baleset;metró;2-es vonal;

MTI fotó

- Metróbaleset pánikkal, sérültekkel - Újra üzemel a 2-es vonal

Összeütközött két metró a Pillangó utcánál hétfő reggel, tizen megsérültek - közölte a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője. A konkrét veszélyen kívül beérett a kormány rettegtető propagandája, az Origo egyik olvasójának beszámolója azonnal pánik tört ki, az utasok terrortámadást kiabáltak. A vonatok adatrögzítőiből kinyert adatokat várhatóan szerdára értékelik, a teljes vonalon a jelenlegi hírek szerint csak kedd reggeltől jár ismét teljes vonalon a 2-es metró. A baleset körülményeit a rendőrség büntetőeljárás keretében vizsgálja.

Kisdi Máté elmondta, hogy a Déli pályaudvar felé vezető oldalon az egyik metró utolérte a másikat, és hátulról "belekoccant". Mindkét jármű szállított utasokat. 

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) az MTI-vel azt közölte, hogy öt mentőegységet riasztottak a balesethez, kilenc sérültet vittek kórházba zúzódásokkal, végtagsérülésekkel, a helyszíni vizsgálat alapján egyikük sem volt életveszélyes állapotban. Az esetleges töréseket a röntgenvizsgálat állapíthatja meg. A sérülteket helyszíni ellátás után a Péterfy Sándor utcai Kórházba (OBSI) és a Honvédkórházba vitték.Molnár Klaudia, az OMSZ koordinációs referense  azt mondta, egy könnyebb sérültet a helyszínen elláttak, majd saját felelősségére távozott.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Facebook-oldalán azt írta, hogy baleset miatt nem jár a 2-es metró az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között, az érintett szakaszon pótlóbuszok viszik az utasokat. A helyszínelés és mentési munkálatok miatt a Kerepesi úton a Pillangó utcánál kifelé csak egy sáv járható.

MSZP: ez a kormány bűne
A kormány és Budapest fideszes vezetőségének hibája a hétfői metróbaleset és a nagy fővárosi metróvonalakon az elmúlt időszakban tapasztalható üzemzavar-sorozat. A Fővárosi Közgyűlés MSZP-s képviselői nevében Horváth Csaba közleményében azt írta, a 2-es, a 3-as és a 4-es metrón történt balesetek már nem kezelhetők egyedi esetekként, az üzemzavarok sorozatossága egyértelműen a rendszer hibáját mutatja. A politikus szerint a folyamatos pénzelvonás és a közösségi közlekedésben a pénzhiány miatt végrehajtott leépítések vezettek a mostani balesethez.
Elégtelen létszámmal és nem megfelelő eszközökkel a BKV-s dolgozók emberfeletti munkája ellenére sem tartható fent biztonságosan a metróhálózat. A hétfői baleset azok felelőssége és bűne, akik ezt az áldatlan helyzetet előállították: mindenekelőtt a kormányé, amely sportot űz Budapest megkárosításából, másrészt a fideszes városvezetőké, akik nyilvánvalóan alkalmatlanok a budapestiek képviseletére.Horváth Csaba emlékeztetett arra, hogy szerdán a Corvin-negyednél sokadszorra füstölt a 3-as metró, pénteken pedig a 4-es metró egyik szerelvénye füstölt a Szent Gellért térnél. A 2-es metrón történt hétfői ütközés volt az első személyi sérüléssel járó baleset a budapesti metróközlekedés történetében - emelte ki.

Várhatóan kedd reggeltől jár újra teljes vonalon a 2-es metró, a Pillangó utcai baleset pontos okát vizsgálják - mondta Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a helyszínen újságírók előtt, hétfő délelőtt. A vezérigazgató tájékoztatása szerint műszaki hibára utaló jelek egyelőre nincsenek, a fékrendszer minden vizsgán átment, így nem zárják ki az emberi mulasztás lehetőségét sem. A baleset pontos okát részletes vizsgálat fogja kideríteni. 

A Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya az üggyel összefüggésben ismeretlen tettes ellen indított büntetőeljárást vasúti közlekedés veszélyeztetése vétség elkövetésének gyanúja miatt.

