Elkészült az Alstom-bizottság jelentése - Kéz kezet mos?

Publikálás dátuma
2017.01.09. 13:32
MTI Fotó: Marjai János
Az Alstom metrókocsik 2006-os közbeszerzését vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság jelentésében aggályosnak és jogszerűtlennek tartja a beszerzés egyes eljárásait - ezt a testület elnöke, Borbély Lénárd (Fidesz-KDNP) csepeli polgármester közölte. Az Együtt budapesti elnöke szerint kéz kezet mos az Alstom-ügyben, a metrókocsik 2006-os közbeszerzését vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság nem derítette fel a korrupciós botrány felelőseit és haszonélvezőit.

Úgy tűnik, mintha

MTI Fotó: Marjai János

MTI Fotó: Marjai János

A sajtótájékoztatón elhangzott: a vizsgálatok alapján úgy tűnik, mintha a közbeszerzési eljárásnak "nehezen lehetett volna" más nyertese, mint az Alstom. A némi megalapozottság-deficitet ("úgy tűnik) tartalmazó jelentést mindazonáltal a Fővárosi Közgyűlés alkalmasnak tartja arra, hogy január végi ülésén javasolja annak a Legfőbb Ügyészség elé terjesztését. Tarlós István főpolgármester kérdésre válaszolva elmondta, hogy a bizottság a most elkészült jelentésében megerősítette a fővárosi városvezetésnek az ügyben 2010-ben megfogalmazott álláspontját. Mindkét vizsgálódás nem lehet egyformán téves - tette hozzá nyilván megdönhetetlen érvnek szánva. 

Borbély Lénárd kifejtette: az általa vezetett testület feladata az volt, hogy megvizsgálja a beszerzéssel kapcsolatos döntési mechanizmusok működését, a szerződéskötés körülményeit és lehetőség szerint a személyi felelősséget. Többeket is meghallgattak, de Demszky Gábor volt főpolgármester és a hosszú ideje külföldön tartózkodó Gulyás László, aki a BKV-n belül a metróprojekt-igazgatóság vezetője volt, nem jelent meg a testület előtt - jegyezte meg.

Elmondta: Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója a testület ülésén beszámolt arról, hogy emlékei szerint "az egész beszerzés a városháza nagyon szigorú ráhatása (...) nyomásgyakorlása mellett történt, közvetlenül is kaptak instrukciót", és Demszky Gábor mellett Vajda Pál, Ikvai-Szabó Imre és Atkári János főpolgármester-helyettest nevezte meg. Borbély Lénárd ismertette: az egész eljárás felelőse a BKV Zrt. volt, minden döntést a társaság hozott meg, a közvetlen végrehajtásokért a metróprojekt-igazgatóság felelt, a közbeszerzés lefolytatását pedig több bizottság segítette. Kiemelte, hogy 2006-ban a tenderbizottság munkájában a Fidesz-KDNP fővárosi frakciója semmilyen formában nem vett részt.

Borbély Lénárd kifejtette: a bizottság aggályosnak találja, hogy olyan közbeszerzést írtak ki, amelynél nem az ár volt a legmeghatározóbb és szubjektív értékelési szempontokat alkalmaztak. Szinte kódolva volt, hogy a nyertes az Alstom lesz - fogalmazott. A bizottság szerint jogszerűtlen eljárások között említette azt, hogy a fizetendő előleget 25 százalékról a tárgyalások alatt 50 százalékra emelték. Ennek oka az iratokból nem állapítható meg - mondta Borbély Lénárd, hozzátéve: ez azt jelentette, hogy mintegy 30 milliárd forint "gyakorlatilag ott kamatozott az Alstom-számláján".

Közölte, gazdasági és észszerűségi szempontból kifogásolható körülményeket is megállapított a bizottság: ilyen a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek egy szerződés keretében történő megrendelése és az ajánlattevők számának indokolatlan korlátozása. A kiírt közbeszerzés és a megkötött szerződés nincs összhangban a bizottság szerint, ami a fővárosnak és az államnak "különösen jelentős" hátrányt okozhatott - közölte. Borbély Lénárd érthetetlennek nevezte a vis maior feltételek meghatározását, mondván: teljesen megmagyarázhatatlan módon a BKV magára vállalta azt a kockázatot, hogy ha az Alstom nem tudja megszerezni a szükséges típusengedélyt, akkor is kötelező megvásárolnia ezeket a szerelvényeket. A jelentést - amelynek elfogadásáról a Fővárosi Közgyűlés dönt majd - közzéteszik a Budapest Portálon, a budapest.hu oldalon.


