Előfizetés

Válaszol: Beke Károly, az MSZP elnökségi tagja

Publikálás dátuma
2016.05.20. 07:30

Miért fontosabb most kérdezni és beszélgetni, mint beszédet mondani?

Ahhoz, hogy a jövőt érintő kérdésekre őszintén tudjunk válaszolni, előbb együttműködés és partnerség kell a szakemberek, a civil szereplők és a politikusok között. Ez a jó út, ez nem színház, nem protokoll, hanem őszinte tiszteleten alapuló kapcsolatrendszerre és párbeszédre törekvés.

Orbán ígéretei: kisebb internetáfa, tesztpálya

Publikálás dátuma
2016.05.20. 07:23
A jövő autói - Konferencián Orbán és Varga Mihály. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Aki lemarad, az kimarad. Így foglalhatók össze leginkább a Budapesti Műegyetemen tartott, a Jövő autói című konferencián csütörtökön elhangzottak, ahol a fő témán, a vezető nélküli gépkocsikról szóló értekezéseken kívül a digitális gazdaságról, az ipari digitalizációról, a hazai és az európai versenyképesség javításáról esett a legtöbb szó. 

Minden mindennel összefügg alapon Orbán Viktor miniszterelnök megnyitójában jelezte, a kormány mindenekelőtt az internetáfa kétlépcsős mérséklésével járul hozzá a hazai ipar modernizálásához. Jövőre 18 százalékra mérséklődik a digitális adatok "szállítási" árának áfatartalma, ám 2018-ban ez akár öt százalékra is zsugorodhat, ha a gazdaság bírja. A miniszterelnök a GDP adatok alakulásától tette függővé a nagyobb arányú további áfamérséklést.

A nemzeti össztermék idei első negyedéves adatai többek között éppen a konferencián ajnározott hazai autóipar visszaesése miatt maradtak el jelentősen a várt értéktől. A kormányfő a konferencián egyértelművé kifejtette, hogy nem tettek le annak az álmuknak a beteljesüléséről, hogy hazánk Közép-Európa járműipari innovációs központjává váljon. 

A hazai járműgyártás termelési értéke több mint 17 százalékkal nőtt tavaly, az autóexport 16 százalékkal haladta meg a 2014-es szintet. Emellett 2015 utolsó negyedévében csaknem 150 ezer ember dolgozott a járműiparban, ami 13,2 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az iparon belül amúgy is túlsúllyal bíró gépkocsiágazatot ezért újabb bővülésre biztatja a kormány. Egyelőre nem tudni, hogy milyen forrásból, de 40 milliárd forintos költséggel Zalaegerszegen egy új járműipari tesztpályát létesítenének, ahol az önjáró, vezető nélküli autók is próbaköröket futhatnak majd. Az előrejelzések szerint 2025-re az összes újonnan eladott jármű 20 százaléka már részlegesen vagy teljesen automatizált lesz. 

A konferencián felszólaló Günther Oettinger úgy látja, az EU jelenleg szoftver K+F-területen jelentős lemaradásban van az Egyesült Államokhoz képest, amin úgy lehetne javítani, ha a digitális piac is teljesen egységessé válna Európán belül. A digitális társadalomért és gazdaságért felelős EU-biztos szerint egységes adatvédelmi, kiberbiztonsági, közlekedési szabályozási környezetre, illetve a járműipar és az informatika szorosabb együttműködésére van szükség ahhoz, hogy az autonóm autók fejlesztése, gyártása és elterjedése szempontjából Európa az élre kerülhessen. A biztos ezért együttműködésre szólította fel Magyarországot ebben a projektben.

Meglepetés lenne a felminősítés

Az egyik legnagyobb hitelminősítő, a Fitch Ratings pénteken értékeli Magyarországot. Többféle döntésre juthat, de két eset valószínű: az egyik, hogy marad a bóvli kategória, a másik, hogy a Fitch felminősíti Magyarországot - az utóbbi lenne a nagyobb meglepetés - tudtuk meg Németh Dávidtól.

A K&H Bank vezető elemzője emlékeztetett arra, hogy befektetésre nem ajánlott BB+, azaz bóvli kategóriában tartja nyilván hazánkat, pozitív kilátás mellett. Bár a piac már az előző Fitch-döntésnél - tavaly novemberben - sem tartotta kizártnak, hogy megadják a jobb osztályzatot a magyar gazdaságnak. Akkor a hitelminősítő szakértői jelezték, hogy nem tartják elégségesnek a magyar gazdaságpolitika eredményeit ahhoz, hogy Magyarországot a befektetésre ajánlott kategóriába sorolják.

Ha a Fitch nem módosítja a besorolást, abban több tényező játszhat szerepet. Egyrészt, a magyar gazdaság kiábrándító teljesítményt nyújtott az első negyedévben, év/év alapon a GDP mindössze 0,9 százalékkal növekedett a nyers adat szerint. Negyedéves összevetésben viszont - a szezonálisan és naptárhatással tisztított adatok szerint - 0,8 százalékkal csökkent a GDP.

A felminősítés esélyét csökkentheti az is, hogy az adóbevételek emelkedése, az állami kamatkiadások csökkenése mellett a költségvetés strukturális egyenlege nem javul. A Fitch a felminősítés elleni indokként akár felhozhatja a magyar jegybank alapítványokon keresztüli kiadásait is - fogalmazott Németh Dávid.