Újraélesztették a ripityára tört Daewoo sofőrjét Budapesten

Publikálás dátuma
2016.10.29. 15:51
MTI Fotók: Mihádák Zoltán
Villanyoszlopnak ütközött egy személyautó, miután egy másik kocsival karambolozott Budapesten, a Gyömrői és a Felsőcsatári út sarkán. A Daewoo sofőrje életveszélyesen megsérült a balesetben, de a kiérkező mentőknek végül sikerült újraéleszteni a sérültet.

A gépjármű villanyoszlopnak ütközött, miután egy másik személygépkocsival karambolozott a XVIII. kerületben. A baleset súlyos sérültjét a mentőknek sikerült újraéleszteni. Az ütközésben négy másik ember is megsérült.

 

Szerző

Eltörölnénk az óraátállítást? A Jobbik szerint igen

A Jobbik szerint az évenkénti kétszeri óraátállítás teljesen felesleges, és egészségi szempontból káros is, ezért - a magyar társadalom többségének egyetértésével - annak eltörlését javasolják - közölte Kepli Lajos országgyűlési képviselő szombati budapesti sajtótájékoztatóján.

 Az országgyűlési képviselő szerint az 1980-ban, a "Kádár-korszakban" bevezetett tavaszi és őszi óraátállítás felett már eljárt az idő, eddig azonban mégsem vizsgálta felül senki komolyan az eltörlési lehetőségét. Azt hangoztatta, hogy az óraátállítás nem egy aktuálpolitikai ügy, hanem az emberek mindennapjait érinti.

Javaslatukat azzal indokolta, hogy az óraátállítások olyan ugrást jelentenek az emberi szervezetnek, mintha évente kétszer öt hét kiesne az életükből. Hozzátette, kimutatások szerint az emberek az óraátállítás után fáradtabbak, ingerültebbek lesznek, és négyszer-ötször annyi közlekedési baleset is történik, mint máskor. Tájékoztatása szerint a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító ZRt. (Mavir) adatai szerint már csak a nyári időszakban érhető el energiamegtakarítás az átállítással.

Az elektromos áram fogyasztási szokások megváltoztak az elmúlt évtizedekben, ezért sem indokolt az óraátállítás fenntartása, ideje átlépni a XXI. századba - mondta a jobbikos politikus. Utalt egy felmérésre is, ami szerint a megkérdezettek 80 százaléka eltörölné az óraátállítást, ezen belül kétharmaduk azt támogatja, hogy a nyári időszámítás maradjon meg. A magyar társadalom álláspontja a Jobbik javaslatával megegyezik, a párt ezért azt javasolja, hogy a nyári időszámítást megtartva a télit töröljék el.

Kepli Lajos arról is beszélt, hogy javaslatuk bejelentése után egy fideszes európai parlamenti képviselő is felvetette az óraátállítás eltörlésének lehetőségét. Hozzátette: a letelepedési kötvények kivezetése után ez a második olyan ügy, amit a Jobbik után a kormánypárt is magáévá tehet.

Szerző

3-as metró - Szembeszállnak Lázár és Tarlós iszapbirkózásával

Publikálás dátuma
2016.10.29. 14:56
FOTÓ: Tóth Gergő/Népszava
Tarlós István pénteki sajtótájékoztatóján ismét a 3-as metró felújítása volt a fő téma, a megoldás keresése helyett azonban a főpolgármester inkább a kormányoldalt támadta, amikor egyértelműen Lázár Jánosra utalva azt mondta, vannak, akik gúnyt űznek a problémából. Mindeközben egyre világosabb, hogy a metrónak lehetnek életveszélyes szakaszai is, ezért az ellenzék a szakértők vizsgálatát, és a kritikus szakaszok azonnali leállítását követelte. A DK emellett kikérte magának, hogy a felújítás Lázár és Tarlós iszapbirkózásáról kezd szólni, az LMP pedig aláírásgyűjtésbe kezdett a  teljes körű felújításáért és akadálymentesítésért.

Tarlós pénteken arról beszélt, hogy  egyeseknek kifejezett szándéka a metróprojekt meghiúsítása, így, ha heteken belül nem történik semmi, akkor nagyon nagy esélye van, hogy le kell állítani a metrót, a kancelláriaminiszter pedig hiába menekül a felelősségtől.

A sajtótájékoztatón elhangzottak után szóba került, hogy a metrónak életveszélyes szakaszai is lehetnek. Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője követelte, haladéktalanul vizsgálják ki, hogy a 3-as metró mely szakaszai nem nyújtanak százszázalékos biztonságot, mert ezeket azonnal le kell állítani. 

A DK szintén felszólította Tarlóst, hogy állítsa le a 3-as metró azon szakaszait, amelyeket a szakemberek életveszélyesnek minősítenek. Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt fővárosi képviselője emellett megjegyezte, hogy a főpolgármesternek nem szabad "fideszes nyomásgyakorlásra" használnia a 3-as metró felújításának ügyét, de a vonalat le kell állítani, ha azon életveszélyben utaznának az utasok. "Lázár és Tarlós utána majd kedvükre folytathatják az iszapbirkozást" - tette hozzá.

