baleset;metró;2-es vonal;
2016-12-05 08:28:00
Kisdi Máté elmondta, hogy a Déli pályaudvar felé vezető oldalon az egyik metró utolérte a másikat, és hátulról "belekoccant". Mindkét jármű szállított utasokat.
Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) az MTI-vel azt közölte, hogy öt mentőegységet riasztottak a balesethez, kilenc sérültet vittek kórházba zúzódásokkal, végtagsérülésekkel, a helyszíni vizsgálat alapján egyikük sem volt életveszélyes állapotban. Az esetleges töréseket a röntgenvizsgálat állapíthatja meg. A sérülteket helyszíni ellátás után a Péterfy Sándor utcai Kórházba (OBSI) és a Honvédkórházba vitték.Molnár Klaudia, az OMSZ koordinációs referense azt mondta, egy könnyebb sérültet a helyszínen elláttak, majd saját felelősségére távozott.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Facebook-oldalán azt írta, hogy baleset miatt nem jár a 2-es metró az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között, az érintett szakaszon pótlóbuszok viszik az utasokat. A helyszínelés és mentési munkálatok miatt a Kerepesi úton a Pillangó utcánál kifelé csak egy sáv járható.
Várhatóan kedd reggeltől jár újra teljes vonalon a 2-es metró, a Pillangó utcai baleset pontos okát vizsgálják - mondta Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a helyszínen újságírók előtt, hétfő délelőtt. A vezérigazgató tájékoztatása szerint műszaki hibára utaló jelek egyelőre nincsenek, a fékrendszer minden vizsgán átment, így nem zárják ki az emberi mulasztás lehetőségét sem. A baleset pontos okát részletes vizsgálat fogja kideríteni.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya az üggyel összefüggésben ismeretlen tettes ellen indított büntetőeljárást vasúti közlekedés veszélyeztetése vétség elkövetésének gyanúja miatt.
Az Origo egyik olvasója részletesen beszámolt a történtekről. E szerint a Pillangó utcánál az utasok háromnegyed hét tájban óriási robajt, durranásokat, csattanásokat hallottak, majd egy hatalmas lökést éreztek. Akik álltak, mind a földre zuhantak. Már az első másodpercektől kezdve "Terrortámadás, bombatámadás, Iszlám Állam, merénylet!" felkiáltásoktól volt hangos a szerelvény. Az ajtók bezárultak, kinyíltak. Az utasokat semmiről sem tájékoztatták. Az emberek valahogy kifeszítették az egyébként távvezérelt ajtót, és elindultak, ki merre latott. Füstszag terjengett. Egy lány sokkos állapotban telefonált, a tömeg kihömpölygött a Pillangó utca irányába.
A balesetet nagy valószínűséggel a szerelvény csúszásvédelmi rendszerének hibás működése okozhatta - mondta lapunknak Bíró Endre. A Metróért Egyesület elnöke szerint ezt a hibát a szakemberek jól ismerik, ráadásul múlt pénteken az egyesület részletes levelet küldött Tarlós István főpolgármesternek, amelyben egy független szakmai vizsgálatot javasoltak. Hozzátette: konstrukciós változtatásokra van szükség ahhoz, hogy a metrószerelvények megfelelően működjenek, a probléma megoldásáig pedig a 2-es vonal felszíni szakaszán sebességkorlátozásra lenne szükség.
Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója szerint már húsz-harminc éve gondot jelent az érintett szakaszon az őszi-téli időszakban, hogy a sínek eljegesednek vagy falevelek kerülnek rájuk, ami csúszásveszéllyel jár. A metróvezetőket erre figyelmeztették, valamint az automata üzemmód helyett úgynevezett "ellenőrzött kézivezérlést" vezettek be. Ez azt jelenti, hogy a járművezetőknek a pálya állapota alapján kellett sebességet választaniuk. A fedélzeti számítógép adataiból látni fogják majd, hogy a vezető betartotta-e az erre vonatkozó utasításokat.
Az elnök-vezérigazgató szólt arról is, hogy a második jármű vezetője azt mondta, az állomásra érkezés előtt, fékezés közben érezte, hogy csúszik a pálya, és már nem tudott megállni. A közlekedés helyreállításáig pótlóbuszokkal viszik az utasokat az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között.
