vasút;fejlesztések;titkok;

- Titkos vasúti fejlesztések jönnek

Titkosítaná, mégpedig 30 évre a közforgalmú vasúti járművek biztonságos üzemeltetésével közvetlenül összefüggő műszaki adatokat a Seszták Miklós jegyezte és már a parlament előtt levő közlekedési salátatörvény - értesült a 444.hu. 

Ha elfogadják a fejlesztési miniszter előterjesztését, a HÉV, a metrók, a MÁV, a GYSEV és a kisvasutak helyzetéről sokkal nehezebb lesz adatokat szerezni, kezdve a karbantartási munkáktól, felújításokon át asz építésekig - írja a portál. A javaslat bűncselekmények megelőzésével és a terrorizmus elleni küzdelemmel indokolja a műszaki adatok titkosításának lehetőségét.

A módosítás illeszkedik a már megszokott kormányzati menetrendbe, erre magyarázat, hogy a következő években EU-s pénzekből nagyon komoly vasúti fejlesztések várhatók, továbbá folyamatosan napirenden van a 3-as metró felújítása is. A törvény nyomán a sajtó számára végképp követhetetlenné válna a háború, ami Budapest és a kormány között zajlik a felújítás mentén. Az internetes portál felveti, hogy a törvénymódosítás annak ágyaz meg, hogy a Mészáros Lőrinchez kötődő, vasútfelújításokban utazó R-Kord Kft. közbeszerzési győzelmei kevésbé legyenek szem előtt.

Az újság egy másik "gyöngyszemre" is bukkant az ötvenoldalas módosítás paragrafusai között, mégpedig, arra, hogyan lehet megtörni a felcsúti kisvasút továbbépítését ellenző etyekiek ellenállását. A törvényjavaslat szerint a kormány rendeletben állapíthatná meg a "közlekedési infrastruktúra-beruházás megvalósításához szükséges, legfeljebb 200 méter szélességű területsávot vagy nyomvonalat".

A törvény azt is kimondaná, hogy „a rendeletben meghatározott közlekedési infrastruktúra beruházás megvalósítása közérdeket szolgál”. Ennek a szabálynak az a jelentősége, hogy az eddigi hatósági eljárást politikai szintre emeli, és így megkönnyíti, hogy a helyiek tiltakozását le lehessen söpörni egy út vagy egy vasút építésekor. Az új szabály a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is vonatkozik majd, például a felcsúti kisvasút meghosszabbításának ügyére is. Az etyekiek azért harcolnak a nyomvonal kijelölése ellen, mert az sokak házához nagyon közel húzódik.

A kormány terve azonban nem csak Etyek lakosságát "veszélyezteti", hanem bárkit, akinek telke, háza egy építendő út, vasút útjában áll. Ugyanis ha a kormány rendelettel jelöli ki a nyomvonalat, akkor azt már jogszabály írja elő, és ez ellen gyakorlatilag lehetetlen jogorvoslattal élni - írja szakértőkre hivatkozva a 444.hu. Hogy teljes legyen a kormányzati (állami) akarat keresztülvitele, a kisajátítás feltételein is módosít a tervezet. E szerint ha a nyomvonal olyan területen halad, amelyen nincs épület, egy esetleges per sem késleltetheti az építkezés megkezdését.

A naptári, vagyis december 31-i évfordulós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) ügyfelek november 11-ig kapnak értesítést jövő évi díjaikról, és ez alapján december 1-jéig dönthetnek a meglévő szerződésük felmondásáról, az esetleges biztosítóváltásról - hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfői közleményében.