Az LMP aláírásgyűjtésbe kezd a vonal teljes körű felújítását és akadálymentesítését követelve a kormánytól.  Csárdi Antal, az ellenzéki párt fővárosi képviselője  azt mondta, a kormány "a budapestiek életével szórakozik", amikor nem akarja látni a felújítás fontosságát és nem kezdi el haladéktalanul a munkákat. Kiemelte, Tarlós István legutóbb tett bejelentésével ellentétben, a rekonstrukcióból nem maradhatnak ki az állomások, mivel azzal kizárnák a vonalról a mozgásukban korlátozottakat, illetve a babakocsival közlekedőket. "Sokszor halljuk majd erre válaszként, a Fidesz valószínűleg el is fogja kezdeni szajkózni, hogy dehát nincs rá pénz" - fogalmazott Csárdi Antal, kiemelve, az állomások felújítására forrást jelentene az a 40 milliárd forint, amelyet az állam nem fizetett ki a Budapesti Közlekedési Központnak az agglomerációs közlekedés ellátásáért.

Az LMP politikusa azt is elmondta, megmutatják a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosnak, hogy néhány hét alatt "sokkal több aláírást gyűjtenek a 3-as metró felújításához, "mint ahányan Lázárhelyen laknak". "Nem lehet úgy gondolkodni Budapestről, mint Hódmezővásárhelyről, egy kis településről" - jelentette ki, majd hozzátette, Budapest az ország szíve és ehhez méltó hozzáállást várnak a kormánytól.

Lehangoló látvány: így néz ki a 3-as metró kőbányai végállomása 2016-ban. FOTÓ: Tóth Gergő

Lehangoló látvány: így néz ki a 3-as metró kőbányai végállomása 2016-ban. FOTÓ: Tóth Gergő

Nem új keletű Lázár és Tarlós összeszólalkozása

Lázár János a csütörtöki Kormányinfón egyebek mellett azt mondta, hogy kormány maximálisan támogatja a 3-as metró sikeres felújítását, 137 milliárd forintot szavaztak meg a célra. ( Igenám, de a becsült költséggel szemben 210 milliárdos ajánlatok érkeztek a vonal felújítására.) Az elhangzottakra reagálva Tarlós István közölte: a miniszter buszvásárlásra szólítja fel folytatólagosan már fél éve, miközben május óta érvényben van egy kormányhatározat, amely az egyedüli lehetséges forrásból, az Európai Beruházási Bank hiteléből megtiltja mindenféle busz vásárlását.  Ez nem zavarta a minisztert, hiszen csütörtökön is felhívta a figyelmet arra, szeretné, ha a saját tiltásuk ellenére buszokat vásárolnánk - jegyezte meg. A 3-as metróvonal felújítása miatti szerelvénypótlást megoldandó szolgáltatásvásárlás kapcsán hangsúlyozta: türelmesen vártak fél évig, szerdán a Fővárosi Közgyűlés kénytelen volt lépni, mert nem lehet tovább húzni azt időt.  Kiszálltunk végleg a szolgáltatásvásárlásból, összekaparjuk, ami van - fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: ha egy szakaszra való járművet össze tudnak szedni, akkor megpróbálnak nekifognia kivitelezésnek, ha a másik akadály, az állomásokra adott magas árajánlatok kapcsán felmerült probléma is elhárul. 

Tarlós István kitért arra is, fél évet adtak arra, hogy a kormány jóhiszemű tagjait félrevezető kevésbé jóhiszemű tagjai bebizonyítsák, hogy vannak magyar buszok. A főpolgármester szerint, ha egyeseknek sikerül ellehetetleníteni a metróprojektet, akkor tönkreteszik várost, de rettenetes károkat okoznak a kormánynak is.

A szeptember 29-i tájékoztatón elhangzottak miatt a Miniszterelnökség utólag egyenesen bocsánatot kért, jelezve, Lázár János egy kérdésre válaszolva, nem fogalmazott pontosan.  A miniszter akkor a budapesti busztendert illető kérdésre azt mondta: a főváros által kiírt közbeszerzés jó néhány indulót kizárt, piacszűkítő és versenykorlátozó közbeszerzés volt, ezért a Közbeszerzési Döntőbizottság leállította a tendert, és most új közbeszerzést kell kiírni vagy javítani kell ezeket a hibákat.  Reálisan jövő nyár előtt meg sem kezdődhet a metrófelújítás. A főpolgármester másnapi sajtótájékoztatóján kijelentette: a főváros a továbbiakban nem tud felelősséget vállalni a 3-as metró felújításának esetleges csúszása miatt. Úgy fogalmazott: amit Lázár János elmondott, abból gyakorlatilag semmi nem igaz, minden okirat ez bizonyítja.

Szerző