Már a szomszédban az afrikai sertéspestis

Afrikai sertéspestis vírusát mutatták ki a napokban Nagyszőlősön elhullott vaddisznók tetemeiből. Az egyik nagyszőlősi szálloda gazdaságában elpusztult három vaddisznó tetemeiből vett mintákat az elmúlt hétvégén küldték el vizsgálatra a lembergi (Lviv) regionális állatorvosi laboratóriumba. Az intézményből szerdán jelezték, hogy az afrikai sertéspestis vírusát mutatták ki - adta hírül a Goloskarpat.info nagyszőlősi hírportál.

Az orgánum szerint ez az első eset, hogy afrikai sertéspestist regisztrálnak Kárpátalján. A szálloda gazdaságát 40 napra állategészségügyi zárlat alá helyezték, az ott tartott négy vaddisznót és hat malacot megsemmisítették, és a korábban elhullott állatok tetemeivel együtt elégették. A hatóságok szerint a fertőzési gócot lokalizálták, így az nem jelent további veszélyt. Egyúttal 20 kilométeres körzetben elrendelték az összes házi sertés állatorvosi vizsgálatát. A híroldal által megszólaltatott szakember szerint valószínű, hogy az afrikai sertéspestis kórokozóját az Ukrajna különböző vidékeiről érkező szállodavendégek hurcolták be Nagyszőlősre.

Az afrikai sertéspestis vírusa 2012-ben jelent meg Ukrajnában, Zaporizzsja környékén. Eddig az ország 14 megyéjében regisztrálták a betegséget, idén júniusban az ukrán-magyar határtól 250 kilométerre fekvő Csernyivci megyében is kimutatták a veszélyes fertőzés kórokozóját.

Szerző

Meghekkelt Orbán - Vallatták a PLT-től kirúgott újságírókat

Publikálás dátuma
2016.12.28. 17:23
Fotó: Vajda József
Hanyagság és a Fejér Megyei Hírlap hitelének rontása miatt elbocsátottak öt munkatársat a Pannon Lapok Társaságától, mert a Mediaworks fideszes vezetése szerint közük volt Orbán Viktor karácsonyi interjújának meghekkeléséhez. Az egyik érintettől megtudtuk: kedden fél napig kellett vallaniuk a kiadó vezetőinek arról, hogy mi közük volt a kormányfő szavainak átírásához. Végül mindenkit kirúgtak, mert Csermely Péter tartalomfejlesztési vezérigazgató-helyettes így rendelkezett.

Tíz órán át vallatta a Pannon Lapok Társaságának (PLT) munkatársait a Mediaworks vezetősége és több jogásza arról, milyen szerepet játszottak Orbán Viktor karácsonyi interjújának meghekkelésében. Az egyik érintettől megtudtuk, hogy a keddi "elbeszélgetés" végén mindenkivel közölték: ki van rúgva.

Polyák Gábor: példát statuáltak
A kirúgásokban nyilván van elrettentő szándék, így akarnak példát statuálni a többi "renitenskedő" szerkesztőségnek - vélte Polyák Gábor. A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint ugyan a felelősségi körbe valóban beletartozhatnak az elbocsátott vezetők, de túlzottan szigorú retorziót alkalmazott a PLT. Felreppentek olyan pletykák is, hogy a meghekkelt interjú belülről, a Mediaworkstől jött, és csak ürügyet akartak kreálni vele a kirúgásokra. A szakember szerint ez kevésbé valószínű, hiszen más megyei lapban az eredeti Orbán-interjú jött le. Vélhetően egy ellenzéki szellemű munkatárs írta át az interjút.

A Mészáros Lőrinc érdekkörébe került kiadó ennek nyomán felmondott Németh F. Bernadettnek, a veszprémi Napló főszerkesztőjének, Zajácz D. Zoltánnak, a Fejér Megyei Hírlap digitális főszerkesztőjének, Hajnal Csillának, a lap felelős szerkesztőjének és Klecska Ernő lapszerkesztőnek. Földesi Gábort, a veszprémi Napló digitális menedzserét is elbocsátják. A hivatalos indoklásban a hanyagságot és a lap hitelének rontását jelölték meg. "Az ügyvezetés a cikkhamisítást megengedhetetlen sajtóetikai vétségnek tartja, amelynek kiindulópontja egyértelműen egyéni akciónak tekinthető. A felelősség gyors megállapítása a cég kiváló belső informatikai rendszerének volt köszönhető. A PLT mindent megtesz azért, hogy a jövőben hasonló eset többé ne történhessen meg a lapcsoportnál" - közölte a kiadó, amely úgy tűnik vezekel a módosított interjúért. A közösségi médiában készült gyűjtések szerint ugyanis immár hatodik napja szerepel vezető anyagként a karácsonyi Orbán-interjú eredeti verziója a PLT portáljain.