Eluralkodott a káosz, a tömegpánik

Az Origo egyik olvasója részletesen beszámolt a történtekről. E szerint a Pillangó utcánál az utasok háromnegyed hét tájban óriási robajt, durranásokat, csattanásokat hallottak, majd egy hatalmas lökést éreztek. Akik álltak, mind a földre zuhantak. Már az első másodpercektől kezdve "Terrortámadás, bombatámadás, Iszlám Állam, merénylet!" felkiáltásoktól volt hangos a szerelvény.  Az ajtók bezárultak, kinyíltak. Az utasokat semmiről sem tájékoztatták. Az emberek valahogy kifeszítették az egyébként távvezérelt ajtót, és elindultak, ki merre latott. Füstszag terjengett. Egy lány sokkos állapotban telefonált, a tömeg kihömpölygött a Pillangó utca irányába.

A balesetet nagy valószínűséggel a szerelvény csúszásvédelmi rendszerének hibás működése okozhatta - mondta lapunknak Bíró Endre. A Metróért Egyesület elnöke szerint ezt a hibát a szakemberek jól ismerik, ráadásul múlt pénteken az egyesület részletes levelet küldött Tarlós István főpolgármesternek, amelyben egy független szakmai vizsgálatot javasoltak. Hozzátette: konstrukciós változtatásokra van szükség ahhoz, hogy a metrószerelvények megfelelően működjenek, a probléma megoldásáig pedig a 2-es vonal felszíni szakaszán sebességkorlátozásra lenne szükség.

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója szerint már húsz-harminc éve gondot jelent az érintett szakaszon az őszi-téli időszakban, hogy a sínek eljegesednek vagy falevelek kerülnek rájuk, ami csúszásveszéllyel jár. A metróvezetőket erre figyelmeztették, valamint az automata üzemmód helyett úgynevezett "ellenőrzött kézivezérlést" vezettek be. Ez azt jelenti, hogy a járművezetőknek a pálya állapota alapján kellett sebességet választaniuk. A fedélzeti számítógép adataiból látni fogják majd, hogy a vezető betartotta-e az erre vonatkozó utasításokat.

Az elnök-vezérigazgató szólt arról is, hogy a második jármű vezetője azt mondta, az állomásra érkezés előtt, fékezés közben érezte, hogy csúszik a pálya, és már nem tudott megállni. A közlekedés helyreállításáig pótlóbuszokkal viszik az utasokat az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között.

Még zajlik a vizsgálat, de Tarlós István nem érti, hogy egy jól belátható szakaszon, hogy történhetett meg a koccanás. A főpolgármester lapunknak rámutatott: a baleset nem járművezető nélküli szerelvénnyel történt. A 3-as metróval kapcsolatban azt mondta: annak az állapota politikai probléma. Tarlós szerint kár közveszéllyel fenyegetőzni ebben az ügyben, azt viszont elismerte: a felújítás akadozik. "Néha nem tudom már, hogy én a főváros élén ülök, vagy a bolondok házába tévedtem be" – fogalmazott Tarlós, hozzátéve: nem a főváros térfelén pattog a labda. 

Azonnali és teljes körű vizsgálatot követel a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ). Tiltakoznak az ellen, hogy a cégvezetés a szerencsétlenség után szinte azonnal bűnbakot keres, emberi mulasztásról beszél, s máris a legkisebb láncszemekre, a munkavállalókra mutogat, fel sem tételezi, hogy műszaki hiba volt az ok. 

LMP: a teljes fővárosi hálózat felülvizsgálatra szorulna
Csárdi Antal, a párt fővárosi képviselője kijelentette: Budapest városvezetésétől azt várják el a baleset után, hogy a teljes fővárosi metróhálózaton vizsgálják felül a biztonsági berendezéseket. Mihamarabb el kell indítani a 3-as metróvonal felújítását is - tette hozzá. Az ellenzéki politikus szerint a hétfői metróbaleset rávilágít arra, hogy a "teljes metróhálózat balesetveszélyes", és belátható, hogy egy a mostanihoz hasonló eset a 3-as metrón súlyosabb következményekkel járna."Az elhanyagolt metróvonalak miatt balesetveszélyes helyzet alakulhat ki" - értékelt Csárdi Antal, hozzátéve: erre kellene a pénzt költeni és nem a vizes világbajnokságra meg az olimpiára. Mint mondta, az ügyben hanyagságot feltételez, és odafigyeléssel, a források helyes elosztásával ezek a problémák megelőzhetők lennének. 