Kéz kezet mos az Alstom-ügyben

Az Együtt budapesti elnöke szerint kéz kezet mos az Alstom-ügyben, a metrókocsik 2006-os közbeszerzését vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság nem derítette fel a korrupciós botrány felelőseit és haszonélvezőit. Pataki Márton hétfői budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, az interneten már elérhető az összes ülés jegyzőkönyve, ezekből tájékozódott. Az ellenzéki politikus úgy vélekedett: megalapozott a vesztegetés gyanúja, ennek ellenére hat éve semmi sem történik, amit elfogadhatatlannak nevezett. Pataki Márton azt mondta, Demszky Gábor politikai felelőssége biztosan megáll az ügyben, mivel annak idején ő töltötte be a főpolgármesteri tisztséget. Azt nem tudják, hogy büntetőjogilag is felelős-e Demszky Gábor, azonban mindenképpen meg kellett volna őt hallgatnia a bizottságnak, amire nem került sor - hangsúlyozta. Medgyessy Péter korábbi miniszterelnöknek és az egykori főpolgármester-helyetteseknek is meg kellett volna jelenniük a testület előtt. Így azonban csak politikai vádaskodás zajlik az ügyben, a valódi felelősöket "elengedik". Ennek két oka lehet az Együtt szerint: vagy fideszes politikusok is érintettek a botrányban, vagy nem akarnak precedenst teremteni azzal, hogy elszámoltatják az elkövetőket. A Fővárosi Közgyűlés május 12-i rendkívüli ülésén döntött arról, hogy ideiglenes testületet hoz létre az Alstom-metrókocsik beszerzése ügyében felmerült korrupciós vádak kivizsgálására.

Alstom-ügy: milliárdos korrupció?
Az Alstom 2002-ben elbukott a nagykörúti villamosok tenderén, de négy évvel később már a francia cég vitte el a 2-es és 4-es metróvonalak járműbeszerzését. A brit korrupciós nyomozó hatóság, az SFO szerdán napvilágra került vádemelése szerint az Alstom 2006–2007-ben 2,2 milliárd forintnyi kenőpénzt juttatott két cégen keresztül a BKV döntéshozóinak - írtuk még 2016. áprilisában. Az Alstom ellen hét esztendeje zajlik nyomozás egy világméretű korrupciós ügy gyanúja miatt – jelezte már korábban a Reuters. Tavaly egy amerikai bíróság ítélte 772 millió dolláros – 215 milliárd forintos – büntetésre a francia vállalatot, mert a vád szerint a cégnél bevett gyakorlat volt a döntéshozók lefizetése.

Tarlós István főpolgármester kérdésre válaszolva elmondta, hogy az Együttnek a bizottsági jelentéssel kapcsolatban megfogalmazott véleményét nem kívánja kommentálni. Azt azonban jelezte: nem tudja értelmezni azt az állítást, hogy a mostani vezetők el akarnák fedni a 2006 tavaszán megkötött szerződések felelőseit. Már csak azért sem, mert hiába is tennék, hiszen az ügyészségi vizsgálat befejezés előtt áll.

A 4-es metrón történt meghibásodásokra vonatkozó felvetésre Tarlós István azt közölte: az ügyben született BKV-jelentés szerint is a metróvonalon az automatikai hibák megszaporodtak az utóbbi napokban, hetekben. A Siemens igyekszik kijavítani a hibákat, de csak nehezen tudja reprodukálni, hogy miért ment tovább a szerelvény vagy miért állt meg. A garanciális időszakon belül jelentkezett a probléma, amelynek megoldását dolgozik a cég - mondta a főpolgármester, kiemelve azt, hogy a hibák egy-két perces zavart jelentenek és az utasbiztonságot semmilyen mértékben nem veszélyeztetik.

A 2-es metróvonalon december 5-én történt balesetről szólva Tarlós István azt közölte, hogy nem zárult még le a rendőrségi és szakhatósági vizsgálat, legalábbis végleges jelentést nem kaptak az eredményről. Ha ez elkészül, akkor alakítják majd ki álláspontjukat az ügyben - mondta.

