Az Államadósság Kezelő Központ közlése szerint a kötvényprogram 2013. júniusi indulásakor olcsó és biztonságos finanszírozást jelentett az ország számára. A több mint egymilliárd euró összegű értékesítés és a konstrukció árazásából adódóan elért másfél milliárd forint kamatmegtakarítás hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország államadósságának megítélése és a finanszírozás biztonsága javuljon - tették hozzá.
Az elmúlt években folyamatosan csökkent az államadósság-ráta és a devizaadósság aránya. A tavalyi évben az állampapírok mindhárom nemzetközi hitelminősítőnél a befektetésre ajánlott kategóriába kerültek és az állampapírok kamata történelmi mélypontra süllyedt. Mindezek alapján a korábban fontos szerepet játszott LMÁK értékesítésére a jövőben nincs szükség, a finanszírozási tervben szereplő deviza forrásbevonás a piaci kibocsátásokkal és a hazai lakossági P€MÁK kötvénnyel biztosítható - vonta le a következtetést a szervezet.
Kedden írtuk meg: aggodalomra ad okot, hogy a letelepedési kötvényeket árusító közvetítők engedélyét laikus politikusok adták ki. Ligeti Miklós. a Transparency International Magyarország jogi igazgatója szerint a program beszüntetése ugyanolyan átláthatatlan lesz, mint egész működése. Lapunk újból kikérte az NGM-től és a kancelláriáról a letelepedési programról készült jelentést. Nem kaptuk meg.
Mi is többször megpróbáltunk adatokat kérni a parlament gazdasági bizottságától és az Államadósság Kezelő Központtól is, de eddig nem jártunk sikerrel, ezért a bírósághoz fordultunk - mondta lapunknak Ligeti Miklós. A Transparency International Magyarország (TI) jogi igazgatója sem látja gazdaságilag szükségszerűnek a kötvényprogramot, holott a kormány a gazdasági haszonnal magyarázta annak létét. "Nem tudni, hogy a kötvényt vásárlók befektettek-e Magyarországon, gyarapították-e a gazdaságot. Ezt semmilyen adat nem bizonyítja" - vélte Ligeti, aki szerint kérdéses, hogy miért átláthatatlan tulajdonosi hátterű közvetítőcégekre bízták a kötvények értékesítését.
A szakember szerint a feladatot a kötvényeket kibocsátó Államadósság Kezelő Központ is el tudta volna látni, és akkor megspórolják a közvetítők jutalékát is. "A kötvényekkel kereskedő vállalatok engedélyét a parlament gazdasági bizottságában ülő, ebből a szempontból laikusnak számító politikusok bocsátották ki, és a kötvényekkel történő kereskedés folyamata is teljességgel ellenőrizetlen. Álláspontunk szerint ebben a formában a kötvényprogram működése komoly korrupciós kockázatot hordoz".
A Dunán változó a jégzajlás mértéke, a felső szakaszon, Győrnél 10, Budapestnél 40-50, Mohácson 70-80 százalékos a légborítottság. Szerbia déli részén, valamint Bulgáriában és Romániában is beállt a folyó. A biztonságos védekezés érdekében a Magyarország folyamatos kapcsolatban van a szlovák vízügyi szervekkel is. A Duna alsó szakaszán Horvátországgal és Szerbiával háromoldalú szerződés alapján zajlik a védekezés. Mint elmondta: erre azért van szükség, mert egy kedvezőtlen jégtorlódás esetén megemelkedő vízszint a bal parton Szerbiát, a jobb parton Horvátországot, a visszatorlasztott vízszint pedig a magyarországi Duna szakasz mindkét partját veszélyeztetné. A három ország közötti szerződésben kijelölték a közös védekezést, s megállapodtak annak finanszírozásában is.
A horvátok és a szerbek egyelőre nem tartanak igényt a jégtörésre, de a magyar vízügyi szolgálat szükség esetén készen áll arra, hogy nemcsak a közös szakaszokon, hanem a horvát-szerb szakaszon is segítséget nyújtsanak a jégtörésben - fejtette ki. Az OMIT vezetője felidézte, hogy a Dunán jelenleg hajózási zárlat van érvényben, csak a jégtörők, a vízügyi felügyelet, illetve a rendőrség hajói tartózkodhatnak a vizeken. Ez idő alatt a vízügyi szakembereknek lehetőségük van arra, hogy a jégzajlásban megrongálódott úszójeleket kivegyék és megjavítsák.
Az ország nagy tavai is befagytak, a Balatonon is egybefüggő a jégpáncél. Mint elmondta: ez azért is fontos, mert az esetleges viharos szél sem okoz jégzajlást. Láng István kiemelte: a következő héten stagnálásra számítanak, vizek nem nőnek, biztonságosan elfolyhatnak a jégpáncél alatt.
A Dunán jelenleg nyolc, a Tiszán tíz jégtörő hajó van készenlétben. A vízügyi flotta legnagyobb jégtörő hajója, a Széchenyi szerdán érkezett Budapestre, mert a tartósan hideg idő beálltával a magyarországi vízfolyásokon egyre erősödő jégzajlás tapasztalható. Feladata a zajló jég figyelése, a hidak környékén kialakuló, a pilléreket terhelő jegesedés részleges eltávolítása.
A Széchenyi a 12. dunai jégtörő, a magyar jégtörő flotta legkorszerűbb hajója. Jégtörésnél minimum 6 ember üzemelteti, rendelkezik döngölővel, ami a hajót billenő-csavaró mozgásba hozza és így nem csak a súlyánál fogva képes jeget törni. A Széchenyi a jégtörő hajók közül a legnagyobb vízkiszorítással és leghatékonyabb vízkitörési potenciállal rendelkezik. Az 1472 kilowatt teljesítményű hajó előre- és hátramenetben is hatékonyan töri a jeget. A hajó 30 centiméter vastag síkjégben 3-4 kilométer/órás sebességgel képes haladni és akár napi 30 kilométert is meg tud tenni.
Legutóbbi nyilatkozatával, miszerint a "Soros-birodalom" "álcivil" szervezeteit egyenes "el kell innen takarítani", hatalmas, nyugtalanító viharokat kavart a demokratikus értékek iránt elkötelezett emberekben.
Ezért azt javaslom Önnek, hogy folytassuk legutóbb félbeszakadt, nyilvános vitánkat. Ám ezúttal ne fusson el az Önnek kellemetlen kérdések elől! A nyilvános vita már csak azért is elkerülhetetlen, hogy világossá váljék: a Fidesz kárt okoz a magyar civil társadalomnak és az általuk védetteknek, egyben az egész magyar politikai közösségnek.
A hely és az időpont egyeztetése ügyében természetesen készséggel állok rendelkezésre.
Bízva pozitív válaszában.
Szigetvári Viktor
az Együtt elnöke