Népszerű a magyar irodalom a varsói könyvvásáron

A Zeszyty Literackie (Irodalmi Füzetek) című lengyel irodalmi folyóirat magyar tematikájú számát mutatták be szombaton a Varsói Nemzetközi Könyvvásáron, a kötetbe többek között a Lengyelországban újra felfedezett Szerb Antaltól és Márai Sándortól válogattak be naplórészleteket, és betekintést nyújtottak Bánffy Miklós Erdélyi történet című trilógiájába is.

Marek Zaganczyk, a negyedévenként megjelenő Zeszyty Literackie szerkesztője a könyvvásár magyar standján Teresa Worowska és Irena Makarewicz műfordítókkal beszélgetett.

Zaganczyk elmondta, hogy a magyar számban olyan oldalról akarták megvilágítani a magyar irodalmat, amelyet a lengyel olvasók eddig nem ismertek. Így a Lengyelországban is az utóbbi években felfedezett Márai, valamint Szerb és Bánffy eddig ismeretlen műveiből válogattak részleteket.

A különszámba Teresa Worowska Szerb Antalnak a 1920-43-as naplórészleteit, valamint a Harmadik torony című, 1936-os esszészerű olaszországi útinaplóját fordította le, Máraitól pedig az 1944-es naplóbejegyzésekből adott ízelítőt. Irena Makarewicz átültetésében Bánffy Erdély-trilógiája első részéből, a Megszámláltattál... címűből jelent meg a fordító kísérőszövegével ellátott válogatás.

Irena Makarewicz a beszélgetésben Giuseppe Tomasi di Lampedusa Szicíliát megjelenítő írásaihoz, Lev Tolsztoj életmódleírásaihoz hasonlította Bánffy írásmódját. A trilógia "egy európai könyv, az európai örökség megőrzője, amelyet meg kell ismernünk, hiszen ebben Európa fontos részét a kor szemtanúja írja le, megőrizve így Erdély emlékezetét" - értékelte a fordító.

Worowska - aki már 2008-ban könyv formájában adott ki válogatást Márai naplóiból - elmondta: a következő években öt kötetben jelennek meg újabb naplófordítások. A Zeszyty Literackie-beli válogatásban azért összpontosított az 1944-es jegyzetekre, hogy "azt a tanácstalanságot és fájdalmat érzékeltesse, amellyel Márai a német megszállás évében bekövetkezett fordulatot, a magyarországi zsidóságnak ezt követő elpusztítását szemlélte". 

A Zeszyty Literackie közölte Maciej Milkowski irodalomkritikus Kertész Imre posztmodern narrációjáról, a holokauszt ábrázolhatóságáról szóló tanulmányát. Lengyel fordításban Georges Didi-Hubermannak azt az esszéjét is közzétették, amelyet a francia filozófus Nemes Jeles Lászlónak a Saul fia című Oscar-díjas filmje nyomán írt.

A varsói nemzeti stadionban csütörtökön megnyitott, vasárnapig tartó kulturális szemlén huszonnégy ország több mint 800 könyvkiadója képviselteti magát. Az idei könyvvásárnak Magyarország a díszvendége. 

A könyvvásáron több mint 20 magyar mű mutatkozik be új lengyel fordításban, 13 magyar kortárs szerző tart író-olvasó találkozót, de az olvasóközönségnek a klasszikusok újonnan kiadott fordításait is bemutatják, többek között Kertész Imre Végső kocsma, Márai Sándor Harminc ezüstpénz című kötetét. A kulturális szemlén csütörtökön négy magyar kiállítás is nyílt, köztük a Fortepan internetes fotóarchívum lengyel anyagából rendezett bemutató, amelyhez Háy János írt kísérőszöveget.

Szombaton Rejtő Jenő A tizennégy karátos autó című regényének képregény változatáról, Csáth Géza Ópium című kötetéről szerveztek bemutatókat. Író-olvasó találkozót tartott - a közönség nagy érdeklődése mellett - Háy János, Spiró György, Bodor Johanna, Grendel Lajos, Tóth Krisztina és Tompa Andrea. Az olvasók a lengyel-magyar kapcsolatok történetéből is kaptak ízelítőt: a Szalai Attila és Móser Zoltán által jegyzett, Polonica Varietas - Szepsi Csombor Márton nyomában című fényképes, történelmi esszéket tartalmazó kötetről Snopek Jerzy irodalomtörténész-professzor beszélt, Kiss Gy. Csaba pedig történelmi esszékötetét mutatta be.

