MSZP;biztonság;3-as metró;leállítás;

2016-10-28 14:43:00

3-as metró - Nagy az esélye, hogy tényleg le kell állítani

Haladéktalanul ki kell vizsgálni, hogy a 3-as metró mely szakaszai nem nyújtanak százszázalékos biztonságot, és ezeket azonnal le kell állítani - mondta pénteki budapesti sajtótájékoztatóján Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője a kevéssel korábban, Tarlós István tájékoztatóján elhangzottakra reagálva. A főpolgármester némi fenyegető éllel egyebek mellett arról beszélt, hogy egyesek gúnyt űznek a 3-as metró problémából, de ha majd le kell állítani, annak következményei lesznek a választásokon.

Nagyon nagy esélye van, hogy le kell állítani a metrót

Tarlós István itt megelhetős egyértelműséggel utalt Lázár Jánosra, mint mondta, úgy látja, a kancelláriaminiszter  szemébe nevet a budapestieknek. A csütörtöki kormányinfón elhangzottakra reagálva a főpolgármester hozzátette: persze ki lehet őt nevetni, aki egyedül küzd az egészért, de nem érdemes.

Arról is beszélt, hogy egyeseknek kifejezett szándéka a metróprojekt meghiúsítása, így, ha heteken belül nem történik semmi, akkor nagyon nagy esélye van, hogy le kell állítani a metrót. A kancelláriaminiszter pedig hiába menekül a felelősségtől. Ő ( Tarlós ) mindazonáltal egyenesen a miniszterelnökhöz. fordult az ügyben. 

A 3-as metró felújítására adott feltűnően magas kivitelezői árajánlatokkal kapcsolatban a főpolgármester jelezte, szerinte is gyanúsan egyformák és magasak a beadott ajánlatok, noha azt nem jelentheti ki, hogy az építő cégek kartelleznének.

A Tarlós-Lázár csörte közelmúltbeli asszója 

A tegnapi kormányinfón Lázár János egyebek mellett azt mondta, hogy kormány maximálisan támogatja a 3-as metró sikeres felújítását, 137 milliárd forintot szavaztak meg a célra. ( Igenám, de a becsült költséggel szemben 210 milliárdos ajánlatok érkeztek a vonal felújítására.) Az elhangzottakra reagálva Tarlós István közölte: a miniszter buszvásárlásra szólítja fel folytatólagosan már fél éve, miközben május óta érvényben van egy kormányhatározat, amely az egyedüli lehetséges forrásból, az Európai Beruházási Bank hiteléből megtiltja mindenféle busz vásárlását.  Ez nem zavarta a minisztert, hiszen csütörtökön is felhívta a figyelmet arra, szeretné, ha a saját tiltásuk ellenére buszokat vásárolnánk - jegyezte meg. A 3-as metróvonal felújítása miatti szerelvénypótlást megoldandó szolgáltatásvásárlás kapcsán hangsúlyozta: türelmesen vártak fél évig, szerdán a Fővárosi Közgyűlés kénytelen volt lépni, mert nem lehet tovább húzni azt időt.  Kiszálltunk végleg a szolgáltatásvásárlásból, összekaparjuk, ami van - fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: ha egy szakaszra való járművet össze tudnak szedni, akkor megpróbálnak nekifognia kivitelezésnek, ha a másik akadály, az állomásokra adott magas árajánlatok kapcsán felmerült probléma is elhárul. 

Tarlós István kitért arra is, fél évet adtak arra, hogy a kormány jóhiszemű tagjait félrevezető kevésbé jóhiszemű tagjai bebizonyítsák, hogy vannak magyar buszok. A főpolgármester szerint, ha egyeseknek sikerül ellehetetleníteni a metróprojektet, akkor tönkreteszik várost, de rettenetes károkat okoznak a kormánynak is.

A szeptember 29-i tájékoztatón elhangzottak miatt a Miniszterelnökség utólag egyenesen bocsánatot kért, jelezve, Lázár János egy kérdésre válaszolva, nem fogalmazott pontosan.  A miniszter akkor a budapesti busztendert illető kérdésre azt mondta: a főváros által kiírt közbeszerzés jó néhány indulót kizárt, piacszűkítő és versenykorlátozó közbeszerzés volt, ezért a Közbeszerzési Döntőbizottság leállította a tendert, és most új közbeszerzést kell kiírni vagy javítani kell ezeket a hibákat.  Reálisan jövő nyár előtt meg sem kezdődhet a metrófelújítás. A főpolgármester másnapi sajtótájékoztatóján kijelentette: a főváros a továbbiakban nem tud felelősséget vállalni a 3-as metró felújításának esetleges csúszása miatt. Úgy fogalmazott: amit Lázár János elmondott, abból gyakorlatilag semmi nem igaz, minden okirat ez bizonyítja.

Vissza a jelenbe - és velünk (utasok) mi lesz?  

Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője a főpolgármester szavaira regálva szükségesnek nevezte, hogy mihamarabb vizsgálják ki, alul- vagy felülárazták a projektet. Előbbi esetben biztosítani kell a szükséges pótforrásokat, és le kell vonni a személyi következményeket, a másodikban viszont a kartellhatósághoz is kell fordulni. Azt pedig haladéktalanul ki kell vizsgálni, hogy a 3-as metró mely szakaszai nem nyújtanak százszázalékos biztonságot, és ezeket azonnal le kell állítani - tette hozzá Horváth Csaba.