Gál Mária;
Ukrajna;tüntetések;Majdan tér;csalódott lakosság;
2016-11-22 06:31:00
A független Ukrajna történetében nem sikerfejezet egyik színes forradalom sem. A 2013 november 21-én kezdődött, majd 2014 februárjában rezsimváltásba torkolló Majdan sem hozott mást, mint a 2004-es narancsos forradalom – totális gazdasági, politikai és bizalmi válságot. Csakhogy ez esetben mindezt még egy fegyveres konfliktus is súlyosbítja, s az ország területi integritása is csorbát szenvedett a Krím-félsziget elcsatolásával.
Az ország gazdasága romokban, akárcsak a demokratikus intézményrendszerbe és a politikai osztályba vetett bizalom is. Kelet-Ukrajnában ugyan tűzszünet van, de a rendezés lehetősége igencsak távolinak tűnik. Donald Trump amerikai elnökké választása sem ígér sok jót Ukrajnának, esetében egyelőre az sem zárható ki, hogy a Krím-félszigetet elismeri Oroszország részének és a Moszkva elleni szankciók felfüggesztését fogja szorgalmazni. (Bár eddigi megnyilvánulásai azt jelzik, mégsem eszik annyira forrón a kását, mint kampányban, hogy az elnökjelölt Trump és az elnök Trump között sok különbség lesz, a januártól felálló washingtoni adminisztráció Oroszország-politikája egyelőre kiszámíthatatlan. És nyilván, ennek függvénye lesz Washington Ukrajna-politikája.)
A lakosság nemcsak saját vezetőiben, az Európai Unióban is csalódott a vízummentesség halogatása miatt. A társulási és szabadkereskedelmi egyezmény, amely előkészületeinek felfüggesztése miatt indult három éve a Majdan-mozgalom, ugyan nem jelenti az ország uniós csatlakozását, de polgárainak vízummentességét jelenthetné. Ám ez mindmáig késik, a lakosság pedig becsapottnak érzi magát annak ellenére, hogy a többség soha nem tudna élni a lehetőséggel. Múlt héten a kijevi parlament határozatban szólította fel az EU-t, hogy lépjen a kérdésben, hiszen Ukrajna a vízummentesség minden feltételét tejesíti. Válaszként másnap a COREPER, a döntéshozó Európai Tanács munkáját segítő és előkészítő Állandó Képviselők Bizottságának elvi jóváhagyása megszületett, így a 24-i EU-Ukrajna csúcson akár be is jelenthetik a vízummentességet, a Tanács pedig jóváhagyhatja azt a december 15-16-i ülésen. De vérmes reményeket talán még Kijevben sem fűznek már ehhez.
Ukrajna ugyan teljesíti a technikai feltételeket, a gazdasági-társadalmi reformok terén is történt előrelépés, ám a jogállamiság igencsak recseg-ropog az országban, amit Brüsszelben már egyre kevesebben írnak csak az orosz agresszió és a háború számlájára. A nemzetközi jogvédő szervezetek többször figyelmeztették az országot a kelet-ukrajnai fronton történt jogsértésekre, háborús bűncselekményekre, nemrég az ENSZ is aggodalmát fejezte ki a szélsőjobboldali fegyveres szervezetek térnyerése miatt és követelte Kijevtől a Majdanon főszerepet játszó, és a kelet-ukrajnai harcokban saját alakulattal belépő Pravij (Jobb) Szektor azonnali törvényen kívül helyezését.
De a kijevi kormányzás nem tud hatékonyan fellépni a kelet-ukrajnai harcokban részt vevő önkéntes alakulatok ellen, sokukat nem tudta sem lefegyverezni, sem integrálni a hadseregbe. Az országban egyre több a fegyver és a fegyveres rablás, fegyverrel elkövetett más bűncselekmény, ezen túlmenően a radikális fegyveres csoportok a regnáló hatalom számára is veszélyesek, magukban hordozzák a potenciális puccs lehetőségét. Ezek a tényezők nagymértékben csökkentik a vízummentesség esélyeit.
