H. Sz.;
Forma-1;Brazil Nagydíj;Nico Rosberg;
2016-11-10 06:51:00
Ugyan Rosberg előnye az október elején mért 33 pontról mostanra néhány futam alatt 19-re csökkent, az idő a trónkövetelő németnek dolgozik, aki könnyen lehet, hogy az utolsó futam végeredményétől függetlenül már – magyar idő szerint – vasárnap este világbajnok lesz. Az első bajnoki cím megszerzése Rosberg számára a legegyszerűbben úgy lehetséges, ha megnyeri a versenyt, mint tette azt a legutóbbi két alkalommal, 2014-ben és 2015-ben is.
Ha ez mégsem sikerül, Rosberg szempontjából a lényeg, hogy legalább hat pontot verjen márkatársára: tehát amennyiben Rosberg másodikként zár, Hamilton legfeljebb negyedik lehet, ha harmadikként, akkor a címvédő a hatodik pozíciónál nem végezhet előrébb, s így tovább (lásd keretes írásunkat). Figyelembe véve, hogy a konstruktőrök között már győzedelmeskedő Mercedes párosát tiszta körülmények között a pályán az idén nem előzték meg az ellenfelek, várhatóan Rosberg és Hamilton Interlagosban is a győzelemért csatázik majd – s egyúttal a végső diadalért, Hamilton esetében pedig az újabb, immáron utolsó esélyért.
Nem Rosberg volna az első pilóta, aki Brazíliában ünnepelhet, hiszen mióta 2004-től a versenynaptár végén szerepel a Brazil Nagydíj, hat alkalommal avattak világbajnokot a tragikusan fiatalon, 32 évesen elhunyt helyi autóversenyző, José Carlos Pace nevét viselő versenypályán. Az F1-es programban 1973 óta szereplő brazil fordulónak 34. alkalommal helyszínéül szolgáló ring 2007-ben és 2008-ban is valódi sportdrámák színhelye volt.
Előbb az akkor is Ferrarit vezető futamgyőztes, Kimi Raikkönen – egy botrányoktól sem mentes, az abban az évben bemutatkozó Hamilton és kétszeres bajnok társa, Alonso csatáját hozó szezon végén – szerezte meg szinte lehetetlen helyzetből az egyéni világbajnoki címet, míg nyolc évvel ezelőtt szó szerint a viadal utolsó kanyarjában nyerte meg első világelsőségét Hamilton. A fentieken túl Interlagosban biztosította be világbajnokságát a sportág első spanyol bajnoka, Fernando Alonso 2005-ben és 2006-ban, a brit Jenson Button 2009-ben, s 2013-ban a német Sebastian Vettel is.
A hagyományosan idénynyitó, esetleg második-harmadik Forma-1-es futamnak otthont adó pályának egyébként akkor is különös szerepe volt a világbajnokság végkimenetelének szempontjából, amikor a sorozat az évad elején vizitált Brazíliában. A sormintát a franciák négyszeres bajnoka, Alain Prost 1990-es sikere nyitotta: a hazai kedvenc, Ayrton Senna 1993-as diadalát leszámítva ugyanis ’90-től 2001-ig, azaz több mint egy évtizedig mindig az a pilóta nyerte az egyéni bajnoki címet, akit Brazíliában is elsőként intettek le.
Prost egyébként a Brazil Nagydíjak történetének máig legsikeresebb versenyzője a maga hat futamgyőzelmével, igaz, Interlagosban csupán egyszer nyert (előtte ötször a korábbi helyszínen, Jacarepaguában utasította maga mögé a mezőnyt).
A brazil aszfaltcsík egyike azon kevés versenyhelyszínnek, ahol az óramutató járásával ellentétes irányba haladnak a versenyzők. Ami e tényen, s a pálya gazdag történetén túl különlegessé teszi az F1-es vb 20. idei helyszínét, az a bármikor várható csapadék: a sportág részére előrejelzéseket készítő Ubimet honlapja szerint némi zápor, zivatar a vasárnapi verseny idején sem zárható ki, hiszen a futamra döntő részben felhős, hűvös időjárási körülmények között kerül sor. Az előrejelzés a következő napokban még változhat, a tények viszont aligha: Hamilton esélyei vagy Rosberg előnye az esőtől függetlenül elúszhatnak Brazíliában.