Biró Marianna;
Fidesz;kampány;közpénz;imázsépítés;propagandakiadvány;
2016-04-06 07:14:00
A kormány decemberi ülésén úgy döntött, hogy tájékoztató kiadványt készít a magyar állampolgárok mindennapi életét érintő fontos kérdésekről - közölte lapunk kérdéseire reagálva a Kormányzati Tájékoztatási Központ. Azután érdeklődtünk az illetékes Miniszterelnöki Kabinetiroda sajtóosztályánál, hogy a napokban egyre több postaládában megjelent a "kormány információ" fejléccel és logóval ellátott, 18 oldalas propagandafüzet, mely szerint "A magyar reformok működnek". A válaszokból kiderült, az idevágó kormányhatározat december 23-án jelent meg, a kabinet ugyanis akkor arról döntött, hogy "minden háztartásba" el kívánja juttatni a "tájékoztató kiadványokat", melyek "célja, hogy a magyar családok naprakész információkat kapjanak az életüket jelentősen befolyásoló aktuális intézkedésekről. Ezek közé tartozik például a személyi jövedelemadó 15 százalékra csökkentése, vagy a kétgyermekes családok adókedvezményének fokozatos növelése. A kiadvány tartalmaz egy táblázatot is, amely a családi otthonteremtési kedvezmény új rendszerét mutatja be, melynek keretében a háromgyermekes családok akár 10 millió forint otthonteremtési támogatást is kaphatnak.
A tájékoztató kiadvány több mint 4 millió háztartásba jut el ezekben a napokban - írta a Népszavának a központ, amely ugyanakkor arról nem tett említést, hogy a kiadványban külön oldalpárt érdemelt az is: a kormány sikeresen "megvédte az országot" a menekültektől.
A központtól arról is érdeklődtünk, mennyibe kerül mindez az adófizetőknek. "A nyomdai előállítási munkát a vonatkozó kormányhatározatnak megfelelően a Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó végzi, ennek költsége bruttó 150,8 millió forint. A terjesztési munkát a Magyar Posta végzi, ennek várható költsége bruttó 36,27 millió forint" - írták, azaz a 4 millió füzetecske előállítása és szórása összesen 187,07 millió forint.
Nem ez az első "A magyar reformok működnek!" címmel megjelent kampánykiadvány, hiszen 2015-ben már ezzel a szlogennel szórta tele a médiát és a köztereket a kabinet, sőt, hasonló füzet is felbukkant már a postaládákban. A kabinet "eredményeit" sulykoló kampányra tavaly 600 millió forintot költöttek, a vizuális és tartalmi elemek kidolgozásban résztvevő Lounge Design Kft.-t és a Rogán Antal szomszédjához, Csetényi Csabához köthető HG360 Reklámügynökség Kft.-t hirdetmény nélküli közbeszerzésen választották ki. Tavaly hivatalosan ugyan csak néhány hónapig futott a reformos kampány, az idevágó költések szinte követhetetlenek, hiszen tavaly ekkorra már túl voltunk a "Ha Magyarországra jössz..." felütésű plakátok és reklámok megjelenésén, és egymást követték az újabb és újabb propagandaüzenetek is. A 444.hu számolta ki, hogy alig nyolc hónap alatt több milliárd forint közpénz folyt el ezekre a kampányokra 2015-ben.
A horribilis összeget persze nem a mostanihoz hasonló papírkiadványok emésztették fel, hanem elsősorban a médiamegjelenések, melyek közül is a tévés hirdetések bevételein az Andy Vajna által megszerzett TV2-csoport és a közmédia osztozott. A reformos kampányért ugyanis tavaly 406 millió 335 ezer 360 forintot fizetett listaáron a kormány Vajna csatornájának, ahol - mint az már korábban nyilvánosságra került - két hónap alatt mintegy 1500-szor csendültek fel a kabinet "sikereit" taglaló üzenetek - társadalmi hirdetésként. Miután azonban ezt a "tájékoztatási" gyakorlatot az elektronikus médiát is felügyelő Médiatanács nem akasztotta meg, ügyészséghez fordult a Mérték Médiaelemző Műhely, amely nem társadalmi, hanem politikai hirdetésnek tartja azokat az állami üzeneteket, amelyek az Orbán-kormány intézkedéseit népszerűsítik. A megkülönböztetésnek azért van jelentősége, mert politikai reklámokat csak kampányidőszakban lehet közzétenni az elektronikus médiumokban (televízió és rádió), miközben a társadalmi célú hirdetéseknél nincs ilyen megkötés. A kormánynak egyébként a médiatörvény 2013-as módosításával lett lehetősége arra, hogy egyáltalán közzétegyen politikai hirdetéseket, korábban ez csak a pártok számára volt megengedett.
Ma azonban a kormány nem riad vissza a nyílt pártpropagandától, sőt, az önnépszerűsítését a piacra is rákényszeríti, hiszen most már a bankokat is arra kötelezte, hogy a családi otthonteremtési kedvezményes (csok) hiteleikről szóló hirdetéseiken tüntessék fel "A magyar reformok működnek!" szlogent tartalmazó logót. Egy, a kabinetirodát vezető Rogán Antal által jegyzett kormányrendelet alapján a Magyar Közlönyben teljes arculattervet publikáltatott a kormány, amelyben részletesen előírta a pénzintézeteknek, hogy az állami lakástámogatáshoz, a csokhoz kapcsolódó szolgáltatásaikat milyen módon hirdessék. A reklámszakma tiltakozik ez ellen, igaz, ők csupán amiatt, hogy a kormány helyet vesz el a szlogennel a hitelintézetek reklámfelületéből és -idejéből, miközben a kevéssé burkolt kormánypropaganda kötelezővé tétele nyilván más aggályokat is felvethetne.