A kormány 180 milliárdos járműprogramot hirdetett meg, amiből jócskán jutna forrás a buszpiac szereplőinek is. Kérdés, hogy milyen elvek és szempontok alapján és kiknek.
A kormány szerdai ülésén meghirdette a 3 évre szóló nemzeti busz stratégiát. A véletlenek furcsa összjátéka révén Kocsis Máté, Józsefváros fideszes polgármestere javaslatára levették az M3-as metró felújítása idején szükségessé váló buszvásárlás ügyét a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésének témái közül. A tanácsnok azzal indokolta kérését, hogy a kormány szerdai ülésén elfogadta a nemzeti buszstratégiát, így további egyeztetések szükségesek. A szintén fideszes főpolgármester, Tarlós István arra figyelmeztetett, ha két héten belül nem születik döntés, akkor idén novemberben nem indulhat el az M3 metró felújítása. A tervezett 150 új autóbusz helyett pedig legföljebb 110 metró pótló buszt tudna a főváros forgalomba állítani, közöttük 10 évesnél öregebb járműveket is. A buszpótlásról szóló döntést harmadszorra halasztották el és legközelebb a hónap végén tárgyalhatnak róla. A hazai buszpark átlagéletkora 15,6 év.
A rendkívüli ülésen rendhagyó módon nem minden fideszes kerületi polgármester támogatta Kocsis javaslatát. Volt aki távolmaradásával kerülte el a vélemény nyilvánítást.
A törésvonal azonban nem határozható meg politikai alapon, inkább a főpolgármester, a BKV vezetői, illetve a fideszes kerületi polgármesterek között húzódik - nyilatkozta a Népszavának Gy.Németh Erzsébet, a DK fővárosi képviselője. Tarlósék az olcsóbb, darabonként 277 ezer eurós lengyel Solaris csuklós buszokat vennék meg, a kormányzat a Mabi-Bus 278,8 ezer eurós Modulot látná szívesebben a főváros útjain. Látszólag nem nagy az árkülönbség, de 150 jármű esetében ez már jelentős összegre rúg. Ráadásul a végszerelést a BKV-nak kellene elvégezni, s ez drágítaná meg darabonként 4 millió forinttal a magyar gyártmány.
Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter tegnap a Kormányinfón újra megerősítette, a kormány azt várja, hogy aki a tömegközlekedés szervezését ellátja, az mérlegelje a nemzeti ipar szempontjait is amikor buszokat vásárol. Szerinte nagy fellendülés vár a hazai járműgyártásra és akár évi 1000-1200 busz hazai beszerzésére is sor kerülhet. A jelenlegi 6500 - a szakmai adatok szerint 5600 - buszból álló hazai állomány 5 év alatt megújulhat - vélte Lázár. Azért azt hozzátette, ehhez a magyar iparnak versenyképes buszokat kell gyártania. A csúcsminiszter szerint évi 1000 buszt is képesek gyártani a hazai üzemek, ami a szakértők szerint enyhe túlzás főleg ha már jövőre ennyi járművel számol a kormány.
A Népszava kérdésre Lázár hangsúlyozta, nem erőltetik rá akaratukat a fővárosra, kérnek és együttműködést ajánlanak. Igaz, azt is megjegyezte, egy felelősségteljes magyar polgármester - értsd Tarlós István - sem utasíthatja vissza azt a kormányzati kérést, hogy a nemzeti iparnak adjon egy esélyt. Azt sem titkolta, hogy a kormány támogatná a magyar buszgyártást az Magyar Fejlesztési Bankon (MFB) keresztül. Némi elszólásnak tűnt, hogy az utóbbi időben sokat emlegetett Mabi-Bus korábbi felügyelő bizottsági tagját, a gazdasági tárca jelenlegi államtitkárát Lepsényi Istvánt hozta fel példaként, mint aki rendkívül meggyőzően érvelt amellett, hogy ezeket az érdekeket hogyan lehet egy irányba terelni. Már eddig is nagy vihart kavart, hogy Lepsényi írta alá azt a támogatási dokumentumot, amely 3,9 milliárd forintos forráshoz juttatta egykori cégét, amelytől tavaly még havi 250 ezer forintos jövedelemhez jutott. Valószínűleg Lázár is rájöhetett, hogy elszólta magát és gyorsan hozzáfűzte, az európai versenyszabályok, a közbeszerzési előírások és a kartell tilalom betartásával kell segíteni a nemzeti ipart.
Gy. Németh Erzsébet cinizmusnak nevezte, hogy a kormány úgy írt ki 2 milliárd forintos Volán busz tendert, hogy azon gyakorlatilag magyar gyártó sem indulhatott, majd meghirdeti a 3 éves nemzeti busz stratégiát és a fővárost felszólítják, hogy magyar buszokat vásároljanak.
Az LMP-s Csárdi Antal hangsúlyozta, hogy a kormány mindössze a "hozzá közel álló buszgyártót" akarja helyzetbe hozni a 3-as metró felújítása alatti járműpótláskor.
Az MSZP szerint is a budapesti fideszes városvezetés a legoptimálisabbnak tekinthető buszvásárlás helyett a "kormány számára kedves vállalkozói köröket" akarja megrendeléshez juttatni a 3-as metró pótlásáról szóló buszbeszerzésen. Szaniszló Sándor, a szocialisták budapesti képviselője, a közgyűlés csütörtöki rendkívüli ülése előtt kifejtette, a lengyel típusú Solaris buszok vásárlásánál kedvezőtlenebb lenne a drágább magyar járművek beszerzése, ugyanakkor a legrosszabb megoldás a szolgáltatás kiszervezése, amely több száz munkahelyet veszélyeztet a BKV-nál.
A Mabi-Bus évi 100 busz gyártásra alkalmas jelenleg, a mosonmagyaróvári székhelyű Kravtex-Kühne busz gyár pedig szintén évi 100-120 autóbusz kibocsátására képes, azonban június elején egy új szerelőcsarnokkal bővül, s ezzel akár 500 busz gyártására is felfuttathatják a termelést.
Egy iparági szakértő megjegyezte a Népszavának, hogy a Volán társaságoknak korábban meghirdetett közbeszerzési pályázatán nemcsak azon a bizonyos a tenderkiírásában a jármű hosszúságárea megadott méret 1 centiméterén múlt, hogy egyik hazai buszgyár sem indulhatott, hanem egyéb műszaki paraméterek is akadályozták a már létező nemzeti buszgyártás részvételét. A szakember úgy vélte, a magyar buszgyártás sorsa azon múlik, hogy a kormány ígéretéhez híven, valóban támogatja-e majd a több száz, vagy esetleg ezer busz cseréjét, akár évekre elosztva.