90 nap alatt a Föld körül

Publikálás dátuma
2016.08.06. 07:58
Fa Nándor a Spirit of Hungary vitorlással mindenre felkészülten várja a nagy kihívást FORRÁS: MIXPRESS (részlet)
Húszéves szünet után ismét versenybe száll Fa Nándor a Vendée Globe kikötés nélküli földkerülő vitorlásversenyen, amit a szakértők a legnehezebben teljesíthető egyszemélyes óceáni kihívásnak tekintenek. A tapasztalt magyar hajós 12 nap alatt teljesítette az Amerika és Európa közötti egyéni kvalifikációt, a november 6-án a francia partoktól induló versenyt három hónap alatt szeretné végig hajózni.
Fa Nándor FOTÓ: MTI/BODNÁR BOGLÁRKA

Fa Nándor FOTÓ: MTI/BODNÁR BOGLÁRKA

Harmadszor is elindul a legnehezebb földkörüli szóló vitorlásversenyen Fa Nándor, aki először 1992-93-ban teljesítette sikerrel a távot, amikor ötödikként ért célba a francia Les Sables d'Olonne kikötőjében. A négyévente megrendezett megmérettetésbe csak a legjobb vitorlázók mernek belevágni, de a technika és a szerencse még így is közbeszólhat. A magyar versenyző második kísérletét épp technikai gondok sorozata miatt volt kénytelen feladni, most azonban biztos benne, hogy 2014-ben vízre tett, jelentős részben saját tervezésű és építésű hajójával, a Spirit of Hungary (magyar szellem) nevű vitorlással mindenre felkészülten várja a nagy kihívást.

Az óceán egy másik világ, ahol megváltozik az ember gondolkodása – magyarázta, hogy miért feledkezett meg a kvalifikációs úton, egy nappal a Newportból való indulás után a születésnapjáról. A felkészülésben néhány napos szünetet tartva épp Magyarországon tartózkodó hajós a Népszavának úgy fogalmazott, hogy az időjárásnak kiszolgáltatva az a világ, aminek része az ilyenkor megszokott köszöntgetés, teljesen kikopik az emberből. Ez magyarázza azt is, hogy miért fordul az ókori bölcsekhez, hiszen első földkörüli útján Plutarkhoszt olvasott, most pedig Szokratész filozófiájában mélyed el, ha az elemek engedik. A különbség csak az, hogy ma már nem könyvet visz magával, hanem a tabletjére töltötte fel az olvasnivalót.

Lapunk kérdésére, hogy mekkora része van a legnagyobb sikerek utáni nosztalgiának a mostani indulásban, a 63 éves sportember nevetve azt felelte, rengeteg. Elmondása szerint minden alkalommal elfogja a nosztalgia, amikor a mostani hajójától a francia kikötőben mindössze 10 méterre horgonyzó korábbi vitorlását, a Budapestet meglátja, vagy rálép a fedélzetére, ahol még most is sok részletben felfedezi a keze nyomát. A hajót egy francia versenyző vette meg tőle, majd háromszor is sikerrel végigment vele Vendee Globe versenyeken, de ma már csak oktatásra használják.

A legkeményebb tengeri szólóvitorlázók egyébként is bárhol örömmel fogadják egymást, a „csapat” utáni nosztalgia is benne van a mostani indulásban – tette hozzá. A júliusi kvalifikációs óceán-átkelés után például a szélcsend miatt nem tudott azonnal behajózni Les Sables d'Olonne-ba, egy közeli kikötőt vett célba, ahol csak két ember integetett neki, mindkettő régi Vendée Globe versenyző, egyikükkel a 92-es földkerülés óta ismerik egymást és most is közös indulásra készülnek.

FORRÁS: MIXPRESS

FORRÁS: MIXPRESS

Az első szóló verseny óta eltelt majd negyedszázadban nemcsak Fa Nándor lett bölcsebb, hanem a technika is rengeteget változott ebben a sportágban. Szerinte azért is jó, hogy ebben a korban ismét rajthoz áll, mert most képes ötvözni a tudományos ismereteit az ösztöneivel és gyakorlati tapasztalataival. Úgy látja, a digitális tudás jelentős előny, de azért még mindig kimegy a fedélzetre, hogy megnézze a felhők alakját és állását, mert a természetben szerzett tapasztalatai alapján pontosabban ki tudja számítani, mikor kell felhúzni a vitorlát, míg a fiatalok szerinte teljesen a technikára hagyatkoznak és ez nem feltétlen előny a számukra.

Annyit azért bevallott, hogy a novemberi rajtig fizikailag még javulnia kellene, mert a laikus feltételezéssel szemben ezek a mai hajók sokkal „munkásabbak”, mint a néhány évtizeddel ezelőttiek: több lett a vitorla, és ezek háromszor annyi energiát igényelnek, folyton csörlőzni kell őket le és fel. A sebességgel és a sebességért folytatott küzdelem eredményeként ma a versenyhajók 40 százalékkal gyorsabbak, mint amikor először versenyzett. 1993-ban 128 nap után ért partot, ma azzal számol, hogy 90 nap alatt megteheti az utat a Föld körül.