Ugyanakkor elszaporodtak a kisebbségellenes intézkedések is az általános oroszellenes hangulat következtében. A Volodimir Hrojszman ukrán és Orbán Viktor magyar miniszterelnök e hét végén, november 26-án tartandó budapesti találkozója kapcsán a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) és az Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetség (UMDSZ), közös közleményben üdvözölte az eseményt és foglalta össze a nemzeti kisebbségek sérelmeit. Az MTI-hez is eljuttatott dokumentumban a két magyar szervezet jelzi, fontosnak tartják, hogy a gazdasági, infrastrukturális fejlesztési kérdések mellett a két miniszterelnök vitassa meg a kárpátaljai magyarokat érintő problémák is, mert mint állítják, „aggodalomra ad okot, hogy 2016 őszén Ukrajnában olyan törvényalkotási intézkedések sora vette kezdetét, amelyek a nemzetiségek jogainak jelentős mértékű szűkítését eredményezhetik".
A kedvezőtlen fejlemények között elsőként említik, hogy nemrég alkotmánybírósági eljárás indult az érvényben lévő nyelvtörvény hatályosságának felülvizsgálatára. (A Majdan győzelme után felálló új kormány is egyik első intézkedésként ezt a nyelvtörvényt törülte volna el, de a nagy nemzetközi felháborodás következtében visszalépett.) De kifogásolják az új ukrán oktatási törvény tervezetében előirányzott módosításokat is, amelyek jelentős visszalépést jelentenének a nemzeti kisebbségek jogérvényesítése terén, súlyosan megsértve az anyanyelven történő oktatáshoz való alkotmányos alapjogot. „Sajnálatosnak” tartják, hogy nem történtek előrelépések a hatóságok részéről a szélsőséges ukrán nacionalista csoportosulások által szervezett 2016. március 13-i, ungvári magyarellenes felvonulás ügyében, „amely a félelemkeltést, a nemzetiségek közötti béke megbontását célozta, s mint ilyen, sértette Ukrajna törvényeit, nemzetközi egyezményekben vállalt kötelezettségeit, és ellentétes az ország alaptörvényével is".
A mindenkit, etnikai, politikai hovatartozás nélkül érintő gazdasági helyzet az, amely a legnagyobb kiábrándulást és elégedetlenséget szüli az országban.
A nemzetközi hitelek nélkül összeomlana az ország gazdasága, a hitelek azonban feltételekhez kötöttek, amelyek, akárcsak Görögországban, komoly megszorításokat jelentenek, a lakosság életszínvonalának csökkenéséhez vezettek. November 15-e óta rezsitüntetéseknek is nevezhető demonstrációk vannak az országban, ugyanis a lakossági terhek elviselhetetlen szintre emelkedtek a Nemzetközi Valutaalap által sürgetett gázár liberalizáció, az általános gázár szubvenció megszüntetése folytán. Most viszont csak azok kapnak szubvenciót, akik bizonyítani tudják, hogy a rezsidíjak meghaladják a családi büdzsé ötödét. Az idei támogatás átlagos összege 770 hrivnya - téli hónapokban több, nyáron jóval kevesebb -, tavaly még 1200 hrivnya volt. Eközben drasztikusan nőtt a gáz és az áram ára, az infláció folyamatos, a megélhetési díjak emelkedése megállíthatatlannak tűnik.
A másik általános gond a korrupció burjánzása, holott a Majdan egyik nagy ígérete volt ennek felszámolása. Megalakult ugyan a korrupcióellenes hatóság, de Ukrajna változatlanul maradt Európa legkorruptabb országa, legalábbis a lakossági percepció szerint, hiszen ezt mutatta a Transparency International múlt héten ismertetett korrupciós érzékelési indexe. A nemrég zárult politikusi vagyonbevallások pedig egyenesen sokkolták a lakosságot.
A bizalomhiány általános, nemcsak a politikai osztályt, hanem a teljes demokratikus intézményrendszert érinti, ami egyre nehezebbé teszi a problémák kezelését is.
A háborúba is belefáradt a lakosság, felmérések szerint a terrorellenes hadműveletnek nevezett kelet-ukrajnai fegyveres fellépést is már csak a lakosság 33 százaléka támogatja, 53 százalék viszont ellenzi azt.
Egy esetleges előrehozott választás megjósolhatatlan eredményt hozna, csak annyi biztos, hogy a radikális pártok előretörésének kedvezne és a jelenlegi hatalom bukását eredményezné.