Velence;Kusturica;nemzetközi filmfesztivál;Arany Oroszlán díj;Wenders;

2016-08-01 07:45:00

Jackie Kennedyből film lett

A világ legnagyobb múltú nemzetközi filmfesztiválján, Velencében húsz játékfilm küzd meg augusztus végétől az Arany Oroszlánért. Az új utakat kereső, független filmek szemléjének kiemelt részeként az idén már harmadik alkalommal fut párhuzamosan a Velencei Napok versenyprogramja, amelyen a női alkotók és az elsőfilmesek állnak a figyelem középpontjában. Bemutatkoznak a LUX-díj döntősei is, Velence partnerségre lép a kínai Nemzetközi Selyemút Filmfesztivállal. Magyar film nem szerepel egyik programban sem.

Várhatóan nagy verseny alakul ki az idén Velencében augusztus 31. és szeptember 10 között, a kilenctagú nemzetközi zsűri elnöke az angol Sam Mendes, aki az Amerikai szépségért kapott Oscart, de a világ a James Bond-féle Skyfall-ról ismeri. Olyan nagy nevek küzdenek meg a díjakért, köztük az Arany Oroszlánért, mint Terrence Malick, Wim Wenders, Francois Ozon, Danis Villeneuve és Emir Kusturica.

A napokban Rómában nyilvánosságra hozott program a jelent érinti, ám bizonyos szűrőn keresztül. Az alkotók a létezés nagy kérdéseit veszik nagyító alá, ellépve a mindennapok brutális valóságától. A magasabb szintű látásmód a filmek műfaji sokféleségével párosul. Irodalmi adaptációval érkezik a Lidóra Wim Wenders 3D-ben. Ő volt a az egyik első a művészfilmesek között, aki már évekkel ezelőtt dolgozott ezzel az amerikai akciófilmekben meghonosított filmtechnikával a Pina Bauschról szóló táncfilmben.

The Beautiful Days of Aranjuez (Aranjuezi szép napok) című filmjének irodalmi alapja Peter Handke színdarabja. Irodalmi feldolgozás az Egy asszony élete is a versenyben, az ismert Maupassant-regényt tette át vászonra Stéphane Brizé. Austin Wright-regényből rendezte filmjét Tom Ford Nocturnal Animals címmel.

Denis Villeneuve kanadai rendező legutóbb a Sicario című thrillerével aratott nagy nemzetközi sikert, akkorát, hogy most ő fogja megrendezni a kultikus Szárnyas fejvadász második részét. Velencében az Arrival című sci-fivel van jelen, amely az előzetes szerint „Spielberg és Malick keveréke”. A közelmúlt nagy drámáját idézi fel Andrei Konchalovsky (vagy oroszul: Andrej Koncsalovszkij) Paradise (Mennyország) című munkája, amely a holokauszt idején játszódik.

Ugyancsak a közelmúltból merít témát Pablo Lorrain a Jackie című filmjéhez, amelyben Kennedy elnök feleségét, Jackie-t Natalie Portman alakítja. Összeurópai western is szerepel a versenyben, Martin Koolhoven holland-német-belga-francia-angol-svéd koprodukcióban (!) forgatta Brimstone című filmjét. Az olaszok két fiatalokról szóló történettel és egy dokumentumfilmmel versenyeznek.

A hazai mozikban rég nem láttunk Kusturica-filmet, Velencében most az Arany Oroszlánért versenyez az On the Milky Way (A Tejúton) című munkájával. Ez kisfilmjén alapul, amellyel három éve szerepelt Velencében a Words with Gods (Szavak istennel) szkeccsfilm egyik rendezőjeként. Munkáival mindig óriási vitákat kavar Terrence Malick kultrendező, alighanem most sem lesz másként a Voyage of Time (Időutazás) című nagyszabású világmindenség-viziójával, amely az univerzum teremtését idézi fel a vásznon.

