Miért nem kiáltunk megálljt?

Megmozdultak a tanítók. Becsülöm a bátorságukat, bámulattal tölt el a szenvedélyességük és szomorú vagyok a megmozdulásukat szapuló politikusok miatt. Most végre itt volna az alkalom, hogy átértékelje a szakma és a politika a pedagógushivatás presztízsét, átalakítsa a tanárképzést. Átgondolja: a gyerekek mi mindent és miért nem tanulnak meg az iskolában önmagukról, a világról, amiben majd meg kell találniuk a helyüket.

"Amit az iskolában nem tanulhatsz meg..." – ezzel a szlogennel invitálja nyári katonai táborba az egyik kereskedelmi csatorna a fiatal nézőit. Elgondolkodtató, hogy noha nagyon sok ember vonzódik felnőttként is a katonásdihoz, miért nincs az iskolarendszerben terepe az ilyen típusú foglalkozásoknak?Volt Magyar Honvédelmi Szövetség, Ifjúgárda, ahol a harcművészet is megismerhették, akiket ez érdekelt, mára maradt a cserkészet, az idősebbeknek a polgárőrség, az internetes virtuális harc.

Azt gondolom, nem ez az egyetlen érdeklődési kör, ami az iskolarendszer mostohagyereke. Tudom, hogy nem lehet minden, az emberi léthez elengedhetetlen ismeret elsajátíttatását az oktatási intézményekbe delegálni, hiszen így is gyakori vád, miszerint tanítók és diákok egyaránt túlterheltek az intézményekben. Ám, hogy a példámnál maradjak, mennyivel érdekesebben lehetne tanítani a történelmet, ha a „felnőttek játékába”, a hadászat, a hadműveletek rejtelmeibe is bepillanthatna a diákság.

A század vívmánya a szolgáltató iskola, amelyben a tudás áruként viselkedik, amit egyrészt az állam juttat polgárainak térítés nélkül, másrészt meg lehet vásárolni óradíjért, tandíjért, keveseknek ösztöndíj, vagy társadalmi támogatás útján válnak hozzáférhetővé. A múlt században e javak közvetítői a tanítók voltak, akik Gárdonyi Géza híres hasonlatával „lámpás”-ként, a „nemzet napszámosai”-ként formálták a jövő nemzedékét: írni, olvasni, számolni tanították, bevezették a természet és a társadalom világába. Egy-egy település kulturális-művészeti eseményeinek, hagyományainak éltetőiként reflektorfényben élték az életüket.

Mára a helyzet alapvetően megváltozott.

Az iskolák már nem kizárólagos forrásai az ismereteknek, a tanítók pedig nem kizárólagos hordozói az átörökítendő tudásnak. A negyedik tudományos-technikai forradalom, az információtechnika globalizálódása révén a gyerekek már szinte a bölcsőben kézbe kapják a legmodernebb technikai eszközöket, még iskoláskoruk előtt kinyílik előttük a világ. Mire a gyermekintézményekbe érkeznek már működésbe tudják hozni az okos telefonokat, a számítógépeket és négy-ötéves korukban könnyedén tájékozódnak a világhálón. Ismerik a számokat, betűket, olvasni, számolni tudnak. Ezért a tanítóknak sem élő lexikonként kell működniük, hanem olyan animátorként, akik képesek az ismereteket a helyükre pakolni, rendszerezni, pótolni, kapukat nyitni egy-egy tudományterület mélységeihez, múltbeli örökségéhez.