Informátorunk szerint a PLT néhány esetben megelégedett volna enyhébb szankciókkal, de Csermely Péter, a Magyar Idők korábbi főszerkesztője, a Mediaworks tartalomfejlesztési vezérigazgató-helyettese ragaszkodott hozzá, hogy mindenkit rúgjanak ki, aki december 23-án a szerkesztőségben volt. Az érintettek munkaügyi pert indítanak a kiadóvállalat ellen. Emellett akiről a számítógépes rendszerek vizsgálata után bebizonyosodik, hogy nem volt köze az Orbán-interjú átírásához, az hitelrontásért is bíróságra megy.

Úgy tudni, a meghallgatáson hiába érveltek azzal a munkatársak, hogy a felsővezetés utasítása szerint a Fejér Megyei Hírlapnál már nem nyúlhatnak a központi tartalomhoz, s ellenőrizniük sem kell azt. A gyakorlat szerint ugyanis a PLT lapjainak központi tartalmai Veszprémben készülnek. A Mediaworks előtti időkben főként a kereskedelmi tartalmak jöttek a központból, ám a Mészáros-közeli direktíva már a politikai tartalmakat is központilag küldi meg a lapoknak. A rendszerint Fidesz-káderek által előállított tartalmakba a lapszerkesztők nem is nyúlhatnak bele, azokat tördelve küldik meg a veszprémi központból, csak be kell őket illeszteni a lapba. A Fejér Megyei Hírlaptól kirúgottak a munkaügyi bíróságon erre az ügyvezetői utasításra hivatkozva fogják bizonyítani, hogy ártatlanok, semmi közük az egészhez.

Ráadásul a vizsgálatok után sem derült ki pontosan, ki követte el a hamisítást, a kiadó vezetése csupán ismeretlen tettes ellen tett feljelentést. Úgy tudjuk, folyosói pletykák szintjén több verzió is terjeng a hamisító kilétéről. Lehetséges, hogy egy volt kolléga hekkelt, hiszen az utóbbi hónapokban a PLT-nél százas nagyságban bocsátottak el munkatársakat. Egy másik verzió szerint a Mediaworks előtti vevőjelölt emberei a felelősek a történtekért, mivel az a vállalat szállította a PLT informatikai rendszerét, így ismerik a "járást" a szerkesztőségi felületeken. Néhányan úgy vélik, hogy a Mediaworks-ből jöhetett a hekker, így intézve támadást a cégvezetés ellen, s ürügyet kreálva a lefejezésre.

Bármi is az igazság, informátorunk szerint annyit tudni, hogy a hamisításhoz egy veszprémi kolléga gépét használták, ő a kérdéses időpontban nem volt az irodában - erre állítólag biztos alibije is van -, ám az interjú módosításához az éppen szabadságát töltő korrektor felhasználónevével léptek be a szerkesztőségi rendszerbe. A kormányfő interjúja ekkor már kész állapotban volt, és a nyomdai levilágításra várt. Forrásunk leszögezte, mindez nem csupán "jópofa trollkodás volt", hanem összetett művelet: az elkövetőnek ismernie kellett a szerkesztőségi rendszert, és tudnia kellett, mikor nyúlhat bele úgy Orbán interjújába, hogy azt már ne vegye senki észre, ismernie kellett azokat az időlyukakat, amikor épp senki nem foglalkozik az anyaggal.

Megírtuk, a Mediaworks által felvásárolt vidéki lapok közé tartozó Fejér Megyei Hírlapban megjelent interjúban Orbán olyan témákra is kitért, mint az egészségügy, ám a cikket megjelenés előtt valaki olyan szavakkal egészítette ki, amelyek nyilvánvalóan nem Orbánéi: a kozmetikázott interjúban a kormányfő olyanokat mondott, hogy nemcsak a pedagógusok bére, hanem "a kórházi hullák száma is emelkedik". "Magyarország azért stabil ország a forrongó nyugati világban, mert mi kikértük az emberek véleményét, bár nem érdekelt minket" - állt az interjúban, akár csak az, hogy a kormány azt szeretné, hogy "minél többen találjanak vissza a karácsony pogány értelméhez". Orbán emellett az átírt interjúban a lejárató kampányokról, mint olyan eszközről beszélt, amit a kormány is használ.