A virtuóznak ígérkező látványosság főszereplője Cate Blanchette. Francois Ozon filmjéről nem sokat lehet tudni, csupán annyit, Frantz a címe és Pierre Niney a főszereplője, akit az Yves Saint Laurent című film címszereplőjeként ismert meg a néző. A fő versenyben mindössze egyetlen elsőfilmes szerepel, Chrisopher Murray. Rajta kívül az elsőfilmesek a Velencei Napok versenyében kaptak kiemelt szerepet. Murray egy chilei bányában forgatta El Cristo Ciego című filmjét, amelynek ihletője Pasolini, főhőse egy nyomorék férfi, aki maga Krisztus.

Paolo Sorrentino filmjét (Az ifjú pápa – 1.-2. epizód) versenyen kívül mutatják be, akárcsak az osztrákok fenegyereke, Ulrich Seidl „erős gyomrú nézőknek” való Safariját.

Velence a fesztiválra új mozit avat: Mozi a kertben címmel külön programot is kínál hozzá, benne a koreai Kim Ki-duk The Net (A háló) című filmjét. Az európai film az egyetemes filmművészet két, július elején elhunyt nagysága előtt tiszteleg majd Velencében: az amerikai Michael Cimino és az iráni Abbas Kiarosztami életművére emlékeznek. A zárófilmet nagy durranásnak szánják: A hét mesterlövész remake-jével ér véget a fesztivál. Akkor Charles Bronson volt a sztár, most Denzel Washington látható a főszerepben.

Három éve Velence különlegessége egy fiatal szekció, a Velencei Napok. A korábban önálló filmversenyként létező Velencei Napok az idén harmadszor lép elő a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál szerves részeként. Önálló programja ezúttal a női kreativitás és az elsőfilmesek jegyében zajlik majd. Húsz nemzetet képvisel a 11 versenyfilm, amelyet egy 28 tagú fiatal filmbarát zsűri értékel, s ítéli oda Velencei Napok Díjat.

A The War Show (Háborús show) című nyitófilm, egy dán és egy szír rendező dokumentumfilmje adja meg az alaphangot. Egy fiatal szír csoport csatlakozik a forradalomhoz, a háborús pokol közepén készült videonapló róluk, a sorsukról szól. A 11 versenydarab közül hét képviseli a női kreativitást, ahogy a program szervezői fogalmaznak. Ugyancsak hét első filmes rendező mutatkozik be. Ezek teljes joggal versengenek a Velencei Nemzetközi Film Fesztivál legjobb elsőfilmesének járó Luigi De Laurentiis-díjért.

A versenyben van fiatalokról szóló izlandi-dán mozi, francia táncfilm Juliette Binoche-sal a főszerepben, horvát-dán családi dráma, svéd történelmi film, ausztrál thriller, kolumbiai western és mianmari-tajvani-kínai-francia-német korprodukciós road-movie. Ahogy a fő versenyben, ebben a programban sem kapott helyet magyar mű, s kelet-európai is elvétve.

Velencében mutatkoznak be a LUX-díj idei döntősei is. Az Európai Parlament által meghirdetett, az európai filmek népszerűsítésére és erősítésére szolgáló verseny utolsó szakaszához ért: megvan a három döntős film, egyikük kapja meg a LUX-díjat novemberben, a strasbourgi díjátadó ünnepségen. Velencében most bemutatják Layla Bouzid: As I Open My Eyes (Amint kinyitom a szemem) című menekült témával foglalkozó filmjét, Claude Barras My Life as a Courgette című animációját, valamint a német Maren Ade fekete komédiáját, a Toni Erdmannt. Ez utóbbi az idén Cannes-ban óriási kritikai sikert aratott, de semmiféle díjban nem részesült. Azt a kérdést veti fel, hogyan tudják az emberek fenntartani mindennapjaikban a humanitást egy dehumanizált gazdasági közegben.

Az események között most fontos helyet kap a kínai kapcsolat építése. A Velencei Napok és a fesztiválon működő Kínai Film Fórum harmadik éve rendez közös eseményeket, találkozókat kínai és európai művészek között, új, akár közös filmtervek érdekében. Idei újdonság: Velence sok száz év múltán ismét rálép a Selyemútra: az őszi bejelentés szerint a velencei fesztivál partnerségre lép a Selyemút Nemzetközi Filmfesztivállal.