Míg tavaly napi 7 gyorsvonat és 7 sebesvonat, plusz hétköznap 3, hétvégén 6 mentesítő járat indult Budapestről Balatonfüred felé, a június 18-án életbe lépő nyári menetrendben hétköznap a tavalyi 17 vonatból már csak 10 vonat marad meg, hétvégén pedig a tavalyi 20-ból idén csak 15 közlekedik majd – írja a hvg.hu.
A kieső szerelvények ugyan elindulnak Balatonfüredről, de Székesfehérváron vissza is fordulnak. Ez azt jelenti, hogy ott kell majd átszállniuk a Balatonról Budapest felé közlekedőknek a Déli pályaudvarig.
A lap úgy tudja, minderre azért van szükség, mert az esztergomi vonal villamosítása nem készült el, ezért a MÁV rendelkezésére álló 31 darab korszerű Desiro motorvonatból 18-ra az északi part helyett az esztergomi vonalon van szükség. A hvg.hu forrásai szerint elvileg az Esztergom felé nem használt maradék 13 Desiro is remekül el tudná látni a balatoni feladatot, csakhogy a nem kielégítő karbantartás miatt egy átlagos napon a 31-ből 25-nél több ritkán üzemképes.
A MÁV-Start dízelüzemű járműparkjából pedig egyedül ez a 31 jármű képes a 120 km/h-s sebességre, más szerelvények nem tudnák tartani a menetrendet. A kérdés az, hogy az esztergomi vonalon miért nem vetettek be pár dízeles ingajáratot, miért éppen a nyári főszezonban kell a balatoni járatokkal pótolni.
Az Elvira.hu oldal a menetrenddel kapcsolatban annyit közöl: ,,a 2016. évi nyári menetrendi időszakban – 2016. június 18-tól 2016. augusztus 28-ig – Székesfehérvár állomás átépítése miatt a Balatont érintő vasútvonalakon vágányzári menetrend lesz érvényben".
A hvg.hu úgy tudja, hogy egyszerű költségcsökkentés áll a járatritkítás mögött. Egy vasutas forrása szerint a Székesfehérvár és Budapest között megspórolt gázolaj egy motorvonat esetében körülbelül 7 ezer forint egy útra, ha kettesével járnak, az 14 ezer forint. A megtakarítás egész nyárra körülbelül 50 millió forintra jönne ki, ami államvasúti szinten nem nagy összeg.
A Balaton északkeleti partján a sokak által látogatott Balatonakarattyának, Balatonkenesének és Balatonfűzfőnek hétköznap 7-tel, hétvégén pedig 5-tel kevesebb fővárosi vonattal kellene beérniük – néhány település pedig hétköznap teljesen budapesti kapcsolat nélkül marad majd.
A fehérvári pályaudvar felújítása a déli parti közlekedést is érzékenyen érintheti: június 18-tól augusztus 28-ig alig lesz Siófok felé átszállás nélküli vonat a teljes szezonban, ami jelentősen megnehezítheti a közlekedést a Balaton irányába. A találomra kiválasztott június 19-i napon 17 a Déliből Siófokra közlekedő járatból összesen 6 átszállás nélküli, de ezek többsége is hajnalban vagy este 9 után indul - írja az index.hu.