Ha valaha fontos volt, hogy a tanár és az iskola ne egyszerűen szolgáltatója legyen a tudásnak, akkor most egyenesen kívánatos, hogy jó értelemben vett „nevelő robottá” váljon, akinek a munkájában legfontosabb a humánum, a készség a másik ember személyiségének feltárására. Megismerje, kibontsa azt, a boldogulását segítse. Nem pusztán az információ átadás és az értékelés ma már a pedagógus mesterség próbaköve, hanem az interaktív együttes munka. A katedra nélküli, közös, gyakorlati tevékenység. Az iskola így tud erőforrássá válni a születési hátrányok ledolgozása, az esélyek kiegyenlítése, a tehetség felismerése szolgálatában. Azért, hogy ne pusztán szolgáltasson, hanem szolgáljon a legkorszerűbb eszközök, a legszebb tantermek, a tág terek birtokában. Több kell azonban ahhoz, hogy az iskolák belső világa, a benne szereplők helyzete változzon, hogy a gyerekek értékes és boldog diákkort élhessenek meg. Az lenne a szakma és a politika dolga, hogy újra hangolja a pedagógushivatás presztízsét, átalakítsa a tanárképzést. Átgondolja: a gyerekek mi mindent és miért nem tanulnak meg a közoktatási intézményekben, minek a kárán kerülnek ki úgy az iskolapadból, hogy sem a testüknek, sem a lelküknek, sem a képességeiknek, sem az állam, sem pedig a pénztárcájuk „működésének” nem lesznek tudatában.

Óriási dolognak, áttörésnek tartom, hogy megmozdultak a tanítók. Becsülöm a bátorságukat, bámulattal tölt el a szenvedélyességük és szomorú vagyok a megmozdulásukat szapuló politikusok miatt. Tisztelet a kivételnek, el kell ismernünk, közöttük is voltak, akik civilként tudtak viselkedni és együtt cselekedni a demonstrálókkal.

Nem lehet a ma és a közeljövő iskolájáról gondolkodni pusztán a tananyag, a tanári terhek csökkentése, az óraszámok és a kötelező iskoláztatás számai mentén. Talán innen lehet elindulni, hiszen vissza kell fordítani a közoktatást a tisztes XIX. századi reformkori útról. Már messze jár a világ innen.Amióta büszke európai polgárként más országok iskoláinak a padjaiban ülő gyerekeink, unokáink nevelkedését közvetlenül is tapasztalhatjuk, nem győzök csodálkozni. Miért nem utaznak szakértőink, miért nem tanulunk mások hibáiból, eredményeiből? Sajog a szívem a tehetséges, ám halmozottan hátrányos helyzetből induló gyermekeink elvesztése miatt. Előre látom a cigányszögből, a szegénységből induló lelkes kismanók felnőtt életét.

Miért nem kiáltunk megálljt?

2016.05.07 08:55

Száraz és hideg lesz a hétvége, fagyos éjszakákkal

Publikálás dátuma
2018.11.15 13:42

Fotó: Shutterstock/
A hétvégén is folytatódik a szárazság, vasárnap estig nem várható csapadék. Emellett fokozatos lehűlésre kell készülni. A hét végére már 10 fok alatt alakulnak a maximumok és mínusz fok is lehet éjjel.
A péntek napsütéses lesz, csapadék nem várható - derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat országos, középtávú előrejelzéséből. A szél többfelé megélénkül, néhol megerősödik. A leghidegebb órákban mínusz 3 és plusz 4, napközben 8-13 fok között alakul a hőmérséklet.
Szombaton a több-kevesebb napsütés mellett továbbra sem várhat csapadék. A légmozgás többfelé élénk, helyenként erős lesz. A minimumhőmérséklet mínusz 5 és plusz 1, a maximumhőmérséklet plusz 6-10 fok között alakul a hőmérséklet.
Vasárnap észak felől erősen megnövekszik a felhőzet, de estig csapadék nem valószínű. A legalacsonyabb hőmérséklet mínusz 6 és plusz 1, a legmagasabb hőmérséklet plusz 4-8 fok között várható.
2018.11.15 13:42