Kormánylapok társasága
A Mediaworks még az előtt vásárolta fel a Pannon Lapokat, hogy Mészáros Lőrinc emberei megjelentek volna a kiadó tulajdonosai között. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szeptember végén engedélyezte a kiadónak a lapcsalád felvásárlását, az új csoport tizenkét megyében (Bács-Kiskun, Baranya, Békés, Heves, Komárom-Esztergom, Jász-Nagykun-Szolnok, Somogy, Tolna, Fejér, Vas, Veszprém, Zala) van jelen megyei lapokkal, összesen több mint egymillió embert érnek el. Miután a Mediaworks a felcsúti milliárdos polgármester érdekeltségébe került, az első intézkedések egyike az volt, hogy a vidéki lapok központi tartalmáért felelős szerkesztőség élére a Magyar Időktől Szakács Árpádot tették (egyébként ő készítette a meghekkelt Orbán-interjút), s a kiadó vezetésébe is a kormányközeli lap káderei kerültek, a vezérigazgató például a lap felelős kiadója, Liszkay Gábor lett. Emellett december elején több megyei napilapnál is főszerkesztőt cseréltek.



Meghekkelt Orbán - Vallatták a PLT-től kirúgott újságírókat

Publikálás dátuma
2016.12.28. 17:23
Fotó: Vajda József
Hanyagság és a Fejér Megyei Hírlap hitelének rontása miatt elbocsátottak öt munkatársat a Pannon Lapok Társaságától, mert a Mediaworks fideszes vezetése szerint közük volt Orbán Viktor karácsonyi interjújának meghekkeléséhez. Az egyik érintettől megtudtuk: kedden fél napig kellett vallaniuk a kiadó vezetőinek arról, hogy mi közük volt a kormányfő szavainak átírásához. Végül mindenkit kirúgtak, mert Csermely Péter tartalomfejlesztési vezérigazgató-helyettes így rendelkezett.

Tíz órán át vallatta a Pannon Lapok Társaságának (PLT) munkatársait a Mediaworks vezetősége és több jogásza arról, milyen szerepet játszottak Orbán Viktor karácsonyi interjújának meghekkelésében. Az egyik érintettől megtudtuk, hogy a keddi "elbeszélgetés" végén mindenkivel közölték: ki van rúgva.

Polyák Gábor: példát statuáltak
A kirúgásokban nyilván van elrettentő szándék, így akarnak példát statuálni a többi "renitenskedő" szerkesztőségnek - vélte Polyák Gábor. A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint ugyan a felelősségi körbe valóban beletartozhatnak az elbocsátott vezetők, de túlzottan szigorú retorziót alkalmazott a PLT. Felreppentek olyan pletykák is, hogy a meghekkelt interjú belülről, a Mediaworkstől jött, és csak ürügyet akartak kreálni vele a kirúgásokra. A szakember szerint ez kevésbé valószínű, hiszen más megyei lapban az eredeti Orbán-interjú jött le. Vélhetően egy ellenzéki szellemű munkatárs írta át az interjút.

A Mészáros Lőrinc érdekkörébe került kiadó ennek nyomán felmondott Németh F. Bernadettnek, a veszprémi Napló főszerkesztőjének, Zajácz D. Zoltánnak, a Fejér Megyei Hírlap digitális főszerkesztőjének, Hajnal Csillának, a lap felelős szerkesztőjének és Klecska Ernő lapszerkesztőnek. Földesi Gábort, a veszprémi Napló digitális menedzserét is elbocsátják. A hivatalos indoklásban a hanyagságot és a lap hitelének rontását jelölték meg. "Az ügyvezetés a cikkhamisítást megengedhetetlen sajtóetikai vétségnek tartja, amelynek kiindulópontja egyértelműen egyéni akciónak tekinthető. A felelősség gyors megállapítása a cég kiváló belső informatikai rendszerének volt köszönhető. A PLT mindent megtesz azért, hogy a jövőben hasonló eset többé ne történhessen meg a lapcsoportnál" - közölte a kiadó, amely úgy tűnik vezekel a módosított interjúért. A közösségi médiában készült gyűjtések szerint ugyanis immár hatodik napja szerepel vezető anyagként a karácsonyi Orbán-interjú eredeti verziója a PLT portáljain.

Informátorunk szerint a PLT néhány esetben megelégedett volna enyhébb szankciókkal, de Csermely Péter, a Magyar Idők korábbi főszerkesztője, a Mediaworks tartalomfejlesztési vezérigazgató-helyettese ragaszkodott hozzá, hogy mindenkit rúgjanak ki, aki december 23-án a szerkesztőségben volt. Az érintettek munkaügyi pert indítanak a kiadóvállalat ellen. Emellett akiről a számítógépes rendszerek vizsgálata után bebizonyosodik, hogy nem volt köze az Orbán-interjú átírásához, az hitelrontásért is bíróságra megy.

