Forma-1;Maláj Nagydíj;újraaszfaltozott pálya;

2016-09-30 07:50:00

Malajziában folytatódik a hajsza

A hétvégén sorra kerülő Forma-1-es Maláj Nagydíj visszatér oda, ahol az ország és a versenysorozat közös története elindult. A futamot 1999 és 2000 után újra októberben rendezik, ráadásul egy újraaszfaltozott, megújuló pályán. Az egzotikus helyszínen az előző szezonban meglepetésdiadal született, ezúttal azonban a Mercedes újabb hegemóniája a legvalószínűbb.

Kettő héttel Szingapúr után egy újabb embert próbáló helyszínen, Sepangban erőltetett menet kezdődik. A szeszélyes trópusi időjáráson kívül a sokszor elviselhetetlenül magas hőmérséklettel és páratartalommal járó megmérettetés csak egy a négy, októberi viadal közül: Malajzia után a mezőny repül tovább Japánba, majd az Egyesült Államokba és Mexikóba. S ezzel még nincs vége…

Malajziában – a Hungaroringhez hasonlóan – teljesen új aszfaltréteg várja a mezőnyt, az újdonság varázsa azonban nem merül ki ennyiben. Noha a versenypályát üzemeltetők a nyomvonalon nem módosítottak, a 15-ből kilenc kanyarban a szintkülönbségek eltüntetésén dolgoztak, illetve egyes fordulók dőlésszöge változott.

A módosításoktól a maláj helyszínen gyakorta előforduló, monszunszerűen lezúduló csapadékvíz hatékonyabb elvezetését, s jobb előzési lehetőségeket várnak a szervezők. Razlan Razali, a pálya igazgatója egy interjúban azt mondta, a pilótáknak olyan élmény lesz a sepangi körözés, mintha egy teljesen új helyszínre érkeznének meg.

Az utóbbi hetekben háromból háromszor győztes Nico Rosberg nyolcpontnyi előnnyel várja a vasárnapi megmérettetést. „Hihetetlen helyzet egy versenyző szempontjából, hogy minden hétvégének győzelmi eséllyel vághat neki. Ezt nem veszem természetesnek. Szeretnék jó versenyt futni, s kiélvezni a pillanatot” – osztotta meg várakozásait a sportág hivatalos honlapjával a német.

A listavezető pozíciót Szingapúrban elveszítő, háromszoros világelső Lewis Hamiltont a korábbi futamokon több nehézség hátráltatta. „Fogalmam sincs, mikor tér vissza újra a korábbi lendület. Hat verseny maradt a szezonból, nekem mindenhol a legjobbamat kell nyújtanom – sportemberként ez a legtöbb, amit tehetek. Sepang az első lehetőségem…”

Rosbergnek és Hamiltonnak már a rajtnál nagyon kell figyelnie. Az idény végéhez közeledve a felek harmadik éve tartó rivalizálását a maláj hétvégén az újabb konstruktőri elsőségét bebiztosító Mercedes kuplungproblémája is eldöntheti. Az évad során több rossz indulást eredményező alkatrészről Toto Wolff Mercedes-sportigazgató azt mondta, az idén már nem végeznek módosítást rajta, így az éllovasok akár több pozíciót is veszíthetnek.

Malajziában a McLarent vezető brit világbajnok, Jenson Button pályafutása mérföldkőhöz érkezik. A szezon végén – tervei szerint csak átmenetileg – visszavonuló brit a 300. nagydíjrajtjára készül, egyúttal arra, hogy feliratkozzon két korábbi versenytársa, a 322 rajt után visszavonuló Rubens Barrichello és a hétszeres bajnok, F1-es versenyen 306-szor elinduló Michael Schumacher mögé a vonatkozó rangsorban.

A versenyhétvége programját – így a magyar idő szerint szombaton 11 órakor kezdődő időmérőt és a vasárnap 9 órakor elrajtoló futamot is – az M4 élőben közvetíti.

 Korábbi visszatérés?
A Nemzetközi Autómobil Szövetség a napokban közölte a 2017-es F1-es versenynaptár előzetes tervezetét. Az új helyszínnel nem bővülő, jóváhagyásra váró naptár szerint a következő idény március 26-án, Ausztráliában kezdődne, s november végéig tartana.
Érdekesség, hogy a Maláj Nagydíjat jövőre felcserélnék a Szingapúri futammal, így már szeptemberben megrendeznék, míg a Magyar Nagydíjat ezúttal is júliusban, a hazai rendezésű vizes-vb heteire tervezik.
Majdnem bajnokavatás elsőre
A világbajnoki sorozat először 1999-ben látogatott el Malajziába, a debütálás pedig több szempontból emlékezetes volt. Lábtörését követő többhetes kihagyás után, Sepangban tért vissza az akkor Ferrarit vezető Michael Schumacher, aki az első helyről indult, ám a futamon átengedte az elsőséget a távollétében világbajnoki címért küzdő csapattársának, Eddie Irvine-nak.
Schumacher szenzációs versenyzéssel tartotta maga mögött ír társa riválisát, a McLarent vezető, címvédő Mika Häkkinent, a verseny után azonban bombaként robbant a hír: a szabálytalan terelőszárnyak miatt diszkvalifikálták mindkét Ferrarit! A pontjait elveszítő Irvine előtt így Häkkinen behozhatatlan előnyre tett szert a vb-pontverseny élén a szezonzáró Japán Nagydíj előtt.
Végül a második bajnokságát mégis Suzukában, a pályán biztosította be a finn, miután az olaszok fellebbezését követően Irvine és Schumacher is megtarthatta helyezését.