Előfizetés

Biztonságos netezésre tanít a Telenor

Publikálás dátuma
2016.07.08. 07:17
FORRÁS: TELENOR
Interaktív biztonságos netoktatás középiskolásoknak címmel rendezvénysorozatot hirdetett a Telenor Magyarország; szakértő előadásokkal, magánéleti és iskolai szituációs gyakorlatokkal, illetve játékokkal is segítik a téma könnyebb feldolgozását. A különleges programokat a telekommunikációs vállalat önkéntes szakemberei, a Momentán Társulat színészei, a Tanárblog szerkesztői, valamint pedagógusok bevonásával szervezték.

A világhálón való időtöltés egyre nagyobb szereppel bír a fiatalabb generáció életében, ezért elengedhetetlenül fontos, hogy tudatosan, biztonságosan használják az internetet. A Telenor ezt felismerve hirdette meg májusban és júniusban „Interaktív biztonságos netoktatás középiskolásoknak” című rendezvénysorozatát.

„A középiskolás korosztály figyelmét egészen másképp kell megragadni, mint a kisebbekét. Ezért számukra igyekeztünk egy új formát találni a tudatos és biztonságos internethasználat készségeinek átadására és fejlesztésére. Az általunk ismert legjobb szakértőket vontuk be a munkába, abban a reményben, hogy az interaktív forma a profi színészekkel együtt el fogja nyerni ennek a korosztálynak tetszését is, és a diákok kézzelfogható, a későbbiekben is hasznosítható tudással térhetnek haza az előadásokról” – mondta el Kutas István, a Telenor Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója.

A Telenor Hipersuli már korábban is sokat tett azért, hogy a gyerekek és a tinédzserek felelősségteljesen élvezhessék a modern technológiák előnyeit. Most olyan témák is napvilágra kerültek, mint hogy milyen nyomot hagynak maguk után a digitális térben, hogyan élhetnek tudatosan az internet adta lehetőségekkel, és milyen tartalmak megosztását kell kerülni az egyes élethelyzetekben, amelyek a másik félre nézve sértőek, etikátlanok lehetnek. Legyen szó a másik fotójának engedély nélküli feltöltéséről, a lejárató blogbejegyzésekről, vagy éppen a trágár kommentek írásáról.

Az előadások alkalmával a résztvevőket kiscsoportokba osztották, és csapatonként több állomást kellett teljesíteniük. Volt internetbiztonsági totó, digitális lábnyomszámítás és nyomozás is, amely során a diákoknak minél több információt kellett gyűjteniük egy adott emberről a nyilvánosan elérhető adatok alapján. A Momentán Társulat által vezetett improvizációs előadások pedig magánéleti és iskolai szituációs gyakorlatokkal segítették a gyerekek negatív élményeinek, illetve tapasztalatainak a feldolgozását.

A kultúra segít a hátrányok leküzdésében

Publikálás dátuma
2016.07.08. 07:16
FORRÁS: K&H
Képzett munkaerő, fejlett szociális készségek, kulturális ismeretek – ideálisan így nézne ki egy társadalom. Ennek megalapozásához elengedhetetlen a minél élménydúsabb gyermekkor, amely bővelkedik kulturális ingerekben, élményekben is. Ehhez kíván hozzájárulni a K&H a hátrányos helyzetűekért programja is, amely az idei tanévben 1150 gyereknek tette ezt elérhetővé.

Az iskolák szerepe elengedhetetlen a jövő társadalmának nevelésében. A városokban, nagyobb településeken a gyerekek számos sportot kipróbálhatnak, idegen nyelvet tanulhatnak, különböző képzőművészeti szakkörökre járhatnak. Egészen más a helyzet azonban a hátrányos helyzetű régiókban fekvő településeken, ahol erre nincs lehetőség.