Szerző
Frissítve: 2016.05.21. 21:33

Gigaprodukció a Hősök terén

Publikálás dátuma
2016.05.21. 13:55
Fotó: Nepszava
Összesen 60 pár, vagyis 120 táncos lép színpadra a Koltay Gábor rendezte Itt élned, halnod kell című zenés történelmi játék előadásain június 17-én és 18-án a fővárosi Hősök terén - mondta el az MTI-nek Zsuráfszky Zoltán, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes művészeti vezetője, egyben a nagyszabású produkció koreográfusa.

A Magyar Nemzeti Táncegyüttes hivatásos táncosait a fellépéseken negyven amatőr pár fogja kiegészíteni - fűzte hozzá a Kossuth-díjas koreográfus, aki felidézte azt is: a 80-as évek közepétől kezdve számos alkalommal dolgozott együtt Koltay Gáborral, a mostani előadásra akkor kérte fel a rendező, amikor éppen Japánban turnézott társulatával.

Az összesen 500 fős társulatot felvonultató előadás a magyar történelem formáló erejű eseményeit, személyiségeit és korszakait - Szent István király uralkodását, a tatárjárást, Mátyás uralkodását, a Rákóczi- és az 1848-as szabadságharcot, valamint a trianoni békeszerződés az 1956-os forradalmat is - mutatja be a honfoglalástól egészen napjainkig.

Zsuráfszky Zoltán hangsúlyozta, hogy a magyar nemzet mögött álló ezer év egésze megfordult már a kezében koreográfiai anyagként, véleménye szerint ezért is kérte fel őt a produkció színre viteléhez Koltay Gábor. Kiemelte a korábbi történelmi témájú műsorai közül a 30 éves jubileumát ünneplő István, a király rockopera 55 ezer néző által látott kolozsvári bemutatóját, valamint a Dózsa György halála 500. évfordulójáról megemlékező 2014-es Székely Dózsa György című tánckrónikát is.

A Magyar Nemzeti Táncegyüttes repertoárjában emellett számos 1848-as jelenet, a Monarchia és az első világháború korát, valamint az 1956-os forradalmat megjelenítő anyag található, ebből sok minden kerülhet alkalmazott koreográfiként a júniusi produkcióba - fűzte hozzá.

Zsuráfszky Zoltán kitért arra is: az előadáshoz egy háromszintes monumentális színpadrendszert építenek a Hősök terére, csak a felső színpad 42 méterszer 6 méteres lesz, a "gigaprodukciót" pedig a pirotechnika mellett számos színházi kellék, zászlók, botok, különféle harci eszközök látványa teszi még különlegesebbé.

A próbák és az amatőr táncosok betanítása hamarosan megkezdődik a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kerepesi úti központjában, a helyszíni próbák június 13-án kezdődnek a Hősök terén - mondta el Zsuráfszky Zoltán, aki szerint a néptánc mozgalom megért arra, hogy az ilyen nagyléptékű történelmi produkciók derékhadát néptáncosok adják.

Az Itt élned, halnod kell főszereplői között lesz Varga Miklós, Deák Bill Gyula, Vikidál Gyula, Csengeri Attila, Kalapács József, Hujber Ferenc, Makrai Pál, Fehér Nóra, Palcsó Tamás és Vadkerti Imre is. 

Az előadás az énekesek, színészek és táncosok mellett mintegy 100 statisztát, 40 lovas hagyományőrzőt, 50 artistát és 20 tűzzsonglőrt fog felvonultatni. A zenés játék látványtervezője Koltay Gábor lesz, a pirotechnikai effektekért Török Ferenc felel, a jelmezeket Kemenes Fanni tervezi.

Szerző
Frissítve: 2016.05.21. 17:26

"Szerelmeslevél" Cannes-ban

Publikálás dátuma
2016.05.21. 10:09

Vasárnap zárul hivatalosan a 69. Cannes-i filmfesztivál, de a 19. évadját taposó Cinefondation szekció már kiosztotta díjait. Andrasev Nadja  A nyalintás nesze című animációja megosztott harmadik helyen végzett. A másik díjazott egy venezuelai rendező, Michel Labarca.

