egészségügy;kórházak;forráskivonás;hátország;

A bürokrácia csökkentésének jelszavával alapintézmények kerülnek a süllyesztőbe FOTÓ: NÉPSZAVA

- Róka a kórteremben

A minap esett meg az a szégyen a nagy múltú baleseti kórházban, hogy egy üres kórterembe róka költözött. Senki sem tudja, hogyan került oda és melyek voltak a szándékai. Az egyik orvos félig tréfásan megjegyezte, ha az állatnak lett volna TAJ kártyája, kivizsgálják és gyógykezelték volna. Végül is nagy erőkkel legyűrték ellenállását és állat-egészségügyi őrizetbe helyezték.

Ez a róka akár a szétzilálódó egészségügy jelképévé is válhat. Persze nem tud arról, hogy az ő róka mentalitása már régen megihlette az államot, amely az elmúlt években láthatatlanul beköltözött valamennyi kórterembe. Minden kínálkozó alkalommal, ravaszul csavart egyet a kórházak és más egészségügyi szolgáltatók működésén.

Ennek az írásnak a kereteit szétfeszítené, ha az elmúlt 6 év valamennyi kárt okozó kormányzati intézkedését számba vennénk. A magyar egészségügy mai helyzetét alulnézetből milliók ismerik. A szakemberhiányt, a kivárhatatlan váró- és előjegyzési listákat, a romló betegbiztonság tüneteit. A kórházról kórházra ingázó, kiégett „bérnővéreket”. A beszerezhetetlen korszerű rákgyógyszereket. A vagyoni, az etnikai vagy a lakóhely szerinti különbségek hatását az ellátáshoz való hozzájutás esélyeire. Az ésszerűségre és a szakmaiságra fittyel hányó, csak hatalmi szempontokat követő államosítás és a brutális forráskivonás következményeit.

Az Orbán-kormány legutóbbi döntésével azonban végképp beszántotta a magyar egészségügy szinte teljes háttér országát. Csak a mentőszolgálat és a gyógyszerügyi intézet őrizte meg önállóságát. A bürokrácia csökkentésének jelszavával olyan alapintézmények kerülnek a süllyesztőbe, mint az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat és nem utolsó sorban a betegek jogait „védő”, egyébként is már államosított szervezet.

Ma még nem tudhatjuk, hogy miként fog működni az egészségügy a felduzzasztott minisztérium és az egészségfinanszírozás rejtelmeiben járatlan államkincstár béklyójában. Sok száz ember elbocsátását tervezik, s jellemző, hogy a szakszervezetek a döntés után emelték fel szavukat a megszüntetésre ítélt intézmények védelmében. Nem tudhatjuk, hogy mi történne, ha ismeretlen vírus okozna nagy kiterjedésű járványt. Nem lesz átlátható a pénz útja a háziorvosokhoz és a szakrendelőkhöz, és azt sem tudhatjuk, hogyan születik majd döntés a gyógyszerek támogatásáról.

Az állam ravaszdi róka módján mindent megtesz azért, hogy közpénzen folytatott kommunikációval elfedje a bajokat, és hogy félrevezesse az embereket. Bérmegállapodásról szólnak a kormányzati szólamok, de még senki nem tudja, hogy kit és mennyiben fog érinteni. Az biztos, hogy szembekerülnek dolgozói csoportok: az orvosok majdnem eleget, de az ápolók alamizsnát kapnak. Ismét a már ismert fideszes technológia működik: nem azokat a megoldásokat keresik, amelyek oldanák az egészségügy feszültségeit, sokkal inkább azt nézik, hogy mi az a legkisebb összeg, amellyel még megőrizhető az ágazati béke, vagy annak legalább a látszata. Igaza van annak a nővérnek, aki az egyik lapnak adott nyilatkozatában azt mondta a béremelésről: hiszem, ha látom, hogy mennyivel több pénz érkezik a számlára. Szó sincs arról, hogy a 2016. évi béremelés január 1-ig visszamenőleges lenne, helyette mindössze 3 hónapnyi emelt bérre van esély, s több mint arcpirító, hogy a következő két évben csak november 1-től emelkednek a bérek. Nem tudjuk, hogy ezt miképpen tudták elfogadni a tárgyalásokon résztvevő - egyébként a kormányhoz roppant lojális érdekképviseletek – valószínűleg még sokáig rejtély marad.

A kormány taktikázását mutatja, hogy az egészségügy néhány nagyon fontos területe teljesen kimaradt a béremelésből és állítólag most velük kezdenek bértárgyalást. Megfeledkeztek az Országos Mentőszolgálatról, a védőnőkről, a teljes alapellátásról, valamint az informatikusokról, a fűtőkről, a sterilizálást végzőkről, azaz a kórházak műszaki, gazdasági dolgozóiról. Utóbbiakkal kapcsolatban nem zárható ki, hogy a kancelláriai rendszer bevezetésekor – amely egyébként a technikai segítő-karbantartó tevékenység centralizálását is jelenti –, sok dolgozó válik feleslegessé, és az ő elbocsátásuk révén talán jut valamennyi béremelés a maradóknak.

"Három a magyar igazság és egy a ráadás" figyelembevételével hozott döntést a kormány a főváros egészségügyi ellátásának átszervezéséről. Első körben még három sürgősségi centrum kialakításáról volt szó, majd amikor Lázár miniszter átvette a kommunikációt, már négy ilyen centrumról beszélt, mondván, hogy a negyedik majd Észak-Budán lesz a következő tervezési ciklusban. Ezzel a nyilatkozatával egyértelműen a budaiak lázongását akarja csillapítani, és a blöff határát súroló ígérvényt tett. Azt, hogy honnan teremti elő a kormány a több mint 300 milliárd forintot, ami ehhez a „grandiózus” tervnek a megvalósításához szükséges, még a beavatottak sem tudják. Nagy a valószínűsége annak, hogy a választási kampány során ezek a kormányzati döntések még mindig az ígéretek kategóriájába tartoznak majd.

A rókaképű állam pedig lesi, hol csaphat még le az egészségügy amúgy már megfélemlített és elbizonytalanított szárnyasaira.

A keresztények számára a legfontosabb eligazítást az Első parancsolat tartalmazza: „Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!” Amikor először, gyerekfejjel szembesültem ezzel az intelemmel, nem éreztem különösebb késztetést, hogy elgondolkodjam az értelmén. Ma már sokszor mérlegelem, valóban csak neki szolgálunk alázatosan? Nem fontosabbak számunkra azok, akiktől függünk, akiktől félünk, vagy akiktől szolgálataink reményében várunk valamit?…