sztrájk;iskolák;Tanítanék Mozgalom;"kockás körök";

A Tanítanék mozgalom március végi "polgári engedetlensége" a Kölcsey Ferenc Gimnázium előtt - Fotó: Molnár Ádám, Népszava

- Döbbenetes a kormány viselkedése - Újabb akcióra szólít a Tanítanék mozgalom

Kockás körök megalakítására hívta fel az iskolákat a pénteki kétórás figyelmeztető sztrájk idejére a Tanítanék mozgalom képviselője kedden azt követően, hogy a kormány nem jelent meg a civil közoktatási platform által kezdeményezett egyeztetésen.

Törley Katalin a sajtó képviselői előtt megdöbbenését fejezte ki, hogy a kormány nem élt a lehetőséggel, és nem ült le a tárgyalóasztalhoz velük, amikor olyan kérdéseket tettek fel, amelyek rendkívül fontosak, a gyerekekről és az ország jövőjéről szólnak. Emlékeztetett arra, hogy március 15-én megígérték, fokozatosan növelik a nyomást. 

Április 15-én kétórás figyelmeztető sztrájk lesz, amelyet a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szervez, és a civil közoktatási platform, valamint a Tanítanék mozgalom is támogat. Úgy tűnik, a kormány nem érdekelt abban, hogy az oktatás helyzetén javítson - emelte ki a pedagógus. Törley Katalin arra kérte a tenarőket, gondolják végig, mit tudnak tenni a tantestületeken, a kis kollektívákon belül a nyomásgyakorlás érdekében, használják az eddigi szimbólumokat, és alakítsanak helyi szinten kockás köröket. Emellett egész napra szolidaritást hirdetnek, és azt kérte, tűzzenek ki fekete szalagot az iskolákra. 

Ercse Krisztina, a platform koordinátora rámutatott: ők felkészülten várták a kormány képviselőjét a tárgyalásra, a kabinetnek kötelessége lenne, hogy meghallgassa őket. Közben a kormány  azt hazudja, hogy minden rendben van, de semmi sincs rendben. A platform minden szervezete és támogatója nevében megígérte a gyerekeknek, a szülőknek és a pedagógusoknak, hogy nem hagyják abba, nem hagyják, hogy a kormány elbújjon a számonkérés elől. 

Mendrey László, a PDSZ elnöke azt mondta: úgy tűnik, a kormány érdekelt a feszültség fokozásában. Nem érdekli, mit mond a többség, és kiprovokálta a sztrájkot. Hozzátette azt is, hogy támogatják az április 20-i egész napos pedagógussztrájkot is. A kormánynak óriási felelőssége van abban, hogy az érettségikbe ne csússzanak bele.

A civil közoktatási platform megbeszélése a Magyar Újságírók Országos Szövetsége székházában, ahová meghívták a kormány képviselőjét, ám a kabinet  nem képviseltette magát a tanácskozáson. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

A civil közoktatási platform megbeszélése a Magyar Újságírók Országos Szövetsége székházában, ahová meghívták a kormány képviselőjét, ám a kabinet nem képviseltette magát a tanácskozáson. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

 

Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke kiemelte: a civil közoktatási platform a tárgyalásokban, a megegyezésben és a működőképes iskolák létrehozásában érdekelt. Erre tettek javaslatot - idézte fel, majd jelezte: szülők és diákok szervezetei is tagjai a szerveződésnek.

Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke közölte: a még elégséges szolgáltatásokról szóló előző napi kompromisszumos javaslatukra információi szerint egyelőre nem válaszolt a kormány. Szerda reggel tovább folytatódik az egyeztetés az államtitkársággal - jelezte.

A civil közoktatási platform márciusban megfogalmazott 12 pontos követeléséről kívánt egyeztetni a kabinet képviselőivel. Ezek között szerepel az állami finanszírozás növelése, a tanulói terhek csökkentése, a tankönyvválasztás szabadsága, a kötelező testnevelésórák számának csökkentése, a kötelező erkölcstan- és hittanórák megszüntetése.

A témában a szaktárca korábbi közlése szerint előzetes tájékozódó megbeszélést tartottak múlt csütörtökön, ezután arról tájékoztatták az MTI-t, hogy a platform követeléseinek mindegyikével foglalkozik a köznevelési kerekasztal, és azok többsége szerepel a pedagógusok sztrájkbizottsága felvetései között is. Annak ellenére, hogy a helyzet javítását szorgalmazó tanerők több ízben megindokolták, miért nem tartják - legfőképpen szakmailag - elfogadhatónak a problémák megtárgyalására a köznevelési kerekasztalt, a szaktárca ismét azt közölte: a civil közoktatási platform által felvetett kérdések megvitatásának fóruma a köznevelési kerekasztal, illetve részben a pedagógusok sztrájkbizottságával folytatott tárgyalás - hangsúlyozta a szaktárca. A civil közoktatási platform visszautasította, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) ismét az általa létrehívott köznevelési kerekasztalhoz rendelné a tárgyalásokat szervezetükkel, amelyhez "félszáz, az oktatás teljes spektrumát, a pedagógusokat, szülőket és diákokat képviselő szervezet csatlakozott". 

A platform megismételte:: kezdettől fogva a kormányzat értésére adták, hogy olyan "erősen korlátozott hatókörű" tárgyalásokon, amelynek kereteit az Emmi egyoldalúan határozza meg, nem vesznek részt.

Sipos: nyitottság jellemezte a köznevelési kerekasztalt
"Nyitottság és strukturálás" jellemezte a köznevelési kerekasztal munkáját - ezt a köznevelésért felelős helyettes államtitkár jelentette ki Székesfehérváron, az országos igazgatói konferenciasorozat első állomásán. Sipos Imre a Fejér és Veszprém megye oktatási vezetői számára rendezett konferencián arról beszélt, hogy a köznevelési kerekasztal szakértői munkacsoportját a lehető legtágabbra nyitják, és az oktatás valamennyi aktuális kérdését megvitatják.
A szakszervezetekkel folyó tárgyalásokról elmondta: a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete 12 pontjáról - mivel nem fogadták el a köznevelési kerekasztalt - külön zajlanak az egyeztetések, a Pedagógusok Szakszervezete 25 pontja közül viszont sokban szövegszerű megoldási javaslat készült. Folynak az egyeztetések a sztrájkbizottsággal arról, mi minősül elégséges szolgáltatásnak, és azokat hol kell biztosítani - mondta Sipos Imre.

Öt katonával végzett kedden egy öngyilkos merénylő Jemen második legnagyobb városában, Ádenben - jelentették a hírügynökségek biztonsági forrásokra hivatkozva. Az áldozatok a déli kikötőváros Sejk Oszmán negyedében, egy stadionhoz közeli ellenőrzőpontnál éppen a buszra vártak, amikor a gyalog érkezett merénylő működésbe hozta közöttük robbanóövét.