A Spirit of Hungary jó és biztonságos hajó, amivel az erős középmezőnyben látja a helyét Fa Nándor, de azt mondja, bármi megtörténhet bárkivel egy ilyen úton. A gyorsabb vitorlásokba rengeteg pénzt öltek a szponzorok, ezért aztán a rajtuk versenyzők is sokkal több kockázatot vállalnak majd, ami kiszámíthatatlanná teszi az eredményeket. Ő csak annyit tervez kockáztatni, amennyi ahhoz kell, hogy a hajó és az ő tudása szerinti maximumot kihozza, egyébként pedig a verseny minden pillanatát meg akarja élni, minden porcikájában, hiszen tudja, hogy ez az utolsó földkörüli kihívás, amit vállal.

A tudása és a technika változásai mellett arra külön kell majd figyelnie, hogy az óceánok is nagy átalakuláson mentek keresztül. Látványosan több a bálna, a hatalmas testű állatokkal való találkozástól pedig minden hajós tart, mint ahogy egyre több az uszadék, akár a konténernyi méretű emberi szemét is a vizeken, amelyek komoly, akár végzetes sérüléseket képesek okozni a hajókon. Ezért fejlesztette ki a világon elsőként, hogy le lehet cserélni a vitorlása orrát menet közben, beépített egy biztonsági csapot, ami nem engedi, hogy eltörjön a kormány, de hangsúlyozza, hogy még ezek mellett is kell majd a szerencse, hogy sikerrel menjen végig a Vendee Globe útvonalán.

Fa Nándor a jövő héttől ismét a verseny rajt- és célállomásán, a francia kikötőben készül tovább, mert a „vitorlázáshoz a legjobb edzés a vitorlázás”, ráadásul nála jobb társakkal akar kihajózni, hogy tanulhasson tőlük még a rajt előtt is. Az örökifjak így csinálják.

Pukki sokkolta a Herthát

Publikálás dátuma
2016.08.06. 07:57
Dárdai Pál FOTÓ: EURPRESS/GETTY IMAGES
Váratlanul búcsúra kényszerült a labdarúgó Európa Liga harmadik selejtezőfordulójában a Hertha BSC, miután a hazai 1-0-s győzelem után a koppenhágai visszavágón csütörtök este befejeződött mérkőzésen 3-1-re kikapott a Bröndbytől. A dánok mindhárom gólját a finn válogatott Teemu Pukki szerezte.

Dárdai Pál együttese számára váratlanul rövid lett az idei európai kupakaland. A magyar szakvezető által irányított berliniek a Bundesligában általános meglepetésre sokáig versenyben voltak a Bajnokok Ligája-indulásért, végül az elrontott bajnoki hajrá következtében a második számú európai kupasorozat jutott nekik. Most ismét mindenkit megleptek, csak ellenkező előjellel…

„Rosszul kezdtünk, már a testbeszédünk sem volt jó – mondta a lefújás után a magyar szakember. – Felkészültünk, hogy agresszív, kemény ellenféllel találkozunk, megbeszéltük, mindenki felvállalja a párharcokat, ebből azonban semmi sem valósult meg a pályán. Ha valaki azt gondolta volna, hogy a Bajnokok Ligájában van a helyünk, akkor most megkapta a választ, miért nem vagyunk ott.”

A Sport Bild című német lap nem kíméli Dárdai csapatát, elemzésében azt írja, hogy a tavasszal elkezdődött zuhanórepülést nem sikerült megállítani, most érte el a mélypontot a Hertha, amelynek nagyon sok gondja lesz az augusztus 26-án kezdődő bajnokságban.

Szerző
Témák
Hertha BSC Pukki

NB I - Foci Rió árnyékában

A temérdek sporteseményt kínáló ötkarikás játékok mellett sincsen leállás a magyar labdarúgás élvonalában, szombaton és vasárnap a negyedik forduló mérkőzéseit rendezik az NB I-ben.

 Az előző játéknapon hatszor eredményes Fradi Tolnában, a Paks vendégeként hosszabbíthatja meg hibátlan mérlegét. A DVTK ellen hálóba találó Emir Dilaver a paksi meccsel kapcsolatban nyilatkozott a Fradi honlapjának. „A Paks ellen mindig nehéz meccset játszunk, nagyon stabil a védelmük. Védekezésben javulnunk kell, mert bár a Diósgyőr ellen összességében remek meccset játszottunk, két gólt kaptunk. Pakson nem szeretnénk egyet sem.”

A diósgyőriek a Honvéd ellenében feledtetnék a fájó kudarcot. „Mindenki azon lesz, hogy ezt a csorbát kiköszörüljük.” – mondta el a találkozó felvezetésképpen a DVTK trénere, Horváth Ferenc. A kispestiek mestere, Marco Rossi elsősorban abból merítene, hogy a fővárosiak tavaly győzni tudtak a borsodi városban.

Patinás rangadóval zárul a szombati program, hiszen 20.30-tól a Vasas és az Újpest részvételével budapesti presztízscsata helyszíne lesz az Illovszky-stadion. Az előző szezonban a kiesés rémétől fenyegetett angyalföldiek egyelőre várakozáson felül teljesítenek, a lilákkal szemben a negyedik sikerükre hajtanak.

A három, egy időben kezdődő vasárnapi párharc közül Gyirmóton pikáns meccsre van kilátás, hiszen az Európa-ligától csütörtök este búcsúzó Videoton a bajnokságban nyeretlen, míg az újonc vendéglátó legutóbb 4-0-ra kapott ki Debrecenben. A Loki a másik új belépő, a Mezőkövesd otthonában folytatja, Dunaújvárosban pedig MTK-Haladás találkozót rendeznek. A szombat esti rangadón kívül mindkét napon 18 órától kezdenek a csapatok.

Szerző