Szerző
Frissítve: 2017.01.09. 14:59

Tovább tárgyalhat hitelezőivel a hajdani CBA-partner

Meghosszabbította a fizetési moratóriumot a bíróság, így a salgótarjáni székhelyű Palóc Nagykereskedelmi Kft. tovább folytathatja a tárgyalásait a hitelezőkkel - a Cégközlönyben megjelent közlemény szerint az új határidő április 6.

A Palóc Nagykereskedelmi Kft.-nél, Nógrád megye legnagyobb munkáltatójánál szeptember 23-án rendelte el a csődeljárást a Balassagyarmati Törvényszék. A végzés közzétételétől az adóst 120 napig fizetési moratórium illette meg. Két hitelezői tárgyalás is lezajlott azóta, és a másodikon a hitelezők hozzájárultak a fizetési haladék időtartamának 75 nappal való meghosszabbításához. A csődtörvény 11. szakasza alapján a fizetési haladék a munkabérkövetelések kifizetése alól nem mentesíti a Palóc Nagykereskedelmi Kft.-t.

Amennyiben a cég és hitelezői nem jutnak megállapodásra, a bíróság megszüntetheti a csődeljárást, és elrendelheti a felszámolást.

A csődeljárás előtt még 1300 embert alkalmazó Palóc Nagykereskedelmi Kft. a CBA korábbi franchise-partnereként és regionális központjaként 80 boltot üzemeltetett a térségben, de az elmúlt három évet veszteséggel zárta. A vonatkozó, 2014-ben meghozott törvény értelmében 2017. január 1-je után be kell zárni azokat a boltokat, amelyek két egymást követő üzleti évben elért nettó árbevétele eléri a 15-15 milliárd forintot, de a mérleg szerinti eredménye nulla vagy negatív.
A CBA Kereskedelmi Kft. szeptember közepén kizárta hálózatából a Palóc Nagykereskedelmi Kft.-t.

Szerző

Ahonnan az MTI korrekt módon tudósít a fagyhalálokról

Publikálás dátuma
2017.01.09. 11:53
AMenhely Alapítvány 24 órában működő Krízisautó szolgálatának munkatársa beszélget egy hajléktalan férfival Budapesten az Ó utc
A hétvégén újabb 12 emberéletet követelt a lengyelországi fagyos időjárás, az utóbbi napokban a hideg ellen védekezve lakástüzekben is többen meghaltak. A rendkívüli fagyok és a szélcsend hatására fokozódó légszennyezettség miatt pedig több helyen szmogriadót hirdettek - tudósít a távirati iroda.  .

Amint az illetékes lengyel hatóságok közölték, szombat reggeltől vasárnapig 2, hétfő hajnalig pedig újabb 10 ember szenvedett fagyhalált. November 1-jétől már összesen 65 személy halt meg a hideg miatt.Vasárnapra és hétfőre virradó éjjel Lengyelországban több helyen is mínusz 20 foknál is alacsonyabb volt a hőmérséklet, a szlovák határhoz közeli, kis-lengyelországi vajdaságbeli hegyi Jablonka községben pedig mínusz 37 fokra zuhant a hőmérséklet. A hatóságok a média közvetítésével szüntelenül arra kérik a lakosokat, hogy riasszák a rendőrséget, ha rászoruló hajléktalanról, illetve veszélyeztetett idős, beteg, magányos emberekről van tudomásuk. Varsóban a rendőrség a katolikus Caritas segélyszervezet munkatársaival és önkéntes orvosokkal együtt folyamatosan ellenőrzi a terepet, meleg ételt, ruhát visz a melegedőkbe vonulni nem hajlandó hajléktalanoknak is.

Múlt csütörtöktől - amikor Lengyelországban is beálltak a rendkívüli fagyok - a tűzoltóságot másfél ezer alkalommal riasztották lakástüzek miatt, melyekben 12-en veszítették életüket, és 50-en megsérültek.  Varsóban, Krakkóban, a közép-lengyelországi Kielcében, valamint a sziléziai vajdaság nagy részében a fagyok és a szélcsend miatt a szálló por koncentrációja többszörösen meghaladta a riasztási küszöbértéket, ezért szmogriadót rendeltek el. A gépkocsivezetőket arra kérték, hogy inkább a közösségi közlekedést használják, amely több településen hétfőn ingyenes.

lásd még: Száz körül jár a fagyhalál áldozatainak száma, de az állam ezt másként látja

Szerző