KÖZGÉP;Simicska Lajos;Közgép Zrt.;

2016-09-06 07:23:00

Nyerhet a Közgép

Versenytársaihoz képest egyharmaddal kevesebbért építené meg az M4-es autópályának a magyar-román országhatártól Berettyóújfaluig tartó 27 kilométeres szakaszát és az arra eső műtárgyakat a Közgép és partnere, az olasz Itinera cég.

A Világgazdaság birtokába került adatok szerint ugyanis a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép és az Itinera párosának ajánlata 58 milliárd forintról szólt. A következő legalacsonyabb árat az utóbbi idők legtöbb beruházását elvivő, Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd konzorcium tette, a magyar hármas csaknem 83 milliárd forintért (!) vállalná a munkát, a francia tulajdonú Colas Hugária és a Colas Közlekedés Építő 84 milliárdért, a szlovák és a cseh cégekkel (Doprostav, Subterra) együtt pályázó út- és vasútépítéssel is foglalkozó lábatlani Dömper Kft. pedig 87 milliárd forintért építené meg az M4-es autópálya keleti végét - írta a Világgazdaság.

A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép a pozícióját azzal is erősítette, hogy Olaszország második legnagyobb autópálya-üzemeltetőjének számító Gruppo Gavio-hoz tartozó, ingatlanfejlesztéssel és építőipari szolgáltatásokkal foglalkozó cégével alkotott konzorciumot. Az Itinera 2900 munkavállalót foglalkoztat, tavalyi árbevétel pedig elérte a 719 millió eurót. A társaság portfóliójában szerepel közút-, vasút- és vasútialagút-, valamint gátépítés is szerepel, de az utóbbi időben a magasépítésben is megjelent.

A Gruppo Gavio a Rómában és Torinóban is székhellyel rendelkező csoport Olaszországban 1460 kilométer autópályát üzemeltet - ez a teljes olaszországi sztrádahálózat 18 százaléka.

Az olasz cég a régióban például Romániában is jelen van, ahol a kartellvizsgálattal is megregulázott útépítési piacon több beruházásban is részt vett.

Az ajánlati ár alapján a Közgép-Itinera konzorcium lenne a legesélyesebb, a nemrég módosított közbeszerzési törvény szerint azonban nem feltétlenül a legjobb árajánlatot benyújtót kell kihozni nyertesként, hanem az összességében legjobb ajánlattevőt.

A Közgép-Itinera azonban pontozásos versenyben a második legnagyobb súllyal (20 százalékkal) szereplő környezetterhelési értékben is a legjobb ajánlatot tette. Ennél a szempontnál kell az ajánlattevőnek kifejteni, hogy a beruházás helyszínéhez képest hol helyezkedik el az aszfaltkeverő, de az egyéb szén-monoxid-terhelést - például a szállító járművek környezetterhelését - is itt kell a pályázóknak bemutatniuk. Ahogyan az ajánlati árnál, úgy ennél a szempontnál is a Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd követte a Közgép-Itinera kettőst.