A tárca sajtóértekezletén arról az eddig nem ismert, mintegy másfél órás videofelvételről számoltak be, amelyet lengyel források szerint 2010. április 10-én este az oroszországi Szmolenszkben rögzítettek, és amelyen az Európai Tanács jelenlegi lengyel elnöke, valamint a jelenlegi orosz elnök mellett Szergej Sojgu, az orosz rendkívüli helyzetek minisztériumának volt vezetője, mai nemzetvédelmi miniszter, valamint Dmitrij Medvegyev akkori orosz elnök által a katasztrófa napján felállított állami vizsgálóbizottság tagjai is szerepelnek.
A csütörtöki sajtóértekezleten elhangzottak szerint a videón a jelenlévő orosz tisztségviselők, "akik már megismerkedtek a katasztrófa helyszíni elemzésével, valamint a rögzített hanganyaggal", olyan képet festenek az akkor bekövetkezett eseménysorról, amely ellentétben áll a katasztrófát vizsgáló orosz és lengyel bizottság zárójelentéseivel.
Az orosz Államközi Légügyi Bizottság (MAK) 2011 januárjában közzétett zárójelentése a lengyel pilótákra hárította a katasztrófáért a teljes felelősséget. A 2011 augusztusában nyilvánosságra hozott, Jerzy Miller akkori belügyminiszter vezette bizottság által készített lengyel jelentés viszont az orosz légiirányítók hibáira is rámutatott.
Mindkét jelentés szerint a lengyel elnöki repülőgép sűrű ködben, leszállás közben egy nyírfának ütközve felborult, és így zuhant le.
Az új videofelvétel jelentősége abban áll, hogy Tusk nem tájékoztatta a lengyel ügyészséget a beszélgetésről, s ezzel "ártott a katasztrófához vezető okok felderítésének" - áll a sajtóértekezleten felolvasott közleményben. A nemzetvédelmi tárca képviselője a sajtóértekezleten nem tett említést arról, hogy ki készítette a szóban forgó felvételt és az hogyan került a kezükbe. Mindazonáltal leszögezte, hogy a felvétel közzétehető, mivel nem szerepel rajta semmi, ami titkosításra adna okot.
A rögzített beszélgetésről már szerdán említést tett Antoni Macierewicz lengyel nemzetvédelmi miniszter a Gazeta Polska lengyel konzervatív hetilapnak, majd a lengyel közszolgálati hírtelevíziónak (TVPInfo) adott interjúban. Macierewicz úgy értékelte: az előkerült anyagnak "óriási súlya van", a MAK- és a Miller-jelentés "hamisságát bizonyítja".
Szerinte Putyin a beszélgetés során többek között arról számolt be - a későbbi jelentésektől eltérően - hogy az elnöki repülőgép hasán landolva ütközött a földnek és gyulladt ki. Macierewicz szerint Putyin azt is mondta, hogy a helyzet azért volt "drámai" mert a gép "tovább repülve, nekiütközött volna a repülőgép-gyárnak".
A Brüsszelben a csütörtöki EU-csúcstalálkozó előtt a lengyel újságíróknak nyilatkozó Donald Tusk "Lengyelországnak nagyon ártónak" minősítette a nemzetvédelmi miniszter szavait. "Mindenki tudja, hagy azon a találkozón ott voltak lengyel és orosz kamerák, sok ember kísért bennünket" - mondta.
"Ez már nem is rágalom, hanem valami nagyon súlyos politikai patológia tünete" - értékelte Tusk a rá vonatkozó hazai nyilatkozatokat, hozzátéve: Macierewicz szavai "már túl vannak" az ő türelmén. "Nem vagyok mentálisan felkészülve arra, hogy ennek az embernek lépéseit kommentáljam" - jelentette ki Tusk.
A 2010. április 10-én Szmolenszk közelében lezuhant lengyel elnöki gép a Lech Kaczynski néhai államfő vezette magas rangú küldöttséget szállította a katyni vérengzés 70. évfordulója alkalmából rendezett gyászünnepségre. A szerencsétlenséget a repülőgépen tartózkodó 96 ember közül senki sem élte túl.