Még zajlik a vizsgálat, de Tarlós István nem érti, hogy egy jól belátható szakaszon, hogy történhetett meg a koccanás. A főpolgármester lapunknak rámutatott: a baleset nem járművezető nélküli szerelvénnyel történt. A 3-as metróval kapcsolatban azt mondta: annak az állapota politikai probléma. Tarlós szerint kár közveszéllyel fenyegetőzni ebben az ügyben, azt viszont elismerte: a felújítás akadozik. "Néha nem tudom már, hogy én a főváros élén ülök, vagy a bolondok házába tévedtem be" – fogalmazott Tarlós, hozzátéve: nem a főváros térfelén pattog a labda.
Azonnali és teljes körű vizsgálatot követel a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ). Tiltakoznak az ellen, hogy a cégvezetés a szerencsétlenség után szinte azonnal bűnbakot keres, emberi mulasztásról beszél, s máris a legkisebb láncszemekre, a munkavállalókra mutogat, fel sem tételezi, hogy műszaki hiba volt az ok.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) helyszíni szemléjének megállapításai szerint szerepet játszott a hátsó szerelvény megcsúszása, mert a balesetvizsgálók csúszásnyomokat találtak a vasúti pályán és az ütköző metró kerekein. A vonatok adatrögzítőiből kinyert adatokat várhatóan szerdára értékelik. A reggel balesetet szenvedett mindkét járat az Örs vezér teréről a Déli pályaudvar felé tartott, és mindkettőben - ahogy a pályában is - jelentős anyagi kár keletkezett. A további szakmai vizsgálat irányát a vonatok adatrögzítőiből kinyert információk határozzák meg. Az álló szerelvény adatrögzítőjéből az ott tárolt adatok már a helyszínen kinyerhetők voltak, az érkező és ráfutó szerelvény adatainak kimentéséhez azonban kocsiszínbe kell vontatni a járművet. Az adatrögzítők adnak választ a többi között arra, hogy milyen sebességgel közlekedtek az érintett járművek, mikor nyitották és zárták az ajtókat, "mikor történt vontatás-fékezés és működött-e a csúszásvédelem". Az adatok elsődleges értékelése szerdára várható.
A szervezet jelezte: az eddigi információk szerint nincs összefüggés a hétfői baleset és a 4-es metrón a múlt hét pénteken történt vasúti események között, mivel utóbbi esetben "az általános védelmi rendszer lépett eddig még ismeretlen okból működésbe, amelynek feladata, hogy áramtalanítsa a metrót, ha valamilyen idegen tárgy kerülne a pályára
Pénteken este a 4-es metrót kellett leállítani, mert füstöt észleltek.
A vezető nélküli szerelvényeken a riadt utasokat hangosbeszélőn próbálták tájékoztatni, ám a többség ijedtében leszállt a szerelvényről az alagútban, és az un. mentőjárdán elindult a következő állomás felé. A 122 embert végül részben tűzoltói segítséggel kikísérték a Gellért tér felé.
MTI fotó
Akkor még senki nem sérült meg, a körülményeket vizsgálják. A BKK Facebookon azt írta, a 4-es metró helyett a teljes vonalon pótlóbusz jár „áramellátási hiba miatt”.
Akik úgy gondolták, hogy a BKV-jegyük megvásárlásával biztosítást is vettek, tévedtek. A BKV Zrt. ugyanis 2012-ben felmondta a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-vel kötött utas-balesetbiztosítását mondván, annak fenntartása gazdaságtalan, előnytelen, illetve a zrt. részére jogszabályi kötelezettség nem írja elő. De miután rendelkezik a vasúti társaságokra vonatkozó kötelező felelősségbiztosítással, így az általuk okozott károk partnerbiztosítókon keresztül rendezhetők - tájékoztatta a társaság a Napi.hu-t. A kártérítés mértéke függ a bekövetkezett kár nagyságától, a sérülés kimenetelétől. Minden egyes káresetet külön-külön kell vizsgálni.