Orbán család;gyarapodás;

Orbán apjának gánti bányája FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Szépen gyarapodott az Orbán-család

Újabb milliárddal gyarapodott az Orbán-család tavaly. A miniszterelnök apja és testvérei jelentős mennyiségű osztalékot vettek fel a bányászati érdekeltségeikből. Mindez csupán magánmegrendelésekből aligha lehetséges. Orbán apja megjelent a turai kastély környékén is, a helyiek szerint minden bizonnyal a kormányfő családjához kerül majd a létesítmény.

A 2015-ös év után 1,3 milliárd forintot tehettek zsebre Orbán Viktor testvérei, illetve édesapja, id. Orbán Győző a bányászati érdekeltségeik jövedelméből. A gánti Dolomit Kft.-nek 51 százalékos tulajdonosa az Orbán-família, a vállalat tavaly 3,2 milliárd forintos árbevételt termelt ki, az adózott eredmény 1,1 milliárd volt. Mindez azért érdekes, mert 2014-ben is hasonló eredményt ért el a bányavállalat, ám míg két éve 900 milliónyi osztalékot vettek fel a tulajdonosok, tavaly 1,8 milliárd forintot szedtek ki úgy, hogy a teljes nyereség mellett még 700 milliót az eredménytartalékból is kivettek. A Dolomitban még ezzel együtt is 1,6 milliárd forint maradt tartalékban.

Simicska eladja a Metropolt?
Simicska Lajos emberei több céggel és üzletemberrel is tárgyaltak az elmúlt időszakban a Metropolt kiadó MTG Metro Kft. esetleges értékesítéséről miután a lap helyét Habony Árpád Lokál című lapja veszi át az aluljárókban - értesült a 444. Simicskáék egyelőre nem jártak sikerrel, így a lap vezetése ezzel párhuzamosan a lap újrastrukturálásán dolgozik, mivel a Lokál megjelenése új piaci helyzetet teremt. Habony eközben szárnyal, Modern Media Group Zrt.-je, amely a 888.hu-t és a Lokált is kiadja 803 millió forint forgalommal és 204 milliós nyereséggel zárt tavaly. Mndez az állami támogatásoknak köszönhető. Legutóbb a Magyar Narancs tudta meg, hogy a Szerencsejáték Zrt. áprilistól december 31-ig bruttó 486,41 millió forintért rendelt meg 108 egyedi hirdetést Habony újságjában.

A csaknem kétmilliárdos osztalékból több mint 900 millió jutott id. Orbán Győző bankszámlájára. A másik családi bányavállalat, a Nehéz Kő Kft. csaknem megduplázta bevételeit: míg 2014-ben 926 milliós árbevételt realizált, tavaly ez az összeg 1,69 milliárd forint volt. Adózott nyeresége 430 millió forintra emelkedett a 2014-es 129 millió után. Orbánék kis híján a teljes nyereséget, 404,3 millió forintot osztalék formájában kivették. A szintén 100 százalékban Orbán-tulajdonban álló Gánt Kő és Tőzeg Kft. árbevétele 447 millióról 336 millióra esett tavaly, de a 2014-es veszteség után sikerült összehozni 70 milliós nettó nyereséget. Osztalékot innen nem vettek fel. A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a kormányfő szűk családja egy év alatt annyi pénzt tett zsebre, mint amennyiéért egy közmunkásnak több, mint 2000 évet kellene dolgoznia.

Több szakértő - így korábban Ferenczi Krisztina, az ezóta elhunyt oknyomozó újságíró - szerint a bányavállalatokat vélhetően állami megrendeléseken hízlalják. Akik behatóan ismerik az Orbán-család bányászati érdekeltségeit úgy gondolják, csupán magán megrendelésekből nem lehet milliárdos bevételeket kitermelni. Ugyanakkor nem lehet kideríteni, Orbánék pontosan mennyi állami megrendelést teljesítenek, mivel a bevett gyakorlat szerint alvállalkozóként vannak jelen az állami beruházásoknál. Ezek listája nem nyilvános. A miniszterelnök apja ingatlanokkal is gazdagodott: id. Orbán Győző tavasszal bukkant fel a turai kastélyban, s a helyiek már kész tényként kezelik, hogy az épület és a hozzá tartozó tízhektáros park a kormányfő családjának tulajdonába került.

Bukó az új médiabirodalom
Sikeres évet zártak a kormány kedvenc médiaügynökségei is, amelyek tavaly győztesen kerültek ki a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) 25 milliárd keretösszegű állami kommunikációs tenderén. Kuna Tibor, akit Szijjártó Péter barátjának nevezett, fő cégéből, a Trinity Communications Kft.-ből 630 millió osztalékott vett ki a 2015-ös év után, a Young and Partners Kft.-ből (Y&P) további 250 millió forintot. Ez komoly növekedés, 2014-ben "csak" 463 millió volt az osztalékbevétele. A Trinity árbevétele 2,5 milliárdról 4,5 milliárdra emelkedett, ebből sikerült 641 milliós adózott nyereséget elérni. A Y&P bevétele ugyan 1 milliárddal visszaesett, de a nettó profitja 261 millió forint lett. Kunáék legutóbb a Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. új imázskampányát készítették 300 millióért. Rogán Antal Pasa parki szomszédja, Csetényi Csaba cégei között az Affiliate Network Kft. 260 milliós adózott eredményt ért el, a Network 360 Kft. pedig 440 millió forintot. Csetényi minden hasznot kivett osztalékként. A Network 360 egy év alatt csaknem megtízszerezte bevételeit, az összeg a 2014-es 589 millióról 4,6 milliárdra ugrott, az Affiliate Network bevétele pedig 5 millióról bővült 742 millióra. Csetényiék legutóbb az "Üzenjünk Brüsszelnek..." szlogenű népszavazási kampányt nyerték el összesen 3 milliárd forint értékben. A kormányzati médiumok nem teljesítettek ilyen jól: a Magyar Idők kiadója 343 milliós hiánnyal zárt tavaly, a New Wave Media Kft. által tavaly felvásárolt Origo több mint 360 milliós veszteséget halmozott fel. A Faktor.hu 78 millió veszteséget termelt.



Szimbólumokra - amilyen a Trianon emléknap is - a politikában szükség van, sőt, valószínűleg elkerülhetetlen, hogy a politikában szimbólumok legyenek, de koránt sincs akkora jelentőségük a politikai erőviszonyok meghatározásában, mint azt némelyek gondolják - mondja Kende Péter. A politikai szociológus úgy véli, aki Trianon ügyében ma felelőst keres, azon politikai álgondolkodók közé tartozik, akik a történelmi események mögött rejtett összeesküvést, háttérhatalmakat keresnek.