Harrach Péter a kormányzati bulvárlapról: ez nem a mi stílusunk

Publikálás dátuma
2018.11.15 13:39
A kép illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Hogy mi a hatalom stílusa a fedél nélküliek ügyében, arról annyit: a hajléktalanellátás koordinációjáért felelős miniszteri biztos nem volt ott a szállókról szóló sajtótájékoztatón.
Mindenkinek megvan a maga stílusa. Ez nem a mi stílusunk – felelte lapunk kérdésére a Kereszténydemokrata Néppárt frakcióvezetője, Harrach Péter, miután arról kérdeztük egy csütörtöki, a hajléktalanszállók férőhelyeiről szóló sajtótájékoztatón: mit szól ahhoz, hogy Habony Árpád lapjában, a kormányközeli Ripostban a hajléktalan emberek elleni uszításra is alkalmas cikk jelent meg. Harrach az újságírói kérdések előtt arról beszélt: a hajléktalanügyet az ember oldaláról kell megközelíteni, „a hajléktalan ember ugyanazzal az emberi méltósággal rendelkezik, mint mi mindannyian”. Arra a kérdésünkre, a Ripost megközelítése ennek mennyire felel meg, ugyancsak stílusbeli különbségekről beszélt. – A mi stílusunk az, amit itt a sajtótájékoztatón képviselünk – mondta.
Fülöp Attila szociális ügyekért és felzárkóztatásért felelős államtitkártól pedig azt szerettük volna megtudni: mi a véleménye arról, hogy a hajléktalan embereket segítő civil szervezetek szerint az „életvitelszerű” közterületen tartózkodást akár elzárással is büntető, október 15-től hatályos rendelet csak rontott a helyzeten. A Menhely Alapítvány és a Magyar Vöröskereszt is úgy tájékoztatta lapunkat, tapasztalataik szerint az elmúlt hónapban nem nőtt az ilyenkor szokásosnál nagyobb arányban a különböző szálláshelyeket igénybe vevő hajléktalanok száma, ellenben sok utcán élő ember a külső területekre húzódott a hatóságok elől. Ezzel viszont az a gond, hogy a szociális munkások is nehezebben találják meg őket, ami a Vöröskereszt szerint életveszélyes is lehet.
– Én az objektivitásban és a tényekben hiszek, azt gondolom, előbb lássuk meg, hogy majd amikor hidegebb lesz, mi lesz a következő teendő a jelenlegi hajléktalanellátással kapcsolatban. Ha csak az elmúlt egy hónap számait nézzük, azt gondolom, jó irányba indult el a rendszer – vélekedett az államtitkár. Szerinte a „számháborúknak” és a különböző „népmesei állításoknak” semmi értelme sincs, az elmúlt egy hónapban 931-el növekedett azoknak a hajléktalanoknak a száma, akik igénybe vették az ellátást, ez megfelel a céloknak. Szerinte az új, szigorúbb szabályozás egyébként sem a szankcionálás, hanem a motiválás irányába hat, szabálysértési eljárást „csak” nyolc hajléktalan ember ellen indítottak az elmúlt hónapban. Hangsúlyozta: a szállókon van elég férőhely, férőhelyhiány miatt még sosem utasítottak el senkit.
Noha a hajléktalanellátás koordinációja ügyének már miniszteri biztosa is van, Szentes Tamás nem jött el a sajtótájékoztatóra. Amikor ezt szóvá tettük, Fülöp Attila mindössze annyit mondott: Szentes Tamással már megkezdődött az együttműködés, „segíteni fogja ezt a tevékenységet”. Szentest egy hete nevezte ki Kásler Miklós humánminiszter, a Magyar Közlöny szerint feladatai közé tartozik egyebek mellett az ágazati szakpolitikák és jogalkotási folyamatok összehangolása, együttműködik a szociális államtitkársággal és a Belügyminisztérium illetékes szakterületeivel, részt vesz a hajléktalanellátás területén tevékenykedő állami, önkormányzati és civil szervezetek munkájának összehangolásában.
2018.11.15 13:39