Az általános iskolák saját költségvetésükből nem tudnak többféle szakkört finanszírozni, se tanulmányi vagy kulturális kirándulásokat szervezni. Így az itt élők sokszor nem is jutnak el gyermekkorukban kulturális intézményekbe, a színház világa ismeretlen számukra.

„Rendkívül fontos, hogy az elmaradottabb régiókban élő gyerekeket is motiváljuk a tanulásra, a kultúra és a sport szeretetére. A pozitív jövőkép, a felemelkedés útja sokuk számára ismeretlen fogalom, pedig rengeteg tehetséges fiatal él ezekben a régiókban. Ezért döntöttünk úgy tavaly, hogy a a K&H a hátrányos helyzetűekért program részeként anyagi támogatással segítjük a kulturális iskolai programok megvalósulását” – mondta Kuruc Péter, a K&H Biztosító életbiztosítási és saját értékesítési csatornák divíziójának vezetője.

„A kultúra valamennyi területe, a művészetek sajátos formanyelve elvarázsolja a befogadóját. Mérések igazolják azt a tapasztalatunkat, hogy elsősorban a zenei és a színházi előadások segíthetik a hátrányok csökkentését nem csak kulturális téren, hanem az életmód, az életminőség szempontjából is” – érvelt Tibori Timea szociológus.

A biztosító jóvoltából a 2015/2016-os tanévben 1150 gyereknek nyílt lehetősége részt venni 22 kulturális programon. A Budapesten, Pécsett, Miskolcon, Szarvason, Szerencsen, Mátészalkán, Nyíradonyban megtartott előadásokon a gyerekek uzsonnáscsomagot is kaptak, valamint kis városnézés keretében a településekkel is megismerkedhettek.

„A mátészalkai színházlátogatás felejthetetlen élmény marad diákjaink számára. Többségük még soha nem volt színházban. A városnézés is különleges programnak számított azon tanulóink számára, akik alig lépték még át a településük határát” – mondta Bagoly Béláné, a nyírábrányi Ábrányi Emil Általános Iskola pedagógusa.

Magyarország gyerekszemmel

Mitől gyerekbarát egy település a leginkább érintettek szerint? Erre a kérdésre kereste a választ közös kutatásában az UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány és a GfK Hungária. A személyes, fókuszcsoportos beszélgetésekből és egy online kérdőívből álló kutatás során 10-18 éves gyerekek, fiatalok mondták el véleményüket arról, mi zajlik településükön, mik azok, amiket szeretnek és melyek azok a dolgok, amiken javítani kellene.

Az eredményeket ismertető csütörtöki sajtótájékoztatón elhangzott: a "gyerekbarát" szó hallatán a megkérdezettek elsősorban olyan helyekre gondolnak, ahol jól érzik magukat, ilyen például a sportpálya, park, bevásárlóközpont, játszótér. Elmondták azt is, sokszor tapasztalták, hogy a hivatalokban, közösségi terekben, közintézményekben nem igazán vannak tekintettel a gyerekekre, a legmeghatározóbb élmény számukra az unalom és a várakozás. Egy közintézmény jelent kivételt: a könyvtár, melynek kapcsán csak pozitív élményekről számoltak be a gyerekek.

Nagyon sokan említették a biztonságot, mint az egyik legfontosabb értéket. A kutatás során kiderült az is, hogy az életkor növekedésével együtt nő a gyerekek tudatossága a véleménynyilvánítás terén, s a lányok rendszerint aktívabbak, mint a fiúk.

Szóba került az UNICEF Gyerekbarát Település programja is, amit idén hirdettek meg másodszor. A Gyerekbarát Település címet évente három olyan település nyerheti el, ahol a gyerekek jogait kiemelt kérdésként kezelik. Tavaly Cigánd, Hódmezővásárhely és Óbuda önkormányzata nyert. Danks Emese, az alapítvány ügyvezető igazgatója elmondta: kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a nyertesek a jövőben is szem előtt tartsák a kitűzött célokat. Idén a pályázatokat legkésőbb július 24-ig lehet beküldeni.