A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) helyszíni szemléjének megállapításai szerint szerepet játszott a hátsó szerelvény megcsúszása, mert a balesetvizsgálók csúszásnyomokat találtak a vasúti pályán és az ütköző metró kerekein. A vonatok adatrögzítőiből kinyert adatokat várhatóan szerdára értékelik. A reggel balesetet szenvedett mindkét járat az Örs vezér teréről a Déli pályaudvar felé tartott, és mindkettőben - ahogy a pályában is - jelentős anyagi kár keletkezett. A további szakmai vizsgálat irányát a vonatok adatrögzítőiből kinyert információk határozzák meg. Az álló szerelvény adatrögzítőjéből az ott tárolt adatok már a helyszínen kinyerhetők voltak, az érkező és ráfutó szerelvény adatainak kimentéséhez azonban kocsiszínbe kell vontatni a járművet. Az adatrögzítők adnak választ a többi között arra, hogy milyen sebességgel közlekedtek az érintett járművek, mikor nyitották és zárták az ajtókat, "mikor történt vontatás-fékezés és működött-e a csúszásvédelem". Az adatok elsődleges értékelése szerdára várható.

DK: Tarlós István rendeljen el vizsgálatot!
A Demokratikus Koalíció (DK) felszólítja Budapest főpolgármesterét, Tarlós Istvánt, hogy rendeljen el vizsgálatot a 2-es metró hétfői reggeli balesete miatt. Gy. Németh Erzsébet, a DK fővárosi képviselője hétfőn budapesti sajtótájékoztatóján közölte: Tarlós Istvánnak az a feladata, hogy egy nyilvános, minden körülményt feltáró vizsgálatot rendeljen el. Ha igazak azok a szakmai hírek, hogy már volt valamiféle karbantartási hiba a 2-es metrón, akkor a főpolgármesternek ezeket egy nyilvános vizsgálaton tisztázni kell - tette hozzá.
Az ellenzéki politikus kiemelte:  az utóbbi pár napban ez a második baleset, legutóbb a 4-es metróból kellett a füst miatt kimenekíteni az emberek, hétfő reggel pedig már személyi sérüléssel is járó baleset történt a 2-es metróban. Gy. Németh Erzsébet úgy fogalmazott: "nem szeretnék eljátszani a gondolattal, és nagyon remélem, hogy nem fog ilyen történni, de képzeljék el mi lett volna", ha ez a balesete az elavult 3-as metrón történik.A DK szerint a hétfői baleset is rávilágít arra, hogy minél hamarabb meg kell kezdeni a 3-as metró felújítását. A párt szerint tarthatatlan az, hogy a városvezetés és a kormány hat éve képtelen érdemben tenni a 3-as metrófelújításának a megkezdéséért - mondta.

A szervezet jelezte: az eddigi információk szerint nincs összefüggés a hétfői baleset és a 4-es metrón a múlt hét pénteken történt vasúti események között, mivel utóbbi esetben "az általános védelmi rendszer lépett eddig még ismeretlen okból működésbe, amelynek feladata, hogy áramtalanítsa a metrót, ha valamilyen idegen tárgy kerülne a pályára

Pénteken este a 4-es metrót kellett leállítani, mert füstöt észleltek.

A vezető nélküli szerelvényeken a riadt utasokat hangosbeszélőn próbálták tájékoztatni, ám a többség ijedtében leszállt a szerelvényről az alagútban, és az un. mentőjárdán elindult a következő állomás felé. A 122 embert végül részben tűzoltói segítséggel kikísérték a Gellért tér felé.

MTI fotó

MTI fotó

Akkor még senki nem sérült meg, a körülményeket vizsgálják. A BKK Facebookon azt írta, a 4-es metró helyett a teljes vonalon pótlóbusz jár „áramellátási hiba miatt”.

Akik úgy gondolták, hogy a BKV-jegyük megvásárlásával biztosítást is vettek, tévedtek. A BKV Zrt. ugyanis 2012-ben felmondta a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-vel kötött utas-balesetbiztosítását mondván, annak fenntartása gazdaságtalan, előnytelen, illetve a zrt. részére jogszabályi kötelezettség nem írja elő. De miután rendelkezik a vasúti társaságokra vonatkozó kötelező felelősségbiztosítással, így az általuk okozott károk partnerbiztosítókon keresztül rendezhetők - tájékoztatta a társaság a Napi.hu-t. A kártérítés mértéke függ a bekövetkezett kár nagyságától, a sérülés kimenetelétől. Minden egyes káresetet külön-külön kell vizsgálni.

Legkevesebb tíz gyerek és két felnőtt életét vesztette, amikor egy autóbusz egy kamionnal és két személygépkocsival ütközött össze vasárnap a Hanti-Manysi Autonóm Körzetben.