oktatás;köznevelési kerekasztal;Tanítanék Mozgalom;Tanítanék!;

2016-11-23 06:02:00

Tanítanék: lépjetek ki!

Magyarország hosszú utat tett meg az oktatás javítása érdekében, ugyanakkor további lépésekre van szükség - mondta Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatóságának vezetője a Köznevelési Kerekasztal keddi ülését követően, miután Palkovics László oktatási államtitkár végzett a kilenc hónapja működő egyeztető fórum munkájának tömjénezésével. 

Az államtitkár szerint az oktatásban minden a legnagyobb rendben halad, azokon a területeken, ahol gyors döntésekre volt szükség (a fenntartói rendszer, a finanszírozás átalakítása, a gyerekek terhelésének csökkentése), ezek megszülettek. Andreas Schleicher hozzátette: további javulás szükséges szakoktatás minőségében és a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolása területén. Beszélt arról is, hogy Magyarország relatíve keveset költ az oktatásra, s ilyen esetekben lényeges, hogy ezt a forrást jól költsék el. A tanári fizetések a biztató lépések ellenére sem magasak még - jegyezte meg, és kitért a tanári szakma megerősítésének, a minőségének javításának fontosságára.

A kerekasztal keddi ülésére (három héttel azután, hogy lemondásra szólították fel Palkovics Lászlót) a Tanítanék Mozgalom is meghívást kapott, ám képviselőik nem vettek részt az egyeztetésen. "Mi nyílt vitára hívtuk az államtitkárt, de levelünkre még csak nem is válaszolt. Inkább leültettek volna minket ahhoz a kerekasztalhoz, amely csupán díszlet, és kizárólag egy célt szolgál: legitimálja az oktatási kormányzat akaratát" - írták, hangsúlyozva: nem a párbeszédet utasítják el, a civil szervezeteik továbbra is készek arra, hogy az oktatás átfogó, közép- és hosszútávon ható, valamint gyors cselekvést igénylő problémáiról folyó vitának részesei legyenek - de csakis demokratikus és sajtónyilvános keretek között.

A Tanítanék képviselői az Emberi Erőforrások Minisztériuma előtt üzenetet is átadtak Palkovicsnak, amelyben arra kérték a kerekasztal mellett ülő szervezeteket, vegyék észre, hogy az érdemi és demokratikus egyeztetésnek, az oktatási rendszer valódi reformja megvitatásának helye nem a Köznevelési Kerekasztalon belül, hanem azon kívül van. Lépjenek ki, és tudásukat a társadalommal, a civil szervezetekkel együttműködve, azokkal egyeztetve kamatoztassák.