A Naomi Kawase vezette zsűri a világ 448 filmiskolája termésének 2350 alkotásából válogatta azt a tizennyolcat, amely ezúttal versenyben volt. Nem kis tétje van az itt szereplő fiatal művészek számára a megmérettetésnek, hiszen az első díjjal járó 15 000 euro mellett azt is garantálják, hogy a rendező majdan elkészülő első nagyjátékfilmjét bemutatják Cannes-ban.  A harmadik díj sem csupán erkölcsi siker, 7500 euro üti a markát a helyezettnek, továbbá, ha két éven belül a győztesek új tervvel állnak elő, aannak megvalósítását a díj összegével egyenlő euróval támogatják.

A kilencedik nap eseményeihez tartozik Jim Jarmusch második filmje, amit Cannes-ban élvezhettünk, a versenyen kívül bemutatott Gimme Danger. Jarmusch régi rajongója Iggi Poppnak. A legendás punkénekesről, a Stooges frontemberéről készített dokumentumfilmet. Nem először fordul kamerájával Iggi Popp felé, híres Coffee & Cigarettes című filmjében is szerepeltette.

A vetítést követően Iggi Popp uralta a vörös szőnyeget és a fotósok figyelmét. A sajtótájékoztatón így kommentálta a filmet: “Ledöbbentett látni azt a srácot, azt az örökké meztelen túlérett fickót, aki voltam. Úristen, mondtam magamban, tökéletes terméke voltam annak a kornak.” Jarmusch pedig úgy fogalmazott, filmje Iggi Popphoz és a Stoogeshez szóló szerelmeslevél, hiszen az ő zenéjük meghatározó kísérője volt ifjúságának. Ehhez annyit fűzött hozzá Igg, hogy a közönség elé eddig nem került felvételeket tartalmaz a film, amely izgalmas és szórakoztató keveréke a popnak és a káosznak. Nem volt könnyű összeszedni ezeket a felvételeket, amelyeket barátok, rajongók készítettek róla, s akiket felkerestek azért, hogy összegyűjtsék a lappangó dokumentációkat, mert ő maga nem tartozik a gyűjtögető emberek közé. Múltjáról még azt is elmondta, hogy bár fantasztikus szülei voltak, keveset hallgatott rájuk, de felnőttként már odafigyelt édesanyjára. “Mindent nekik köszönhetek és persze David Bowienak, hiszen producerként ő hozott el Európába és tett ismertté ezen a kontinensen is.”

Pályája elején szembefordult a Bob Dylen vagy Joe Cocker képviselte stílusokkal, egyszerű szövegű, kemény zenéket akart játszani. A hetvenhez közel járó énekes megemlékezett bandája egykori, ma már nem élő tagjairól is. Jelenlegi önmagát így jellemezte: “Már jó ideje nem vagyok guru. Megelégszem naponta néhány pohár borral. És ha adhatok valakinek jó tanácsot, aki szeretne jobban élni, annyit mondhatok: tartsatok kis szünetet, fékezzétek a ritmust, s meglátjátok, az élet rátok mosolyog.”

Nellie kapta a Palm Dog-díjat
Jim Jarmusch amerikai rendező Paterson című filmjének kutyaszereplője, a Marvint alakító Nellie kapta meg pénteken posztumusz a legjobb kutyaalakításért járó Palm Dog-díjat (Kutya Pálma-díjat) a 69. cannes-i filmfesztiválon.
A film harmadik főszereplője, a néhány hónappal ezelőtt elpusztult Nellie elsősorban kifejező mimikájával győzte meg az angolszász kritikusokat. A Cannes-ban visszatérő vendégnek számító 63 éves amerikai rendező Paterson című alkotása egy harmóniában élő fiatal pár, a szabadidejében verseket író buszsofőr és háztartásbeli felesége, valamint kutyájuk banális hétköznapjait ódaszerűen dolgozza fel.
"A kutya nagyon tehetségesen improvizált. Olyan kutya volt, aki kiválóan írta meg a saját szerepét" - mondta Jim Jarmusch a film bemutatója előtti sajtótájékoztatón Cannes-ban.
A 2001 óta létező Palm Dog-díjat, amelyet a mustra fődíja, az Arany Pálma (Palme d'or) előtti tisztelet jeleként alapítottak, egy angolszász filmkritikusokból álló bizottság ítéli oda a seregszemle nem hivatalos program részeként. 

Szerző
Frissítve: 2016.05.21. 19:45