Jóképű, karcsú fiatalember, éjfekete göndör szakállal – így fest majd a mozivásznon a viszkis rabló. A 90-es évek bankrablássorozatának elkövetőjéről, Ambrus Attiláról film készül A viszkis címmel. Antal Nimród rendező és Hutlassa Tamás producer a június 11-én induló forgatás előtt most mutatta be a sajtónak az élénk figyelemmel kísért produkció három főszereplőjét. Így találkoztunk a sűrű, sötét szakállt viselő 23 éves Szalay Bencével, aki a vásznon életre kelti a modern idők leghíresebb magyar bankrablójának akkor 25 éves figuráját.
Bence másodéves hallgató a színművészeti egyetemen, a Zsótér Sándor – Börcsök Enikő osztályba jár, s tanárai minden további nélkül elengedték a szokatlanul nagyformátumú filmes feladatra, nem kis részben Antal Nimród rendezői megbecsültségére tekintettel. A szakállnak illetve a hiányának, sőt a formai változásainak is fontos szerepe lesz a történtben. A főszerepre való felkészüléshez komoly edzésterv szerinti izomfejlesztés is hozzá tartozott, hisz Ambrus Attila mokány alkatát a lehetőség szerint el kellett érnie. Három személyi edzővel dolgozott, s még hokiedzésekre is járt.
Szalay Bence alakítja Ambrus Attilát FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
-Találkoztam Attilával is – mondta -, leültünk beszélgetni. Sok mindenről beszélgettünk, a politikáról, a vallásról, a szerelemről. Engem nem az érdekelt, hogy milyen rabló volt, hanem hogy milyen ember.
A másik főszereplő Móga Piroska, aki a viszkis szerelmét játssza majd. Törékeny, finom arcú és nagyon fiatal lány, talán eszünkbe sem jut, hogy pár éve nagyon fontos szerepben láttuk. Ő volt Aglaja, Ónodi Eszter kislánya, aki folyton a saját haján lógó mamájáért aggódik Deák Krisztina Aglaja című cirkuszfilmjében. Mindkét fiatal főszereplő valóságos vallomásban beszélt arról, milyen sokat jelent számukra, hogy érzik Antal Nimród bizalmát és törődésében a szeretetet, ettől kapják az igazi lendületet.
A harmadik főszereplő, Schneider Zoltán a rendőrnyomozót alakítja majd, s ugyancsak a bizalmat emelte ki színész és rendező kapcsolatában: több mint húsz éve ismerik egymást és nagyon bíznak a másikban. Szereplőinek szavaira rímelt Antal Nimród mondandója arról, milyen feltételek szerint választotta meg a munkatársait.
- Számomra nagyon fontos, hogy olyan csapatot tudjak magam körül, amelyben megbízom. A legfontosabb a bizalom és a tehetség. E kettőt tekintve azt hiszem, a lehető legerősebb gárdát sikerült megnyernem a munkára.
Hutlassa Tamással már volt egy nagy dobásuk 2003-ban. Hutlassa volt a Kontroll producere is, és a Kontroll máig emlékezetesen nagy siker volt a mozikban, a kritikai fogadtatásban, és külföldön is. Ezzel az első nagyjátékfilmjével lett Antal Nimród Cannes-ban Az év felfedezettje. (Lapunk tolmácsolta akkor szíve nagy fájdalmát, hogy nem értesítették időben, és ezért nem lehetett jelen, és nem vehette át személyesen a ragyogó díjat.)
A forgatókönyvet maga a rendező írta, s elmondta, ehhez rendkívül sok segítséget kapott filmje modelljétől, Ambrus Attilától magától.
- Többször találkoztunk, sokat beszélgettünk, s mindenben segítségemre volt, amiben kértem. Rendkívül fontos információkat kaptam tőle. Maga a film a viszkis rabló igaz történetéről szól, de fikciós részletekkel feldolgozva. A filmünk nem dokumentum, hanem játékfilm, a valóság elemeit felhasználva a képzelet formálta meg filmes történetté.
Határozottan hozzátette: szórakoztató filmet készül rendezni, látványos akciójelenetekkel, feszültséggel, izgalommal, kaszkadőrökkel, ahogy ez a műfaj megköveteli.
Lapunk kérdésére, hogy merre felé kívánja elvinni a műfajt, gondolva a Kontroll különös lebegésére, egyfajta szürreális thriller formájára, Antal Nimród váratlan választ adott: nem a thriller, vagy akció, vagy krimi, vagy bűnfilm kap különösebb hangsúlyt a film hangulatában, hanem egy egyre határozottabb meggyőződése.
- Egyre inkább hiszem, hogy egy filmben mágiának kell lennie. Az élteti. Valamilyen mágikus elemnek kell ott lennie a hangulatban, hogy lelke legyen a filmnek. Én úgy érzem, a filmünknek iszonyú nagy lelke van. Lelke van a főszereplőn keresztül, az akciókon keresztül, mert nagyon erős érzelmek dolgoznak az eseményekben. Hogy ez pontosan milyen stílus? Én a Kontrollban is azt szeretem a legjobban, hogy nem lehet bedugni egyetlen skatulyába sem.
Ugyancsak lapunk érdeklődött a rendezőtől, hogy szándéka szerint A viszkis magyar történet lesz – ahogy ízig-vérig az volt a Kontroll is a sokféle stílus ötvözete ellenére –, tehát egy magyar bankrablótörténet sok látványossággal és akcióval, vagy egyfajta nemzetközi világpuding az akciókrimik szokásos stílusában. (A Kontroll után a rendező visszament Amerikába, és Hollywoodban forgatott filmeket.)
- Én büszkén vallom magam magyarnak, büszke vagyok a magyar barátaimra, a magyar kollégáimra, boldog vagyok, hogy itt dolgozhatom, mert itt sokkal tisztábbnak és egyértelműbbnek érzem a munkámat. A viszkist már a Kontroll után szerettem volna megrendezni, de akkor nem került rá sor. A viszkis színtiszta magyar történet a 90-es évek Magyarországán, csupa magyar szereplővel és munkatárssal. A kint szerzett filmes tapasztalataimat természetesen felhasználom, de épp olyan beskatulyázhatatlan filmnek szeretném A viszkist, mint a Kontrollt. Nagyon látványosan, sok akcióval, köztük olyannal, amilyen még magyar filmben nem látható.
Kérdésünkre, hogy milyen időt fog át a viszkis rabló életéből a történetük, Antal elmondta, a gyerekkortól egészen addig a fordulatig, amikor a viszkis megszökik a Gyorskocsi utcából. Ám ezután következik valami meglepetés.
A viszkis című filmet a Filmalap támogatja, a költségvetése 1,1 milliárd forint. A fikciós szálakkal átszőtt bankrablásos sztori forgatása 70 napig tart, több mint 130 helyszínen, mintegy 50 szereplővel.
Exkluzív meglepetést ígér, hogy Ambrus Attila maga is megjelenik személyesen egy apró jelenetben. Hogy mit csinál majd, azt nagy titkolózás övezi, semmi közelebbit nem lehet tudni a magyar bűnügyi történelem legendássá lett figurájának filmes szerepéről. Azt viszont figyelmünkbe ajánlotta a rendező: a bankrablóból nem akarnak hőst csinálni, és nem hajlandók ítélkezni sem. Elmesélnek egy izgalmas történetet a 90-es évek Magyarországáról.