A tegnapi kormányinfón Lázár János bejelentette, hogy a háttérintézmények után jön az állami cégek létszámának felülvizsgálata. Ez azért remek hír, mert eddig nem lehetett kinyomozni, kikre is gondolnak kedvenc helyettesével egyetemben, amikor bürokráciacsökkentés ürügyén azt magyarázzák: nemzetközi rémség, ami nálunk zajlik. Csepreghy Nándor január óta táplálja a nemzeti lelkiismeret-furdalást, mert a 4,2 millió magyar munkavállalóból 1,1 millió dolgozik az állami bürokráciában. Vagy az állami szférában? Hol így, hol úgy fogalmaztak.
Tudjuk, hogy tudják, mekkora sületlenségeket hordtak össze, csak mert valamivel meg kellett magyarázni a háttérintézmények leépítését, az önkormányzati hivatalok megfojtását, a teljes magyar közigazgatás átszervezését. A sumákolást, hogy a milliós adatban benne van az állami vállalatok, közszolgáltatók létszáma és a közmunkások 200, olykor 260 ezres tömege is, épp tegnap ismerte el hivatalosan a kormány a fenti lázári mondattal.
De ha már tisztul a kép, próbáljanak végképp nagyobb dioptriára váltani, hogy tisztábban lássuk az állami létszámot meg béreket a következő nagy átvilágítás után. Már csak azért is, mert ebben a körben már nem szimpla kirúgásokról van szó, hanem arról is: melyik agyszüleményét szeresse jobban a kormány az utóbbi hat évben a társadalomra erőszakolt ötletei közül: a sorozatban létrehozott nemzeti ilyen-olyan vállalatokat vagy a közmunkásait.
Mert rendben van, hogy megrostálják az állami cégeket, tényleg egyre nő az üres munkahelyek száma és bérszámfejtők, továbbá postáskisasszonyok tömegeit várják a győri alumínium-öntődébe betanított munkásnak. Mielőtt azonban minden krampácsolót elzavarnak a MÁV-tól, minden csomagkiadót a postától, minden szelvényárust a Szerencsejáték Zrt.-től és minden gátőrt az Országos Vízügyi Főigazgatóság kebeléről, gondoljanak bele: ezeken a helyeken már évek óta közmunkások tízezreivel pótolják a hiányzó embereket. Ők most kimaradnak a béremelésből, csökkenteni is akarják a létszámukat, de ha nem lesz forgalmista és nem lesz helyette közmunkás sem, a vonatok majd végleg egy irányba mennek, s nem tudnak visszafordulni.