Úgy tudni, a meghallgatáson hiába érveltek azzal a munkatársak, hogy a felsővezetés utasítása szerint a Fejér Megyei Hírlapnál már nem nyúlhatnak a központi tartalomhoz, s ellenőrizniük sem kell azt. A gyakorlat szerint ugyanis a PLT lapjainak központi tartalmai Veszprémben készülnek. A Mediaworks előtti időkben főként a kereskedelmi tartalmak jöttek a központból, ám a Mészáros-közeli direktíva már a politikai tartalmakat is központilag küldi meg a lapoknak. A rendszerint Fidesz-káderek által előállított tartalmakba a lapszerkesztők nem is nyúlhatnak bele, azokat tördelve küldik meg a veszprémi központból, csak be kell őket illeszteni a lapba. A Fejér Megyei Hírlaptól kirúgottak a munkaügyi bíróságon erre az ügyvezetői utasításra hivatkozva fogják bizonyítani, hogy ártatlanok, semmi közük az egészhez.

Ráadásul a vizsgálatok után sem derült ki pontosan, ki követte el a hamisítást, a kiadó vezetése csupán ismeretlen tettes ellen tett feljelentést. Úgy tudjuk, folyosói pletykák szintjén több verzió is terjeng a hamisító kilétéről. Lehetséges, hogy egy volt kolléga hekkelt, hiszen az utóbbi hónapokban a PLT-nél százas nagyságban bocsátottak el munkatársakat. Egy másik verzió szerint a Mediaworks előtti vevőjelölt emberei a felelősek a történtekért, mivel az a vállalat szállította a PLT informatikai rendszerét, így ismerik a "járást" a szerkesztőségi felületeken. Néhányan úgy vélik, hogy a Mediaworks-ből jöhetett a hekker, így intézve támadást a cégvezetés ellen, s ürügyet kreálva a lefejezésre.

Bármi is az igazság, informátorunk szerint annyit tudni, hogy a hamisításhoz egy veszprémi kolléga gépét használták, ő a kérdéses időpontban nem volt az irodában - erre állítólag biztos alibije is van -, ám az interjú módosításához az éppen szabadságát töltő korrektor felhasználónevével léptek be a szerkesztőségi rendszerbe. A kormányfő interjúja ekkor már kész állapotban volt, és a nyomdai levilágításra várt. Forrásunk leszögezte, mindez nem csupán "jópofa trollkodás volt", hanem összetett művelet: az elkövetőnek ismernie kellett a szerkesztőségi rendszert, és tudnia kellett, mikor nyúlhat bele úgy Orbán interjújába, hogy azt már ne vegye senki észre, ismernie kellett azokat az időlyukakat, amikor épp senki nem foglalkozik az anyaggal.

Megírtuk, a Mediaworks által felvásárolt vidéki lapok közé tartozó Fejér Megyei Hírlapban megjelent interjúban Orbán olyan témákra is kitért, mint az egészségügy, ám a cikket megjelenés előtt valaki olyan szavakkal egészítette ki, amelyek nyilvánvalóan nem Orbánéi: a kozmetikázott interjúban a kormányfő olyanokat mondott, hogy nemcsak a pedagógusok bére, hanem "a kórházi hullák száma is emelkedik". "Magyarország azért stabil ország a forrongó nyugati világban, mert mi kikértük az emberek véleményét, bár nem érdekelt minket" - állt az interjúban, akár csak az, hogy a kormány azt szeretné, hogy "minél többen találjanak vissza a karácsony pogány értelméhez". Orbán emellett az átírt interjúban a lejárató kampányokról, mint olyan eszközről beszélt, amit a kormány is használ.

Kormánylapok társasága
A Mediaworks még az előtt vásárolta fel a Pannon Lapokat, hogy Mészáros Lőrinc emberei megjelentek volna a kiadó tulajdonosai között. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szeptember végén engedélyezte a kiadónak a lapcsalád felvásárlását, az új csoport tizenkét megyében (Bács-Kiskun, Baranya, Békés, Heves, Komárom-Esztergom, Jász-Nagykun-Szolnok, Somogy, Tolna, Fejér, Vas, Veszprém, Zala) van jelen megyei lapokkal, összesen több mint egymillió embert érnek el. Miután a Mediaworks a felcsúti milliárdos polgármester érdekeltségébe került, az első intézkedések egyike az volt, hogy a vidéki lapok központi tartalmáért felelős szerkesztőség élére a Magyar Időktől Szakács Árpádot tették (egyébként ő készítette a meghekkelt Orbán-interjút), s a kiadó vezetésébe is a kormányközeli lap káderei kerültek, a vezérigazgató például a lap felelős kiadója, Liszkay Gábor lett. Emellett december elején több megyei napilapnál is főszerkesztőt cseréltek.