- A mű 1995-ben, huszonegy évvel ezelőtt készült a Magyar Állami Operaház felkérésére, de végül még sem mutatták be – mesélte lapunknak Dubrovay László zeneszerző. A műből aztán készült négy zenekari szvit és ezeket többször is előadták, sőt CD-n is megjelent. De egész estés táncjátékként most először láthatja majd a közönség.
– 1971-ben a hamburgi operaházban volt szerencsém dolgozni, és akkor közvetlen kapcsolatba kerültem a tánccal a legjobb baletteken keresztül. Akkor megtanultam, milyennek kell lennie egy táncjátéknak – tette hozzá a zeneszerző. A mostani előadást Vincze Balázs, a Pécsi Balett vezetője rendezi és a zeneszerző teljes szabadkezet adott neki az előadás megvalósításában. – Én Goethét szerettem volna szolgálni a művel, amely a Faust 1. és 2. részét követi. És ezt kell tennie a koreográfusnak is, de hogy milyen eszközöket használ, az már az ő szabadsága – fűzte hozzá Dubrovay László. A koreográfus, Vincze Balázs említette, hogy őt megviselte a Faust-téma, ehhez a zeneszerző annyit tett hozzá, hogy Goethét is megviselte a mű létrehozása. És ezzel ő is így van, hiszen ahhoz, hogy létrejöjjön a táncjáték, a kompozíció nagyon sok hangot le kellett írnia. – Itt olyan világot kellett létrehozni, amit eddig senki semmilyen területen nem produkált, ez vonatkozik a filozófiai részre és a zenére is. Nagy kihívás volt például, hogy miként lehet egy boszorkányszombatot ábrázolni a zenében. Az ember fantáziáját megmozgatja a feladat és így olyan új hangok is beépülhetnek a műbe, amelyeket még nem játszott el egy előadóművész sem. A sokrétű és gazdag darab arra is lehetőséget ad, hogy amit a XX. század végén, illetve a XXI. század elején tanultunk akusztikáról és hangképzésről, azt mind beépítsem a műbe. Ehhez még annyit tennék hozzá, hogy ha valaki a 15 szóló darabomat minden hangszerre meghallgatja, akkor azt mondja, hogy ennyi új hangot senki nem használ, mint én, felfogható egyfajta XXI. századi hangantológiaként is. Ezeket az új elemeket, zajokat, mindig úgy építem be, hogy közben használom a tradicionális formákat is.
Dubrovay László egyébként nemrég készítette el a tizenkét darabból álló komputer-mikrokozmoszt. Legújabb munkája, amit még nem fejezett be, egy magyar rapszódia hegedűre és zongorára.