek komoly sérüléshez vagy halálhoz vezettek volna akkoriban. Örömmel látom, hogy ez már nem így van" – jelentette ki a 75 éves egykori sportvezető.
Sokakban felmerült a kérdés, hogy a barcelonai teszten Kimi Räikkönen Ferrariján bemutatott fejvédő keret milyen hatással lett volna a McLaren sztárjának a bukására. Az érintett beszámolója szerint nagyon kis helye volt kiszállnia a versenygépből. Bár viszonylag könnyedén el tudta hagyni az autóját, nem biztos, hogy mindez a kerettel együtt is sikerült volna. Alonso egyébként korábban azt mondta, azért sietett ennyire kikászálódni, hogy megnyugtassa a televízió előtt ülő édesanyját. Utólag kiderült, hogy kissé álmos volt a kedves mama, és még csak reggelizett fia balesete idején.
A Williams műszaki vezetője, Pat Symonds szerint egy ilyen balesetnél az is előfordulhat, hogy pont a fejvédőbe veri be a fejét a pilóta. Alonso csapattársa, Jenson Button azonban egyértelműen az új eszköz bevezetése mellett érvelt. "Az autó fejre állt, a keret segített volna neki. A kiszállás nem olyan fontos, semmi sem sürgette Fernandót – fejtette ki véleményét 2009 világbajnoka. – Az autók ma már nem lobbannak lángra. Sokkal fontosabb, hogy a repülő tárgyaktól megvédjük a pilótákat, mint hogy gyorsan kiszálljanak."