Paks II. - Mi lesz az atomhulladékkal?

Publikálás dátuma
2016.06.16 07:22
FOTÓ: Népszava
Fotó: /
Szűk egy hetet adott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) arra, hogy a magyar társadalom véleményt nyilvánítson a radioaktív hulladékok és kiégett fűtőelemek kezeléséről szóló nemzeti programról, amelynek kidolgozását minden tagország számára előírja az Európai Unió.

A  magyar program egyik leglényegesebb hiányossága, hogy nem ad választ arra, mi lesz a Paksi Atomerőmű kiégett fűtőelemeinek végleges sorsa, azaz: hol fogják elhelyezni a radioaktív hulladékot. Az NFM szerint még nem áll rendelkezésre elegendő információ ennek eldöntéséhez, így ezt a jövő feladatának tekintik - írta közleményében az Energiaklub.

A nemzeti program szerint összesen mintegy 1650 milliárd forintra lesz szükség a kiégett fűtőelemek és a radioaktív hulladékok majdani kezelésére, és a Paksi Atomerőmű leszerelésére 2084-ig. Jelenleg a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapban (KNPA) gyűlik a pénz erre a célra. Az Alap legnagyobb befizetője maga a Paksi Atomerőmű, vagyis a magyar áramfogyasztók.

Már most látszik azonban, hogy Paks befizetései a szükséges összeg kevesebb, mint a felét teszik majd ki, a hiányzó összeget az adófizetőknek kell majd előteremteniük - állapította meg az Energiaklub. Ráadásul óriási kockázatot jelent, hogy a költségek nagy része az üzemidő lejárta után jelentkezik, amikor már nem történik befizetés az alapba. A nemzeti program nem tér ki arra, hogy ha nem gyűlik össze elég pénz a KNPA-ban, akkor a felmerülő költségeknek ki lesz a felelőse. Ez jelentős kockázati tényező, és a legnagyobb valószínűség szerint újabb hatalmas összegeket kell majd a jövő generációk adófizetőinek erre a célra áldozniuk - figyelmeztetett a civilszervezet.

Szerző
2016.06.16 07:22

Gyulladásveszély! 1,6 millió autót hív vissza a BMW

Publikálás dátuma
2018.10.23 11:18

Fotó: AFP/ ARMIN WEIGEL
Hűtőfolyadék-szivárgás által okozott gyulladásveszély miatt világszerte 1,6 millió autót hív vissza a szervizekbe ellenőrzésre a BMW - számolt be kedden az Automobilwoche német hírportál.
A BMW keddi közleménye szerint a visszahívási akció a 2010 augusztusa és 2017 augusztusa között gyártott dízelautókat érinti a kipufogógáz-visszavezető rendszer hűtőfolyadékjának esetleges szivárgása miatt. A BMW hasonló okból az idén nyáron már visszahívott ellenőrzésre 480 ezer járművet Európában és Ázsiában. További belső minőségellenőrzések során azonban a BMW mérnökei megállapították, hogy a szivárgási probléma más modelleknél is felléphet, ezért a visszahívási akciót most 1,6 millió autóra terjesztették ki. A BMW vizsgálatai szerint egyes modelleknél a kipufogógáz-visszavezető berendezés hűtőfolyadékjának esetleges szivárgása a dízelmotorokra jellemző koromlerakódással és a kipufogórendszerek magas üzemi hőmérsékletével együtt egyes alkatrészek felizzásához, extrém esetekben pedig a jármű gyulladásához vezethet. A visszahívási akció során a járművek kipufogógáz-visszavezető (exhaust gas recirculation, EGR) berendezését vizsgálják át és szükség estén kicserélik a meghibásodott alkatrészeket.
Szerző
2018.10.23 11:18

Ígérik, érkezik az új "Malév"

Publikálás dátuma
2018.10.23 10:22

Fotó: Shutterstock/
Csúszik a Magyarországon bejegyzett és hazai központú légitársaság, a RonanAir startja, de a cég állítja, folyamatosan dolgoznak az induláson. Jövő nyárra ígérik a Srí Lanka-i pénzből felépített vállalkozás startját - írja a Napi.hu.
Tavaly januárban jelentek meg az interneten RonanAir álláshirdetései, utána kisebb-nagyobb intenzitással közöltek híreket az új magyar légitársaságról. A cég központja ugyan Vecsésen van, azonban az a Rohan Nanayakkara áll a projekt mögött, aki mintegy 25 éve tiszteletbeli magyar konzul Colombóban. A Srí Lanka-i üzletember magánbefektetőként áll a légitársasághoz, a magyar állam nem támogatja.
A légitársaság terve, hogy magyar központokból nehezen elérhető európai célpontokra szállítják majd az utasokat. A honlapjukon korábban Zágráb, Ljubljana, Salzburg, Marosvásárhely és Rijeka felé közlekedő járatokat ígértek, de mostanra bővült a lista. Olyan úti célokat reklámoznak, amelyek valóban kiestek eddig a legtöbb légitársaságnál. Ígérnek járatot a korzikai Ajaccióba, a görög Alexandroupoliba, Bernbe, a román tengerpartra, Constantába, a szicíliai Cagliariba, az orosz enklávé Kalinyingrádba, vagy éppen Odesszába. A magyar repterek közül három is fel van tüntetve kiindulási helyként: szállítanának Hévíz-Sármellékről, Debrecenből és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről.
portál tavaly megkereste a céget, akkor 2017 októberére ígérték a startot, de ezt végül nem tudták tartani. A legfrissebb megkeresésre azt írták, "keményen dolgoznak azon, hogy már jövő nyáron repülhessenek a RonanAir gépei". 
Az ígéret tavaly elsőre légből kapottnak tűnt, mert a Ronanair Légiközlekedési Kft.-t már 2014-ben bejegyezték, de az gyakorlatilag tőke nélküli társaság volt. A leadott 2017-es beszámolójukból viszont kiderült, hogy az évet záró adatok szerint 5,48 milliárd forintnyi saját tőkéjük van, szemben a 2016-os 1,99 millió forinttal. A napi.hu szerint itt annyiban furcsa könyvelési megoldást választottak, hogy a Srí Lanka-i székhelyű LankAir Ltd., amelynek szintén Godaliyanage Rohan Nanayakkara a tulajdonosa, leszámlázta a RonanAir Kft. alapításával kapcsolatos költségeket, összesen 21,9 millió eurót, majd ezt engedményezte Godaliyanage Rohan Nanayakkarára. Emellett a cég tőketartalékába került - ugyanebből az ügyletből - 3,55 milliárd forint. A portál kérdésére, hogy várható-e további befektetők felbukkanása, annyit közölt a RonanAir Kft., hogy "amennyiben szükséges lesz a jövőben, akkor bevonunk további tőkét is". A késlekedéssel kapcsolatban annyit válaszoltak, hogy "a légiközlekedés egy nehéz üzletág, elnökünk és cégei azonban eltökéltek abban, hogy létrehozzák ezt a magyar nemzetközi légitársaságot, amelyre Magyarország büszke lehet."
2018.10.23 10:22