A Ford letett a mexikói beruházásról

A Ford Motor 700 millió dolláros beruházással bővíti az amerikai Michigan államban működő Flat Rock összeszerelő üzemet a következő négy évben, 700 új munkahelyet teremtve. A beruházást abból az 1,6 milliárd dolláros összegből finanszírozza, amit korábban egy új mexikói üzem felépítésére szánt - közölte a cég.

A közlemény szerint a már meglévő, mexikói Hermosilloban működő üzemben gyártják majd az új generációs Focust. Ezzel lehetővé válik, hogy a Focus jelenlegi gyártási helyszínén, a Michigan állami Flat Rock összeszerelő üzemben kapacitást szabadítsanak fel két új modell gyártásához, megőrizve 3500 amerikai munkahelyet.

A Flat Rock összeszerelő üzemben a Ford Mustang és a Lincoln Continental modellek mellett high-tech elektromos és önvezető autók is készülnek majd, amihez 700 új munkahelyet hoznak létre - jelentették be.

A bejelentés szerint a következő öt évben 13 új elektromos hajtású modellt vezetnek be, ezekből hetet mutattak be kedden. A Ford 2020-ig 4,5 milliárd dollárt ruház be az elektromos hajtású autókba, takarékosabb, sokoldalúbb és erősebb modellekkel egészítve ki globális termékkínálatát.

"A Ford autógyártó és mobilitási vállalattá kíván fejlődni, élen járva az elektromos hajtású és önvezető autók fejlesztésében és az új mobilitási megoldások kidolgozásában" - áll a közleményben.

"Kínálatunk bővítése és beruházásaink világosan jelzik azt a nézetünket, hogy 15 éven belül az elektromos autók globális kínálata túlnő majd a belsőégésű motorral hajtott modellekén" - idézi a közlemény Mark Fieldst, a Ford elnök-vezérigazgatóját.

A Ford azt is bejelentette, hogy globális haszongépjármű-kínálatában honosítja meg elsőként azokat a hybrid hajtásláncokat, amelyekben a normál szívómotorok helyett EcoBoost erőforrások működnek, tovább javítva a teljesítményt és az üzemanyag-fogyasztást.

A vállalat azt tervezi, hogy feszített ütemben fejleszti tovább az elektromos hajtással kapcsolatos szolgáltatásokat - például az EV flottakezelést, illetve az útvonaltervezési és telematikai megoldásokat.

A közlemény szerint a Ford értékesíti a legtöbb plug-in hybrid járművet az amerikai piacon, és a második legeredményesebb gyártó az Egyesült Államokban forgalmazott elektromos hajtású autók toplistáján.

A cég már több autógyárral is szándéknyilatkozatot írt alá egy ultragyors töltőhálózat kiépítéséről, már tesztelik a vezeték nélküli töltés technológiáját. A parkolóhelyek alá beépített berendezéseknek köszönhetően sosem fordulhatna elő, hogy az autósok megfeledkeznek járművük feltöltéséről.

A Ford 2005 óta Észak-Amerikában több mint 520 ezer, globálisan pedig 560 ezer elektromos hajtású autót értékesített.
A Ford Motor Company globális autóipari és mobilitási vállalat, amelynek központja a Michigan állambeli Dearborn. A cég mintegy 203 ezer alkalmazottat foglalkoztat, világszerte 62 gyártóüzemet működtet.

Szerző

Vegyesen zártak a tőzsdék Nyugat-Európában

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdemutatók kedden.

A londoni FTSE-100 0,48 százalék, a párizsi CAC-40 pedig 0,25 százalék pluszban fejezte be a napot, ugyanakkor a frankfurti DAX-30 0,15 százalékkal gyengült.

Az euróövezeti vállalatok gyűjtőindexei közül az EuroStoxx50 0,37 százalékkal, a legnagyobb piaci tőkeértékű európai részvények FTSEurofirst 300-as mutatója pedig 0,48 százalékkal erősödött kedden.

Az európai tőzsdezáráskor az északi-tengeri Brent olajfajta hordónkénti ára 81 cent (1,44 százalék) csökkenéssel, 56,01 dolláron állt.

Ugyanekkor New Yorkban a DJIA tőzsdemutató 0,15 százalék, a Nasdaq 0,32 százalék, az S&P mutató pedig 0,31 százalék erősödést jelzett a legutóbbi, múlt hét pénteki záróértékéhez képest.

Szerző

GKI: szakmunkásokból van a legnagyobb hiány

 A cégek 81 százalékának leginkább szakmunkásra lenne szüksége, csaknem minden harmadik keres segéd-, illetve betanított munkást is, egyötödüknél pedig diplomás végzettségű munkavállaló hiányzik - derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. novemberi reprezentatív, 1000 munkáltatóra kiterjedő felméréséből.

A cégek tizede keres megfelelő képzettségű vezetőt, az adminisztratív területeken azonban nincs munkaerőhiány.

A felmérés szerint a 250 munkavállalónál többet foglalkoztató munkaadók 96 százaléka panaszkodik szakmunkáshiányra, 53 százalék keres betanított, illetve segédmunkást. Az utóbbiak hiánya főként az élelmiszeripart és a vegyipart érinti, de a gép - és feldolgozóiparban sem elhanyagolható. Az építőiparban és a fémiparban tevékenykedő cégek 94, illetve 93 százalékát, a gép- és élelmiszeriparban dolgozó cégeknek pedig 90, illetve 89 százalékát érinti a szakmunkáshiány.

A felmérés készítői szerint a szakmunkásképzési-rendszer nem képes enyhíteni a kialakult munkaerőhiányt, egyrészt mert sokan már a végzettség megszerzése után külföldön próbálnak elhelyezkedni, másrészt elégedetlenek a kínált bérekkel, amelyek sok esetben nem haladják meg jelentősen a minimálbért.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a fizikai munkakörben foglalkoztatottak átlagbére 2016 októberében nettó 126 ezer forint volt, a kereskedelemben, az építőiparban, illetve az iparban dolgozók nettó keresete 110 ezer, 105 ezer és 141 ezer forint volt.

A GKI szerint az alacsony keresetekre megoldás lehet a garantált bérminimum emelése, ami vonzóbbá teheti ezt a pályát a leendő munkavállalók számára. Ehhez tartós és érezhető bérfelzárkózásra van szükség, amely azonban önmagában rontaná az ország versenyképességét, így olyan további intézkedéseket is végre kell hajtani, mint például az állami kiadások csökkentése, a piaci verseny növelése, a humán tőke fejlesztése, valamint a tőkebeáramlás ösztönzése.

Szerző