Ez a döntés nemcsak kapkodásra enged következtetni, hanem egy rendkívül káros, múltbanéző szemléletre is. A földrajz elleni támadás ugyanis pontosan a modernizációt veszi célba. Ha szükség van valamire, az éppen a földrajznak, mint tantárgytípusnak az elterjesztése, és nem a visszaszorítása.
A magyar iskolákban ma tanított tantárgyak rendszere a 19. század végén alakult ki, és azóta nem sokat változott, sajnos. Már akkor sem számított igazán modernnek, mert az akadémiai osztályok struktúráját másolta le, de csak körülbelül ötven év múlva, elsősorban a kiváló olasz pedagógus, Maria Montessori munkássága következtében vált világszerte elfogadott igazsággá, hogy helytelen az iskolai tantárgyakat lekicsinyített tudományoknak tekinteni. Ez a szemlélet nálunk nagyon lassan tud csak teret nyerni, pedig olyan, baloldali liberálisnak igazán nem nevezhető pedagógusok is kiálltak a komplex tárgyak rendszere mellett, mint az író Németh László, aki a háború után egy ideig középiskolai tanárként dolgozott Hódmezővásárhelyen.
Miért? Mert a tantárgy nem zanzásított tudomány, hanem a diákot fejlesztő, őt a tudás világába bevezető út, módszer, eljárás. Reménytelen vállalkozás akár a négyéves, akár a nyolcéves középiskolában átfogó képet adni egy-egy tudományágról, legyen az a matematika, a biológia, a történelem vagy a művészettörténet, az irodalom, a nyelvészet, bármi. A matematika tanítása valahol a másodfokú egyenletek és az integrálszámítás magasságában megáll. Az irodalom csak mazsolázgat a nagyszerű művek közül, ezrével maradnak ki a tananyagból csodálatos alkotások. (Ha valaki, hát Shakespeare igazán méltó volna arra, hogy minden drámáját tanítsuk, ehelyett megelégszünk a Hamlet, a Rómeó és Júlia és esetleg a Vihar vagy a Lear király ismertetésével. Nem törekszünk tudományos teljességre, mert az lehetetlen.) Ha viszont nem a tudományból, hanem a diákból indulunk ki, akkor nyilvánvaló: komplex tárgyakra van szükség, amelyek különböző tudományágak anyagára épülve, a fejlődő személyiség igényeihez igazodva segítik a fiatal személyiség kibontakozását, kreativitásának erősödését, széleskörű tájékozódását.